Social media is bij bijna iedereen geïntegreerd in het dagelijkse leven, misschien wel ons dagelijkse ritme. Mensen kijken meerdere keren per dag op social media maar niet iedereen neemt actief deel. Een bedrijfspagina kan veel volgers hebben maar weinig likes op berichten. Veel volgers betekent dus in dit geval ook niet altijd veel bereik. Het is daarom beter om een kleine community te hebben van trouwe volgers die regelmatig jouw berichten liken, delen of erop reageren, maar hoe bereik je dit nou?
1. Deel kennis met je collega’s en doe inspiratie op
Om actief te zijn op social media is het altijd goed om eerst te peilen welke kennis er in huis is. Vaak zien wij dat er al veel kennis bij een bedrijf in huis is, maar dat men dit niet goed van elkaar weet. Deel kennis en vaardigheden maar kijk ook samen naar wat voor posts(berichten) jullie goed vinden. Doe inspiratie op bij de concurrent en kijk ook eens op andere kanalen. Welke posts spreken jullie aan en waarom? Kijk naar wat werkt en mogelijk geeft dit al inspiratie voor eigen posts. Het wiel hoeft immers niet altijd opnieuw uitgevonden te worden.
2. Bedenk wat je wilt plaatsen; wat maakt een goede post
Bedenken wat je wilt plaatsen klinkt heel makkelijk, maar wat maakt nu een post een goede post? Zorg bij een post voor een korte, activerende tekst waarmee je mensen prikkelt om actie te ondernemen en zorg daarbij voor goed beeldmateriaal. Posts die regelmatig gedeeld worden, zijn berichten die inspelen op de actualiteiten.
Een mooi voorbeeld is RTL 5 die dit goed weet te doen door in te spelen op de aankomende verkiezingen en hiervoor een ludieke video heeft gemaakt. Andere mensen of kanalen delen dit soort content ook weer, zoals hierboven LINDA.meiden. Om goed in te kunnen spelen op de actualiteiten, kan het maken van een contentkalender helpen. Ook zijn er websites online te vinden die aangeven hoe vaak een bericht gedeeld wordt. Hiermee kun je goed in de gaten houden wat er op dit moment trending is binnen Nederland.
Licht je collega’s ook in wanneer het bericht gedeeld gaat worden. Zij kunnen dit bericht bijvoorbeeld dan weer delen met hun eigen netwerk om zo de post al een klein duwtje in de rug te geven. Ook kunnen zij zo snel handelen wanneer er bijvoorbeeld negatieve reacties zijn, want helaas heeft niet iedereen op het internet een positieve dag…
3. Deel de successen!
Na het maken en plaatsen van een bericht houdt het natuurlijk niet op. Kijk samen naar wat goed heeft gewerkt en wat niet. Zo kun je je berichten nog verder verbeteren en meer inspelen op je doelgroep. Door het bekijken van de resultaten is het goed zichtbaar of hetgeen je deelt iets oplevert voor je bedrijf of niet. Zijn er sinds het delen van een bericht meer volgers bijgekomen, zijn er meer inschrijvingen op de nieuwsbrief of zijn er bijvoorbeeld meer verkopen in je webshop? Ook niet onbelangrijk: deel de successen met elkaar. Heb je bijvoorbeeld de 1000 volgers bereikt of zelfs 10.000? Vier dit gerust met een goed glas champagne en een lekker stuk taart maar deel dit succes ook met je volgers, zij hebben immers ook bijgedragen aan jouw succes.
4. Maak het uitdagend
Maak er ook eens een wedstrijd van. Wie kan het beste bericht verzinnen of wie heeft het beste profiel? Een leuk idee hiervoor is bijvoorbeeld een LinkedIn wedstrijd. Wie van het team heeft het beste LinkedIn profiel? Start met een nulmeting en kijk ook wat de score is na bijvoorbeeld een week. Een leuk idee hierbij is om samen een huisstijl te maken. De profielfoto’s kunnen dan in eenzelfde thema maar ook de omslagfoto. Dit zorgt er voor dat het er professioneel uitziet maar ook zijn medewerkers binnen het bedrijf goed herkenbaar.
Daag je volgers uit. Dit kan al simpel door hen een vraag te stellen. Alpro Soya maakt hier leuk gebruik van:
5. Blijf op de hoogte van trends en ontwikkelingen
Inspelen op trends en nieuwe ontwikkelingen helpt je ook om je bereik te vergroten. Wist je al dat Facebook meer van video’s houdt? Een video zal eerder getoond worden bij je volgers dan een afbeelding. Wanneer de video is geüpload in Facebook zelf, in plaats van plaatsing door middel van een YouTube-link, dan is de kans zelfs nog groter!
Nieuwe functies op een social media kanaal worden vaak hoger in een algoritme geplaatst. Wanneer hiervan gebruik wordt gemaakt, zal dit dus sneller getoond worden aan je volgers. Het social media platform wil de nieuwe tool immers ook onder de aandacht brengen.
Zo heeft Facebook enige tijd geleden bijvoorbeeld live-video’s uitgerold. Elke keer wanneer er een livevideo wordt geplaatst van een pagina die jij leuk vindt, krijg je hiervan een melding. Een live-video is ook een leuk idee om bijvoorbeeld te peilen wat jouw doelgroep leuk vindt of om een live vragenuurtje te houden.
6. Bepaal je doelen
Welke doelen wil je behalen met je social media account? Dit kan variëren van het experimenteren met vlogs tot het behalen van 100.000 volgers of zelfs tot een groei van het aantal inschrijvingen op de nieuwsbrief.
Wanneer dit duidelijk is, kijk je vervolgens naar het budget. Het maken van vlogs is immers duurder dan het maken van een bericht met fotomateriaal dat al aanwezig is. Met het gestelde budget kan goed worden afgestemd wat voor materiaal er ingezet kan worden. Maar ook wat nu uitgevoerd kan worden en wat meer voor de toekomst is wanneer er bijvoorbeeld meer groei is gerealiseerd met het social media kanaal.
Het is belangrijk om een nulmeting te doen. Waar sta je nu? Met de doelen bepaal je waar je heen wilt? Kijk dan na bepaalde periode hoe ver je bent gekomen. Wat vertellen de statistieken? Heb je succes behaald? Pak de taart en geniet!