Social Media platforms zijn ontstaan voor het H2H (Human to Human) delen van ervaringen, belevingen en alles wat erbij hoort. Het past in de “sharing cultuur” dat social platformen worden gebruikt om aan de wereld (of delen ervan) te laten zien wat je bezig houdt. Tot op het absurde toe in sommige gevallen waarbij je je afvraagt of het nog enig doel dient. maar uitzonderingen bevestigen de regel: Social media platforms are there to stay!
Welke platformen kennen we zoal die gangbaar zijn voor bedrijven in Nederland?
Het grootste professionele platform voor mensen en bedrijven. bedoeld voor mensen om hun professionele leven (CV) erop te zetten en bij te houden en zodanig jezelf als professional te etaleren en te werken aan je digitale geloofwaardigheid. Bedrijven gebruiken LinkedIn als beginplaats voor de bedrijfscommunicatie door het aanmaken en vullen van een goed bedrijfsprofiel. Dit zorgt ervoor dat iedere werknemer die een profiel op LinkdIn heeft ook gelijk zich aan het goede bedrijf hangt en de uniforme info over het bedrijf deelt en kan delen. Een must voor consistente corporate communicatie! Daarnaast kun je als bedrijf via je bedrijfsprofiel op LinkedIn ook relevante updates posten zoals bedrijfsnieuws, vacatures etc. In Nederland telt LinkedIn nu (2016) 4,2 miljoen gebruikers waarvan 300.000 dagelijks.
Facebook is het grootste social platform in Nederland als je Whatsapp niet meerekent. Facebook heeft nog steeds een stijgend aantal gebruikers maar zit nu op 9,6 miljoen. De stijging zit met name onder ouderen als je kijkt naar de doelgroepen. Facebook kent persoonlijke profielen als (gratis) basis. Alleen kent Facebook zich integraal de rechten toe van alles wat je erop zet, om daarmee jou als persoon te kunnen volgen en de juiste advertenties aan je te tonen. Waar ze wel geld mee verdienen. Voor bedrijven is Facebook een manier om interactie aan te gaan zowel geografisch (als winkel of lokale dienstverlener) maar ook als merk. En je kunt er natuurlijk zeer goed op demografie en interesses je doelgroep benaderen middels advertenties, sponsored updates of retargeting. Je mag facebook als bedrijf niet negeren.
met 2,6 miljoen gebruikers waarvan 0,9 miljoen dagelijks is Twitter nog steeds een niet uit te vlakken social media platform in Nederland en wereldwijd. Maar het is niet het eerste medium als je keuzes moet maken. Echter biedt Twitter wel goede mogelijkheden om te zoeken, te verbinden, automatisch je netwerk te vergroten of in de wereld iets te bereiken. Het bereik is enorm want in wezen kan iedereen overal bij mits de zoekopdracht of het filter erop toegespitst is. We bieden ook speciale Twitter trainingen aan om hier goed mee van start te gaan of de versnelling op te maken.
Met 2,1 miljoen gebruikers is Instagram een van de snelst platformen op social. En met name met een hele grote penetratie onder jongeren waar meer dan de helft van de gebruikers tussen de 15 en 19 jaar is! Instagram is primair op beeld ingesteld, dus je maakt een foto of pakt een plaatje en doet daar wat mee, vergezeld van commentaren. Hierop kan door iedereen maar als eerste door volgers worden gereageerd. Dit maakt Instagram voor merken en visuele producten of diensten een mooi medium als je op de inspiratie zit.
Hoewel Pinterest soms onterecht “het poëziealbum voor vrouwen” wordt genoemd biedt het veel mogelijkheden om op visuals bij een oudere doelgroep impact te krijgen. Op Pinterest maak je een account aan en ga je plaatjes “pinnen”. Dat wil zeggen verzamelen op borden die je voor dat doel aanmaakt, dus bijvoorbeeld een bord “interieurontwerp villa’s”. Voor mensen werkzaam in de stijl diensten of producten biedt dit mogelijkheden want zeker vrouwen zoeken op Pinterest voor mooie visuals en inspiratie. Dus als je mooie producten, gestijlde foto’s hebt dan kan Pinterest zeker mogelijkheden bieden om resultaat te boeken. Met 2 miljoen gebruikers in Nederland waarvan toch nog 330.000 dagelijks is het in ieder geval groot genoeg om in de strategie mee te willen nemen!
Wil je eens een goed gesprek over social media platformen in nederland en wat je daar als bedrijf mee kunt of wilt doen? Vraag dan eens een gesprek aan met één van de collega’s!