Vorig jaar schreven we er al over: de feestdagen zijn gouden tijden voor online marketeers. De marketingkansen volgen zich in rap tempo op en zeker tijdens de decembermaand zijn mensen sneller geneigd om geld uit te geven. In dit blog vind je 5 supertips die jouw bedrijf helpen met het adverteren tijdens de feestdagen.
Online Marketing Tip #1: Maak gebruik van een contentkalender
Omdat we merken dat bedrijven vaak moeite hebben met het op tijd creëren van een Facebookpost of een advertentie op LinkedIn, raden wij altijd aan om een contentkalender te gebruiken. In dit overzicht plaats je makkelijk de tijden en dagen waarop je wilt posten. Onze ervaring leert dat posts het beste werken tussen 10.00u en 14.00u (als het gat om business-to-business) of tussen 19.00u en 22.00u (voor de particuliere markt). Qua dagen heb je iets meer vrijheid, maar maak zeker gebruik van de aanloopperiode naar de feestdagen en plaats niet alleen updates op de feestdagen zelf.
Hier is een overzicht van de feestdagen in 2019:
- vrijdag 29 november – Black Friday
- maandag 2 december – Cyber Monday
- donderdag 5 december – Sinterklaasavond (NL)
- vrijdag 6 december – Sinterklaasochtend (BE)
- donderdag 25 & vrijdag 26 december – Kerstmis
- dinsdag 31 december – Oudjaar
- woensdag 1 januari 2020 – Nieuwjaar
Online Marketing Tip #2: Dé week van 2019
Zoals je hierboven in het overzicht kunt zien, zit de periode tussen vrijdag 29 november en vrijdag 6 december vol met (digitale) feestdagen. Black Friday is een uitstekende mogelijkheid om campagnes in te zitten met een mooie korting. Het is meer geschikt voor fysieke winkels en producten. Tijdens Cyber Monday promoot je jouw digitale producten en diensten. Voor een nog beter resultaat promoot je gedurende het hele weekend.
Deze inkoop van producten valt goed samen met Sinterklaas en in mindere mate met Kerstmis. Houd hier dus rekening mee in je campagnes. Mensen zullen traditioneel in het weekend voor Sinterklaas een hoop extra aankopen doen.
Online Marketing Tip #3: Maak lijsten aan voor e-mailmarketing
Als mensen daadwerkelijk een product of dienst kopen, heb je volgens de AVG toestemming om ze te benaderen via e-mail. Er is namelijk sprake van een klantrelatie, waarbij de klant geld heeft gegeven aan een bedrijf. Vergeet dus niet om al deze kopers in een aparte maillijst te zetten voor e-mailmarketing. Zo kun je ze tijdens nieuwe feestdagen nogmaals benaderen!
Geef in de mails die je verstuurt wel altijd een uitschrijfmogelijkheid.
Online Marketing Tip #4: Geef je website een nieuwe look
Maak jouw website ook up-to-date met een mooie aanpassing voor Sinterklaas, Kerstmis of voor het nieuwe jaar. Zeker als bezoekers via een Facebook- of Instagrampost op een landingspagina terechtkomen. Een speciaal kleurtje hier of daar, een mooie sinterklaasmijter of een kerstbal.
Zo houd je de bezoeker in de juiste stemming en zijn ze sneller geneigd tot een aankoop.
Online Marketing Tip #5: Gebruik Google Mijn Bedrijf
Met Google Mijn Bedrijf vinden mensen de openingstijden van jouw bedrijf. Zorg ervoor dat je deze actueel houdt tijdens de feestdagen. Dit voorkomt ongelukkige omstandigheden op het moment dat je net dat dagje vrij hebt gepland. Ook is het mogelijk om een update te plaatsen via Google Mijn Bedrijf. Deze verschijnt dan keurig onderaan het blokje.
Vaak zien we dat Google Mijn Bedrijf vooral wordt gebruikt zodra mensen al weten van jouw bedrijf. Ze zoeken openingstijden en de locatie op. Met name bij lokale zoekacties op mobiele telefoons klikken ze door naar de website. Zorg er dus voor dat jouw website ook goed toegankelijk is op de mobiele apparaten.
Bonus Online Marketing Tip: Schrijf een blog over de feestdagen
Om bezoekers naar je website te trekken, is bloggen een goede manier. Schrijf daarom een pakkende blog over hoe jouw bedrijf de feestdagen aanpakt.
Met deze tips maak je vast een blijvende indruk bij jouw klanten en bezoekers! Heb je echter wat meer moeite met het bijhouden en optimaliseren van online marketing? Volg dan een van onze handige trainingen of laat jouw online marketing uitvoeren door GetBright! Voor meer informatie kun je ons altijd bellen op 076 – 879 50 88 of een mail sturen naar info@getbright.nl.