Als je online een relatie op wilt bouwen met (potentiële) klanten en ze warm wil maken voor jouw producten en diensten, is email marketing een belangrijk kanaal wat je hiervoor kunt inzetten. Het helpt je om thought leader te worden in specifieke thema’s en iets van je kennis en kunde over te brengen bij jouw doelgroep. Bovendien zit er tussen de ene aanschaf van de klant en de vervolgorder vaak ook een periode die je moet zien te overbruggen. Email marketing kan (naast social media) je goed helpen die gewenste binding te realiseren. Alleen, email marketing is wel een vak op zich. Er zijn ook de nodige musts en valkuilen (ook juridisch) waarvan je beter van te voren op de hoogte kunt zijn om een goede start te maken. De MailChimp training biedt hier de uitgelezen mogelijkheid voor.
De medewerkers van BrightSocial hebben zich verdiept in email marketing en reeds voor vele organisaties nieuwsbrieven en email campagnes opgezet. Omdat MailChimp daarbij vaak een mooi instapprogramma is, met geen tot zeer lage maandelijkse gebruikerskosten, bieden we hier een speciale training voor aan. Dit is niet iets wat MailChimp zelf verzorgt, ten opzichte van de echt duurdere pakketten á 1000 euro per maand waarbij je een eigen “succesmanager” toegewezen krijgt, die jou en je team traint in gebruik van de software. Toch merken wij dat er wel degelijk behoefte is aan een training zodat jij als nieuwe gebruiker goed om leert gaan met het MailChimp pakket en een stukje email marketing basiskennis. En uiteraard staan we naderhand ook met plezier voor je klaar als je tijdens het mailen met MailChimp nog tegen specifieke vragen aanloopt.
Wat is MailChimp?
MailChimp is niet alleen een programma waar je mailingen mee in elkaar zet, je kunt ook je statistieken over bijvoorbeeld het openen van een nieuwsbrief, uitschrijvingen of het aantal clicks op specifieke links in de mailing inzien. Dit maakt het een handige tool om mailingen en maandelijkse nieuwsbrieven te maken en inzicht te krijgen in de effectiviteit hiervan. Wist je dat je dankzij de clickreports ook ziet wie heeft geklikt en hoe vaak? Dat is goed om te weten als je met ze in gesprek gaat, want je kunt erop inhaken.
In de MailChimp training geven we je tips en praktische inzichten. BrightSocial neemt je mee op ontdekkingsreis en laat je zien hoe je alle functies van MailChimp precies gebruikt. Verder kijken we naar de do’s en don’ts en tonen we een aantal goede voorbeelden die met MailChimp zijn gemaakt. Ook geven we tips hoe je meer aanmeldingen voor de maandelijkse nieuwsbrief kunt realiseren, want groei van je database is noodzakelijk; er zijn immers ook altijd een paar mensen die zich uitschrijven. Overigens kun je ook veel doen om die achterdeur iets meer dicht te zetten. Tijdens de training vertellen we je hoe.
Waar bestaat de MailChimp training uit?
Aan bod komt onder andere:
- Hoe werkt MailChimp precies?
- Wat is het verschil tussen templates en campagnes?
- Wat kun je in de template aanpassen en bewerken?
- Hoe maak je een campagne aan?
- Hoe kun je een nieuwsbrief-campagne bewerken?
- Do’s and don’ts met een aantal inspirerende voorbeelden.
- Hoe pakken anderen de e-mail campagnes aan, gericht op één of verschillende doelgroepen?
- Wat kun je op je website doen om meer aanmeldingen te krijgen?
- Waar moet je rekening mee houden bij het maken van een nieuwsbrief?
- De truck is om niet alles in de nieuwsbrief te zetten, maar door te laten klikken naar het nieuwsgedeelte op de site. Hoe zorg je ervoor dat de nieuwsbrief uitnodigt om dit te doen?
- Hoe beheer ik mijn mailinglijst(en)?
- Hoe verstuur ik een testmail naar een paar mensen, in plaats van gelijk naar iedereen?
- Welke rapportage mogelijkheden zijn er na verzending?
Opbouw van de training
- Introductie
- E-mail marketing basisprincipes
- Wat zijn de trends
- Tips, do’s and don’ts
- Wat mag wel en niet?
- Hoe werkt Mailchimp?
- Zelf een nieuwsbrief maken in Mailchimp
- Rapportage & resultaat meting
- Meer inschrijvingen op de nieuwsbrief krijgen doe je zo!
- Vragenronde
Voor wie is de training geschikt?
Voor iedereen die van plan is om gericht e-mail marketing in te zetten, waaronder:
- MKB-ondernemers
- (Online-) Marketeers
- Communicatie adviseurs
- MarCom- en Sales Managers
- Marketing, communicatie en PR-medewerkers
- Productmanagers
Wanneer je de training gevolgd hebt, weet je hoe MailChimp werkt. Je kunt het doelgericht inzetten om jouw ideale mailing te maken, te meten en te optimaliseren.
Overige zaken
- Een bijeenkomst van ongeveer een dagdeel (kan online of In-company)
- Enige basiskennis is een pré (niet noodzakelijk)
- Vooraf een telefonische intake om de training op elkaar af te stemmen
- Bewijs van deelname-certificaat
- Hand-outs van de presentatie
- Na 30 dagen een ‘aftercall’ voor bevindingen en verdere ondersteuning te bieden
Vraag vrijblijvend een offerte aan
De prijs wordt bepaald op basis van verschillende factoren zoals niveau, locatie en aantal deelnemers. Per training kan worden uitgegaan van €500,- tot € 1.500 per dagdeel/training. Neem voor meer informatie contact op via 076 – 879 50 88 of gebruik het formulier om vrijblijvend een offerte aan te vragen voor een MailChimp Training.