YouTube is na Google de grootste online zoekmachine van de wereld. De hoeveelheid video’s die dagelijks worden bekeken door gebruikers blijft maar groeien. Op het moment van schrijven gebruiken 7,2 miljoen Nederlanders YouTube waarvan 1,3 miljoen dagelijks. Adverteren op YouTube kan voor je bedrijf of organisatie grote voordelen met zich meebrengen. Adverteren op YouTube kan geschikt zijn voor verschillende marketing doelstellingen. Je kunt bijvoorbeeld meer naamsbekendheid genereren, een nieuw product introduceren of meer traffic naar je website genereren.
Targeting mogelijkheden
Zoals je ondertussen weet is YouTube na Google de grootste zoekmachine van de wereld. YouTube heeft dus een enorm bereik. Je kunt adverteren op YouTube met tekstadvertenties, banners én video’s. Net als op Facebook kun je op YouTube gericht targeten op jouw doelgroep. Je kunt bijvoorbeeld targeten op:
- Demografie (taal, locatie, leeftijd en geslacht)
- Gedrag (interesses & retargeting)
- Contextuele targeting (op basis van zoekwoorden)
- Zelfgekozen video’s of YouTube kanalen.
De verschillende advertentiemogelijkheden
Voor het behalen van maximale advertentieopbrengsten kun je op YouTube meerdere advertentie-indelingen inschakelen.
- In-Stream adverteren
De In-Stream advertenties kunnen worden afgespeeld voorafgaand aan een andere video op YouTube of in het Google Display Netwerk, afhankelijk van de netwerkinstellingen. Kijkers kunnen uw advertentie al na een paar seconden overslaan. Het grote voordeel van In-Stream advertenties is dat je pas betaalt wanneer een kijker 30 seconden van jouw video heeft bekeken (tenzij de video korter is dan 30 seconden) of interactie met uw video heeft.
- True View In-Display adverteren
Voor deze variant zijn er twee verschillende advertentievormen, te weten: videosuggesties en tekstoverlays. Bij videosuggesties wordt de video als suggestie in de lijst aan de rechterkant van de pagina weergegeven. Bij tekstoverlays wordt de advertentie als tekstoverlay aan de onderkant van de video weergegeven die de gebruiker van plan is om te gaan bekijken.
- True View In-Search adverteren
Wanneer de gebruiker van YouTube zoekt naar video’s verschijnen er video commercials helemaal bovenaan de pagina en de video’s eronder zijn de daadwerkelijke zoekresultaten. Ook hier geld weer, je betaalt pas als kijkers op jouw advertentie klikken.
- True View In-Slate adverteren
Dit is adverteren bij langere YouTube video’s (10 min+). Voordat de daadwerkelijke video begint krijgen de gebruikers de keuze uit drie advertenties. De gebruiker klikt dan op één van de drie advertenties en je betaalt pas als jouw advertentie wordt aangeklikt.
Video is dé toekomst
Video is dé toekomst en ook andere Social Media kanalen spelen hierop in. Onlangs heeft Facebook bijvoorbeeld Facebook live geïntroduceerd. Daarnaast speelt Instagram hier ook op in door middel van Instagram Stories.
Wat kan BrightSocial voor jou betekenen?
BrightSocial heeft ervaring met het opzetten en beheren van YouTube campagnes. Benieuwd hoe je effectief YouTube kunt inzetten binnen jouw online marketing strategie? Neem dan contact met ons op.