Veel bedrijven maken gebruik van Twitter. Ze gebruiken Twitter om de naamsbekendheid te vergroten, meer traffic te genereren en om hun imago te verbeteren. Toch blijkt dat het lastig is om op een goede manier op Twitter actief te zijn. In dit artikel zullen we je een aantal tips geven die jou wellicht kunnen helpen bij het op de juiste manier inzetten van Twitter.
1. Communiceer met andere bedrijven
Het is enorm belangrijk om met andere bedrijven in contact te komen. Je kan reageren op een bericht van een bedrijf met een gerelateerde kanaal. Zij zien dan jouw bericht en mensen zullen dan eerder een bezoekje brengen op jouw Twitter. Verder kan je ook je sociale kant laten zien. Vermijd concurrenten niet, maar ga er juist mee in contact.
2. De combinatie van blogs en Twitter
Als je een bedrijf hebt, is het belangrijk om te bloggen. Door te bloggen geef je informatie over gerelateerde producten of diensten die jij als bedrijf aanbied. Hierdoor komen je blogs bij de zoekmachine te voorschijn. Mensen zoeken bijvoorbeeld ‘’Twitter tips’’, ze zien dan de blog van BrightSocial met ‘’Twitter tips’’. De bedoeling hiervan is om conversies te verhogen. Een simpele maar zeer effectieve stap is het promoten van je blog op Twitter. Je volgers zijn geïnteresseerd in je bedrijf. Zij zullen dan eerder deze blogs gaan lezen. Het is helemaal mooi als je bericht wordt verspreid door middel van retweets. Dan zullen ook niet-volgers het bericht met de link naar jouw blog te zien krijgen.
In je tweets is het wel verstandig om gebruik te maken van een relevante hashtag. Mensen zoeken vaak naar een bepaald onderwerp waar ze geïnteresseerd in zijn. Als mensen op Twitter zoeken naar een onderwerp ,en jij hebt deze zoekterm als hashtag gebruikt, zullen ze terecht komen bij jouw Twitter bericht. Op deze manier bereik je mensen die jou niet volgen, dus je potentiële klant.
Verder is het belangrijk dat je website of webshop responsive is. Dit wil zeggen dat je website of webshop op een mobielscherm even goed leesbaar is als wanneer men gebruik maakt van de desktopversie. Dit is belangrijk, omdat men vaak vanuit hun telefoon op de link klikken. Je blog zal dus op het mobiele toestel te zien zijn.
3. Bevorderen van retweets
Retweets zijn enorm belangrijk. Je kan door middel van een retweet veel meer mensen bereiken. Zo bereik je niet alleen je volgers, maar ook je niet-volgers. In de groep niet-volgers zitten vaak geïnteresseerden die niet van je pagina afweten. Om retweets te bevorderen staan hieronder een drie vereisten:
- Het is belangrijk om een link te plaatsen in je tweet. Als je als twitteraar meer wilt weten, kan je op de link klikken. Mensen vinden het fijner om gelijk door te kunnen. Een link is de ideale verwijzing naar een vervolg. Deze tweets zullen dan ook eerder verspreid worden.
- Je tweet moet niet te lang zijn. Verwerk de belangrijkste informatie in de tweet. Mochten ze meer te weten willen komen dan klikken ze op de bijhorende link. Je kan de URL inkorten doormiddel van tools als ly.
- Visualiseer je tweets! Plaatjes vertellen zoveel meer dan alleen woorden. Mensen hebben dan een beeld bij het bericht.
4. Gebruik Twitter Analytics
Meten is weten. Het klinkt eenvoudig maar het is zo. Door het meten van de activiteiten op Twitter weet je wat er zich afspeelt. Op Twitter Analytics kan je dan kijken hoeveel mensen er een bericht lezen en hoeveel mensen er vanuit een link uit een bericht naar je website gaan. Als het duidelijk wordt dat mensen niet vaak via Twitter op jouw website of webshop belanden, weet je dat je iets fout doet op Twitter. Je kan dan overwegen om op een andere manier gebruik te gaan maken van Twitter.
5. Wees actief
Mensen vinden niets fijner dan wanneer een bedrijf de moeite neemt om op hen te reageren op social media. Ze hebben dan het idee dat ze serieus genomen worden en ze zullen tevreden zijn over de service. Verder is het belangrijk voor je zichtbaarheid. Mensen zullen zien dat je reageert of dat er op jou gereageerd wordt. Een positieve reactie zal ervoor zorgen dat mensen eerder de stap nemen om over te gaan tot actie.
Meer weten?
Wil je meer te weten komen over Twitter? BrightSocial geeft Twittertrainingen. Door deze trainingen krijg je meer te weten over het zakelijk inzetten van Twitter. Neem dus gerust contact met ons op.