Wat is een social media expert? Want de titel is natuurlijk makkelijk geclaimd en zelfverklaard social media expert worden kan in theorie iedereen. Hoe herken je een social media expert? Wat ons betreft zijn er verschillende invalshoeken want er is niet één type. Er is dat type wat voor jou situatie de hoogste toegevoegde waarde tegen de juiste prijs biedt. dat is de beste. Wat zijn criteria om een expert op te beoordelen?
Aanwezigheid en aantal volgers op één of meerdere social media platformen
Je kunt niet alles van elk platform weten. Je kunt wel bewust een keuze maken welk platform je uitnut en inzet. Let erop, aantal volgers of vriendjes is niet zaligmakend. De resultante van aantal volgers/vrienden/fans en de interactie met die base is wat een goed profiel maakt. Als je niet op een medium zit is het lastig om er wat van te vinden menen wij, dus moet je alles een keer geprobeerd hebben. Ook als je weet dat jouw doelgroep er niet is maar je het wel aan mensen moet activeren.
Vaardigheid om social media te combineren met rest van marketing
“A fool with a tool is still a fool”. Je kunt nog zo goed zijn op Twitter, als je niet weet waar het voor is en hoe het strategisch samenwerkt met de rest van de middelen ga je nergens naar toe. Je slaat toch ook geen spijker in de muur met een spanningzoeker? Je kunt geen beleid baseren op één social media platform als je een bedrijf bent. Dus beoordeel een expert ook op zijn of haar kennis over algemene marketing zaken die voor jouw product of dienst of bedrijf van belang zijn. Natuurlijk is het belangrijk dat je álles weet van een tool als Facebook maar over het algemeen kun je als bedrijf meer met iemand die 80% weet van veel. Tenzij je zelf al ver bent met een medium. dan moet je de totale nerd/specialist hebben op dat veld alleen.
Dingen moeilijk maken is makkelijk. Dingen makkelijk maken is moeilijk.
Kijk en probeer uit of iemand duidelijk kan uitleggen waarom dingen zijn wat ze zijn. Het is bij online marketing en social media ontzettend eenvoudig om in Engelse termen en afkortingen te verzanden die jou als “leek” het bos ins turen en verdwaasd achterlaten. om een overwogen beslissing te maken moet je als klant begrijpen waarom je keuzes kunt maken en wat de consequenties zijn. in ieder geval op dat moment, je hoeft het later niet te kunnen reproduceren, dat is meestal niet haalbaar.
Wil je ook een advies of een vrijblijvend gesprek over je mogelijkheden en de consequenties van social media van een expert? Maak een afspraak.