Vele organisaties zijn opzoek naar hoe ze een succesvolle social media post kunnen maken. Daarnaast vragen ze zich af: zijn we wel op de goede weg of niet? Als we naar bijvoorbeeld het bedrijf KLM kijken. Het lijkt op het eerste gezicht erg eenvoudig. Ze plaatsen een bericht en de likes, reacties of shares stromen gelijk binnen, maar als jezelf een post plaats komt er weinig respons. Het geheim is dat het allemaal om engagement (betrokkenheid) gaat. Let bijvoorbeeld eens op het tijdstip waarop je het bericht plaatst. De avond en in het weekend krijg je op Facebook een groter bereik, dit levert dan weer meer interactie op. Als je liever iets op LinkedIn wilt posten kan je dit beter overdag doen. Verder geven wij in deze blog 7 richtlijnen met voorbeelden voor een Social Media post. Aan hoe meer richtlijnen je voldoet, hoe beter je bericht is.
Een post moet deelbaar zijn
Een van de dingen die belangrijk zijn, is dat je post deelbaar is. Denk ook eens verder dan alleen jezelf. Als je wilt dat je post gedeeld wordt, denk er dan ook aan of jouw volgers het zouden willen delen met hun vrienden, familie of zakelijk netwerk. Wat vaak hierbij helpt is een goede dosis humor. Dit is te zien op de afbeelding hieronder waar HEMA maar liefst 691 keer gedeeld werd, door op vrijdag de dertiende een humoristische post te plaatsen.
Een belangrijk onderdeel van humor is ook dat je het visualiseert. Dan slaat het 2 keer zo goed aan, maar zorg dan wel dat je het goed doet. Dus niet iets in Paint, wat er eigenlijk niet uitziet. Desperados deed dit bijvoorbeeld wel:
Zorg voor relevantie
Bijna iedereen volgt wel het nieuws. Pak iets wat relevant is voor je volgers/doelgroep. Een voorbeeld hiervan is van Randstad, die via een combinatie van humor en relevant nieuws een post uitbracht. Omdat Sven Kramer de verkeerde baan nam, had hij geen gouden plak weten te bemachtigen. Randstad laat zien met deze post wat zij doen.
Interactie uitlokken
Als je meer reacties op een post wilt, laat dan jouw volgers meedenken. Stel een vraag of leg een keuze aan jouw volgers voor. Ook kun je een dilemma voor leggen waaruit ze dan ‘moeten’ kiezen. Dit geldt niet alleen voor non-profit bedrijven. Kijk maar naar IKEA, die dit doet met fysieke producten.
Natuurlijk kan je ook kiezen voor een puzzel of raadsel post. Denk er dan wel aan dat je de puzzels en raadsels niet te moeilijk maakt. Als de puzzels en raadsels zijn opgelost zorgt dit voor een positief gevoel en het werkt ook nog eens aanstekelijk. Hierdoor krijg je een positieve associatie met je product. Hieronder een voorbeeld van Subway die een ‘zoek de verschillen post’ plaatsten.
Inspelen op de actualiteit
Feitjes, tips en weetjes doen het ook altijd goed op Social Media. Vermeld ook als je een tip gaat plaatsen het woord ‘Tip’, mensen worden hierdoor getriggerd. Inspelen op de seizoenen, feestdagen, grote evenementen is ook zeer effectief. Bijvoorbeeld, hieronder wenst Dell iedereen een prettig Pasen.
Let dus goed op je kalender voor de belangrijke dagen (bijvoorbeeld Koningsdag, Kerstmis, Valentijnsdag of Nieuwjaar). Grolsch deed dit tijdens de Olympische Spelen. Toen Yuri van Gelder werd weggestuurd, sprong Grolsch er gelijk op in met een dubbelzinnige post:
Wees uniek en origineel
Iets kopiëren en plakken heeft vaak weinig zin. Post en denk anders dan de concurrent, maak de post menselijk. Als voorbeeld hebben we een tweet van de Nederlandse Spoorwegen die maar liefst 362 keer werd geretweet.
Je ziet ook wel eens dat een post gejat wordt door een ander. Hieronder zie je eerste de post van Domino’s en daarna de post van New York Pizza. Dit kan ook andere reacties oproepen bij jouw volgers als ze het al een keer langs hebben zien komen op Social Media. Dus een post jatten van iemand anders is gewoonweg NOT DONE.
Likeability
Soms is het simpelweg het makkelijkste om te vragen om een like, zodat de volger zijn mening dan uit door middel van een like. Dit kun je ook bijvoorbeeld met een tegenprestatie doen: bij 5000 likes geef je een product gratis weg. Voor beginnende Social Media marketeers is het vaak een kwestie van durven. Uit onderzoek blijkt zelfs dat als je vraagt om een like, je hogere engagemant rates haalt dan wanneer je dit niet doet. Het zorgt voor 216% meer interactie. De kracht is om dit goed in balans te houden, du doe dit niet in elke post. Hieronder zie je een voorbeeld van UEFA Champions League.
Vertel een verhaal
Tegenwoordig zijn de vloggers helemaal hot. Dit komt doordat ze een verhaal vertellen of ervaringen delen. Iedereen heeft vaak wel een mening over een situatie of een eigen ervaring die ze willen delen. Hieronder een leuk voorbeeld van Politie Eindhoven:
Wil je meer richtlijnen voor effectieve posts op jouw Social Media kanaal? Neem dan eens contact met ons op of volg een Social Media training. Tevens bieden wij ook specifieke trainingen voor diverse Social Media, zoals Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest, Youtube en Instagram. BrightSocial helpt jou verder!