Nederland is al een tijd bekend met het fenomeen ‘influencers’. Het zijn mensen met veel volgers en dus een groot bereik die reclame maken voor bedrijven door het tonen van producten. De bedrijven vergoeden de influencers in ruil daarvoor. Hoewel deze trend nog steeds in de bloei is, moet het authentieker. Men wil minder ‘nep’ zien en meer het ‘pure’. ‘#ad’ toevoegen onder de post is dus uit den boze.
In het begin
Influencers vertellen op YouTube en Instagram vaak vol trots over hun ervaringen met een bepaald product. Zo bevelen ze vaak nieuwe kledingstukken, cosmetica en elektronica schaamteloos aan. Ze vertellen waar ze de artikelen vandaan hebben gehaald, hoe geweldig het heeft gewerkt en dat jij zelf ook nog een flinke korting kan krijgen als je hun kortingscode gebruikt. Ook op tv wordt deze techniek toegepast. Tijdens een uitzending van bijvoorbeeld Goede Tijden, Slechte Tijden worden regelmatig producten van onder andere Samsung en Windows getoond. Soms is het opvallend, soms wat minder. Dit heet ‘product placement’. De techniek is dus bekend echter trappen we er minder snel in. Hierdoor vindt er een verschuiving plaats naar social media.
Influencers in 2019
Anno 2019 moet het authentieker en geloofwaardiger. De ontvanger wil meer nadruk zien op de beleving van de influencer. Minder getallen en feitjes waarom dit product zo goed is en meer persoonlijke connectie met het product. De ontvanger moet meegenomen worden in het verhaal van de influencer en niet gelijk in aanraking komen met de korting en prijs. Kortom, minder ‘nep’. Fake news en fake volgers zijn we beu. Hier is ook een documentaire over gemaakt.
Tot slot blijken bedrijven steeds vaker te investeren in influencers met een kleiner aantal volgers. Influencers met een relatief klein bereik worden ‘micro-influencers’ genoemd. Gebruikers ervaren dit meer als mond-tot-mondreclame. Niet alleen de gebruikers zijn klaar met de ongeloofwaardigheid. Zelfs verschillende social media zoals Instagram zijn ook bezig met het opschonen van nepaccounts zodat de kwaliteit van de content overeind blijft.
Meer lezen over Instagram? Lees dan even dit artikel!