Hoe kun je op een goede manier jouw Facebookadvertentie testen zodat je weet welke inhoud je het beste kunt gaan gebruiken? In dit blog leggen we in het kort uit wat A/B testen is en waar je op moet letten wanneer je gaat A/B testen op Facebook (advertenties en berichten). Deze vorm van testen kun je zowel bij berichten als wel bij advertentiecampagnes gebruiken. Omdat het in dit blog gaat om de uitleg wat een A/B test is, worden beide smaken (berichten en advertenties) door elkaar heen gebruikt.
Wat is een A/B test?
Een A/B test wordt ook wel een split test genoemd. Het is de beste manier om erachter te komen welk bericht of welke advertentie de meeste interactie/engagement krijgt. Ook kun je op deze manier je conversies optimaliseren. Bij een A/B test vergelijk je twee verschillende versies van hetzelfde bericht of advertentie. Op het moment dat ze worden gepubliceerd, meet je de resultaten om zo te achterhalen welke versie de beste resultaten behaald. Uiteindelijk behoud je de versie die het beste scoort. Vergeet hierbij niet dat het gaat om een continu proces. Datgene wat de ene keer wel werkt, hoeft de andere keer niet te werken. Het is daarom belangrijk om vooraf te bepalen wat je wilt gaan bereiken.
Bepaal een content strategie
Wat wil je dat jouw bericht doet? Wat zijn je doelstellingen? Aan de hand van de antwoorden op deze vragen bepaal je welke content je gaat delen en hoe je dit gaat doen. Gebruik tactieken zoals inspiratie, advies, verrassingen of het weggeven van iets om mensen op jouw bericht te laten klikken.Vergeet niet, als er een link naar je website in het bericht zit, de landingspagina goed in te richten zodat het jouw Facebookbericht ondersteunt.
Gebruik twee versies tegelijk: A/B testen
Na het bepalen van je doelstelling(en) maak je twee versies van hetzelfde bericht, waarbij bijvoorbeeld:
- Het ene bericht bestaat uit tekst en de andere uit een tekst met een foto.
- Het ene bericht bestaat uit een foto en de andere uit een video.
- Het ene bericht bestaat uit een foto met een call-to-action en het andere bericht met dezelfde foto maar met een andere call-to -action.
Note: maak de links naar de twee versies uniek zodat je in de analyse de juiste statistieken kunt terugvinden bij de juiste versie.
Vergelijk de resultaten
Doordat je van tevoren de doelstelling duidelijk geformuleerd hebt, kun je na de ingestelde looptijd de resultaten van de twee verschillende versies met elkaar gaan vergelijken. Uit deze resultaten kun je de conclusie trekken welke variant het beste heeft gepresteerd. Wees je ervan bewust dat ook de beste versie, in de meeste gevallen, na verloop van tijd in kracht zal gaan afnemen.
Op welke parameters let je?
Er zijn meerdere aspecten die impact hebben op het wel of niet succesvol zijn van een bericht of advertentie. Hieronder een opsomming van de belangrijkste parameters:
- Land
- Interesse
- Smartphone systeem
- Leeftijd
- Geslacht
- Afbeeldingen
- Titels
Note: probeer ze niet allemaal tegelijk te wijzigen maar experimenteer met een beperkt aantal.
Belangrijk: hoe let je op de kosten?
Hoe ga je om met je budget? In het algemeen is het verstandig om te starten met micro experimenten. Je kunt deze experimenten dan een relatief klein budget toekennen en daarmee testen. Let er op dat je experimenteert met maar een paar verschillende elementen/parameters. Dit alles in een niet te langlopende, overzichtelijke campagne.
Wil je meer weten over A/B testen op Facebook en hoe jij deze test vorm effectief kunt inzetten voor je bedrijf of organisatie? Neem dan contact met ons op, we leggen je graag alle ins en outs uit.