Met meer dan 9.6 miljoen Facebook gebruikers in Nederland is Facebook nog steeds een groot en geweldig marketingplatform. Van deze 9.6 miljoen personen zitten er 6.8 miljoen dagelijks op Facebook. Op dit social mediakanaal kun je heel gericht adverteren doordat Facebook (in de meeste gevallen) bijzonder veel van haar gebruikers af weet. Tevens heb je genoeg segmentatiemethoden om een doelgroep daadwerkelijk te bereiken en te meten wat het resultaat van je actie is. Het opzetten van je eerste Facebook campagne hoeft niet moeilijk te zijn. In deze blog leggen we je stap voor stap uit hoe je ermee begint.
Facebook campagnestructuur
Bij het bouwen van een Facebook campagne kom je altijd dezelfde campagnestructuur tegen. Elke campagnestructuur bestaat uit drie niveaus: campagne, advertentie set, advertentie.
Niveau 1: campagne
Een campagne bestaat uit één (of meerdere) advertentie set. Je moet per campagne een advertentiedoelstelling opgeven. Bijvoorbeeld online verkoop, ingevulde contactformulieren of inschrijvingen voor je nieuwsbrief.
Niveau 2: advertentie set
Een advertentie set bestaat uit één (of meerdere) advertenties. Heb je bijvoorbeeld twee advertentie-doelgroepen? Dan raden wij je aan om twee advertentie sets aan te maken. Heb je drie doelgroepen? Maak dan gebruik van drie advertentie sets etc. Je kunt hierdoor namelijk per doelgroep bepalen wanneer ze jouw advertenties te zien krijgen (door de segmentatiemogelijkheden).
Niveau 3: advertenties
De naam zegt het in principe al. Je kunt onder advertenties-set de advertenties maken voor de campagne. Maak altijd meerdere advertenties en varieer met afbeeldingen en teksten. Mocht je jezelf afvragen waarom je eigenlijk meerdere advertenties moet maken… Nou, door dit te doen kun je gaan meten en analyseren welke advertentie het beste draait en kun je uiteindelijk de slecht presterende advertenties uitschakelen. Wanneer je dit kunt ben je je eigen Facebook campagne aan het optimaliseren. Baas toch?
Laten we beginnen!
STAP 1: campagne instellen
Wanneer je een Facebook campagne gaat opzetten begin je met het kiezen van deadvertentiedoelstelling. Denk hier goed over na want dit is de start van de Facebook campagne. Wil je meer klikken naar je website genereren? Wil je meer pagina vind-ik-leuks genereren middels een pagina like campagne? Of wil je meer naamsbekendheid opbouwen? Houd er rekening mee dat je advertentiedoelstellingen ook zou kunnen combineren. Kies in dit geval per campagne een aparte doelstelling. Je kunt kiezen uit onderstaande 13 advertentiedoelstellingen. Wanneer je een keuze hebt gemaakt uit de verschillende advertentiedoelstellingen kun je de campagne een logische naam geven.
- Clicks to website
- Website conversions
- Page post engagement
- Page likes
- App installs
- App engagement
- Offer claims
- Local awareness
- Event response
- Product catalg promotion
- Brand awareness
- Lead generation
- Video views
Stap 2: advertentie set instellen
Wanneer je eenmaal het eerste niveau (campagne) succesvol hebt ingericht ga je verder met het tweede niveau: de advertentie set.
2.1. Segmentatie
Je begint met het bepalen van je doelgroep. Dit wordt ook wel de ‘target audience’ genoemd. Je stelt hier dus jouw doelgroep in die je wilt gaan bereiken met de Facebook campagne. Je advertentie wordt alleen getoond aan de gebruikers die binnen jouw doelgroep vallen. Maak dus goed gebruik van de verschillende segmentatiemethoden. Facebook geeft je niet voor niets al deze mogelijkheden. Je kunt gebruik maken van volgende opties:
- Locatie: in welk geografisch gebied bevind je doelgroep zich?
- Leeftijd: binnen welke leeftijdscategorie bevindt je doelgroep zich (vanaf 13 jaar)?
- Geslacht: segmenteer je alleen op mannen of vrouwen of beide?
- Interesses: wat zijn de interesses van je doelgroep? Is je doelgroep bijvoorbeeld geïnteresseerd in online marketing?
Houd er rekening mee dat je ook gebruik kunt maken van de ‘exclude’-functie. Bij het opzetten van een ‘page like campagne’ kun je bijvoorbeeld de gebruikers uitsluiten die jouw Facebook pagina al leuk vinden.
2.2. Facebook advertentieplaatsingen
Waar wil je dat jouw advertenties uiteindelijk terecht gaan komen? Dit stel je in bij de advertentieplaatsingen (placements). Je kunt kiezen uit de volgende advertentieplaatsingen:
- Mobile news feed (overzicht op een mobiel apparaat en je kunt kiezen tussen Android apparaten, IOS apparaten en feature phones only)
- Desktop news feed (overzicht op een desktop)
- Desktop right column (in de rechterkolom)
2.3. Budget & schedule
Wat is je beschikbare budget dat je hebt vrijgemaakt voor de Facebook campagne(s)? Je kunt een dag budget instellen maar ook een ‘lifetime budget’. Tevens kun je de campagne gaan schedulen. Wil je dat jouw campagne live gaat in de maand juli en alleen die maand actief is? Stel dan 1 juli als start datum in en 31 juli als eind datum.
Stap 3: advertenties toevoegen
Nog maar één niveau en dan heb je alle drie de niveaus van de Facebook campagne doorlopen. Je bent aangekomen bij het niveau waarin je de daadwerkelijke advertentie moet gaan samenstellen. Voor het samenstellen van je de advertentie kun je kiezen uit afbeeldingen, slideshows of video’s. Vergeet niet een tekstje boven één van de gekozen elementen te zetten want anders plaats je een advertentie zonder tekst.
3.1. Ontwerprichtlijnen voor advertenties
Voor alle ontwerprichtlijnen bekijk je de Gids voor Facebook Ads. Kies dan een doelstelling in de linkerkolom. Blader na het kiezen van je doelstelling omlaag om de ontwerprichtlijnen te bekijken. Als je meer informatie wilt over het uiterlijk van je advertentie, afhankelijk van waar op Facebook de afbeelding wordt weergegeven, klik je onder het gedeelte ‘ontwerpaanbevelingen’ op ‘Weergavespecificaties weergeven’.
Er kunnen verschillende Facebook-advertentieformaten worden aanbevolen voor verschillende advertentiedoelstellingen. Als je wilt dat je Facebook-advertenties in aanmerking komen voor alle verschillende formaten, moet je het aanbevolen afbeeldingsformaat voor je doelstelling gebruiken. Als je afbeelding kleiner of groter is dan de afmetingen die aanbevolen zijn, wordt de grootte automatisch aangepast aan de advertentie. Het kan echter hierdoor minder scherp worden.
Bekijk de onderstaande grafiek voor de aanbevolen grootten van afbeeldingen voor advertenties:
Doelstelling | Aanbevolen afbeeldingsgrootte |
---|---|
Klikken naar website | 1200 x 628 pixels |
Websiteconversies | 1200 x 628 pixels |
Betrokkenheid bij paginaberichten | 1200 x 900 pixels |
Pagina-vind-ik-leuks | 1200 x 444 pixels |
Appinstallaties | 1200 x 628 pixels |
Betrokkenheid bij app | 1200 x 628 pixels |
Lokale bekendheid | 1200 x 628 pixels |
Reacties op evenementen | 1200 x 444 pixels |
Geclaimde aanbiedingen | 1200 x 628 pixels |
Videoweergaven | 1200 x 675 pixels |
Leads genereren | 1200 x 628 pixels |
Stap 4: Optimalisatie, mogelijkheden uitbreiden en strategie.
We hebben in dit artikel maar een gedeelte van de mogelijkheden van adverteren op Facebook behandeld. Met adverteren op Facebook zijn er nog veel meer opties en mogelijkheden, denk bijvoorbeeld aan Canvas, Carrousel en het gebruik van de Facebook Pixel. Bovendien hebben we het nog niet eens gehad over het verlengstuk van Facebook: Instagram.
Wil je nog meer weten over adverteren op Facebook? Of wil je een uitgebreide campagnestrategie op laten zetten?
Neem dan contact met op met BrightSocial. Wij kunnen je hierbij strategisch op weg helpen, trainen of ontzorgen in je Facebook campagnes.