Facebook is bezig met het testen van een nieuwe functie: augmented reality. Het bedrijf maakt zich hiermee klaar voor de toekomst. De gebruiker krijgt een nog directere ervaring bij het zoeken naar nieuwe producten. Ikea is een van de grote bedrijven die al werkt met deze techniek. Maar wat is augmented reality en wat moet je je erbij voorstellen? En wat kun je ermee?
Augmented reality in het algemeen
Augmented reality, of in het Nederlands ‘toegevoegde realiteit’, is een techniek waarbij een gebruiker vaak door middel van een speciale bril dingen anders ziet dan de werkelijkheid. Er wordt dus iets ‘toegevoegd’ aan de realiteit. Zo zie je bijvoorbeeld door je smartphonecamera of ‘augmented reality-bril’, naast al de daadwerkelijk bestaande voorwerpen, ook ineens een dinosaurus rondlopen. Er is steeds meer behoefte aan deze techniek en naast dat het zeer vermakelijk is, zien bedrijven nu ook het serieuze voordeel ervan in. Potentiële klanten kunnen de producten thuis vanaf de bank testen of ‘passen’ en hoeven over het algemeen minder gauw naar de fysieke winkel. Hierdoor wordt een drempel bij de klant ontnomen.
Meubels en augmented reality
Verschillende meubelbedrijven introduceerden de functie een tijd geleden in hun apps waardoor gebruikers de mogelijkheid hebben om te testen of meubels goed bij het interieur passen. In de app kun je je camera openen en met je telefoon vervolgens zelf meubels plaatsen in je scherm. Zo zie je op je scherm of het meubelstuk past. Vervolgens kun je het resultaat ook delen met anderen door middel van het versturen via bijvoorbeeld Whatsapp.
Kleding passen op Facebook
Facebook volgt de meubelbedrijven op en gaat zelf aan de slag met augmented reality. In 2018 zijn hier tests voor uitgevoerd. Bedrijven koppelen hun producten zoals bijvoorbeeld een zonnebril aan Facebook en de software. Wanneer de Facebookgebruiker een advertentie ziet van het bedrijf, kan de gebruiker de zonnebril testen. Hierbij is het mogelijk om kleuren e.d. aan te passen, om te zien wat het mooiste staat. Hierdoor hoeft de gebruiker niet direct naar de winkel wat de producten toegankelijker maakt. Onderin het scherm staat een call to action verwerkt waardoor de gebruiker direct over kan gaan tot aankoop.