Netwerksite LinkedIn is bedoeld om je netwerk online te managen en vergroten. Maar wat doe je met uitnodigingen van personen die je niet kent of die sowieso al je niet in je netwerk wilt hebben? Met wie wil je een connectie maken?
Als je een uitnodiging ontvangt en je twijfelt, dan kan je deze persoon eerst een e-mail sturen om te vragen wie die persoon is en waarom je een uitnodiging ontvangen hebt. Misschien is het n.a.v. een blog, netwerkbijeenkomst of ben je aanbevolen door iemand?
“Beste …. , bedankt voor je uitnodiging. Wat is de reden voor deze uitnodiging? Hebben we elkaar reeds ontmoet of wat kunnen we voor elkaar betekenen? Met vriendelijke groet, ….” easy as that!
En vertrouw je de afzender echt niet? If it looks to good to be true, it propably is. Google de persoon of de foto van de persoon maar eens even en zie wat je tegenkomt. Dan kun je altijd nog besluiten wat je ermee doet.
Wanneer je de uitnodiging geaccepteerd hebt, dan kan je een bedankje of berichtje sturen. Dan kan een standaard mailtje zijn maar hoe persoonlijker hoe leuker natuurlijk om te ontvangen. Sta er even bij stil, want dit kan het begin zijn van een vruchtbare samenwerking. Smeed het ijzer wanneer het heet is!
Welke personen zou je accepteren?
You make the choice: A)Minder leuke ex-collega B)Voetbalvriend of C)De buurman …….?
Alle antwoorden zijn goed, want mogelijk dat deze persoon volgend jaar waarde kan toevoegen aan je netwerk. Je kan hem of haar toevoegen en afhankelijk van zijn updates deze updates volgen of verbergen. Je tweedegraads netwerk wordt groter op het moment dat je minder selectief bent met toevoegen. Een goede vriend of buurman accepteren op LinkedIn? Dat kan, maar misschien heb je de voorkeur om privé en zakelijk niet te mengen en kan je deze persoon een korte uitleg sturen waarom je hem of haar niet toevoegt op LinkedIn en liever op Facebook of in het café ziet.
Op het moment dat je meer connecties hebt, kom je hoger in de resultaten binnen LinkedIn mits je profiel verder goed is ingevuld (en een premium account helpt hierbij ook). Wanneer een recruiter, leverancier of afnemer is op zoek naar iemand met jouw functie, zal jouw profiel hoger gerankt worden.
Het versturen van LinkedIn uitnodigingen. Maak het persoonlijk!
Stuur geen onpersoonlijke en gestandaardiseerde uitnodigingen. Zo’n uitnodiging zal eerder geweigerd worden dan een persoonlijke uitnodiging waarin je de naam zet van de ontvanger en je eigen naam. Geef daarbij aan wanneer je deze persoon gesproken hebt, wat de aanleiding is voor de uitnodiging en wat je insteek is (bijvoorbeeld telefonische afspraak of offerte aanvraag). Verstuur daarom ook bij voorkeur niet een uitnodiging via je smartphone waarbij een persoonlijke uitnodiging niet mogelijk is, tenzij deze persoon naast je staat en net samen besloten hebt een connectie aan te gaan. Bijvoorbeeld na afloop van een vergadering, netwerkmeeting of event…
LinkedIn als visitekaartje 2.0
LinkedIn-uitnodigingen zijn de nieuwe visitekaartjes. Behandel het ook zo en maak die connectie zodra u een gelegenheid ziet. Zo blijven jullie beiden op de hoogte van elkaars zakelijke bezigheden en interessegebieden, wat zal helpen in de verdere communicatie en samenwerking. Loop ook regelmatig de openstaande invitations na, niemand houd van wachten. Gaat iemand niet op uw uitnodiging in? Dan zijn er twee opties; er de volgende keer zoetjes even op terugkomen of intrekken. Want als je er te veel open hebt staan of te veel ‘decline’s’ krijgt is dit niet goed voor je reputatie op LinkedIn. Het kan zelfs ertoe leiden dat je (tijdelijk) geen nieuwe connectie verzoeken kan versturen… Maar laat dit u niet ontmoedigen en probeer het eens uit. “Kaartjes uitwisselen?”, “Nee joh, laten we even Linken!”.
Veel succes en wil je meer leren over LinkedIn? Volg dan een van onze LinkedIn trainingen, vraag naar strategisch advies of de mogelijkheden met betrekking tot LinkedIn campagnes.We helpen je graag op weg!