Facebook gaat deze week starten met een nieuwe manier van adverteren. Gebruikers van het medium gaan namelijk via advertenties in hun tijdlijn, chatberichten van bedrijven via Facebook Messenger ontvangen.
Hoe werkt het adverteren op Facebook Messenger precies?
Wanneer iemand in de Facebook applicatie of op de Facebook website op een advertentie klikt die op hun tijdlijn verschijnt, dan wordt hij doorgestuurd naar Messenger. In hét chatprogramma van Facebook kunnen dan automatische berichten verstuurd worden naar desbetreffende personen. CNBC, een Amerikaanse zender, noemt hierbij Absolut Vodka als één van de testers van de nieuwe advertentiemethode. Het drankmerk gaat adverteren voor gratis cocktails op de tijdlijn van mensen. Wanneer zij vervolgens op de advertentie drukken, volgt er een automatisch chatgesprek, waar men een keuze voor een bepaalde cocktail kan maken. Als je dit succesvol hebt afgerond, dan laat de app weten bij welke kroeg of bar je deze gratis cocktail op kan halen.
Gebruik van Chatbots door Facebook
Eerder dit jaar werd al duidelijk dat Facebook plannen had om via Facebook Messenger te gaan adverteren. Het plan is dat mensen bijvoorbeeld reserveringen kunnen plaatsen, videoberichten te zien krijgen of producten aan kunnen schaffen via de chatbots.
Na de aankondiging van Facebook over deze nieuwe manier van adverteren hebben vele duizenden bedrijven al chatbots laten ontwikkelen. Deze bots zorgen ervoor dat de consument binnen Facebook blijft, waardoor Facebook meer advertentie-inkomsten genereert. Zij hebben dus veel baat bij deze geautomatiseerde ‘chatverts’.
Adverteren op Facebook
Adverteren op Facebook lijkt zijn piek te gaan bereiken. Facebook heeft aangegeven dat ze volgend jaar op het punt zullen komen dat ze niet meer advertenties kunnen laten zien dan ze nu al doen. Dit zal tot gevolg hebben dat de groei van advertenties op Facebook volgend jaar zal gaan afzwakken.
Deze aankondiging zorgde er zelfs voor dat het aandeel van Facebook zakte, ondanks dat ze in dezelfde presentatie positieve kwartaalcijfers lieten zien.
Vragen over Facebook Advertising? BrightSocial geeft onder andere Facebook Advertising trainingen. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem gerust even contact met ons op.