Tot de zomer van 2016 hadden wij het gevoel dat het effect van onze campagnes op LinkedIn groter was dan de ‘kale’ cijfers deden vermoeden. Dit was grotendeels te wijten aan het feit dat LinkedIn geen beschikking had over een goed trackingsysteem. Je hebt bijvoorbeeld een campagne lopen om aanmeldingen te ontvangen voor events, trainingen of opleidingen. De ontvanger van de campagneboodschap wordt getriggerd, gaat naar jouw website en neemt informatie tot zich. Hij of zij wordt blij van de inhoud van de informatie, kijkt naar de eventuele kosten en besluit dat het een interessante optie is. Maar dan? In veel gevallen zal diegene moeten overleggen met een directe collega of het management om te kijken of het past binnen de agenda en het budget. Vaak dagen, of soms zelf weken later, zal de ontvanger akkoord krijgen en zich aanmelden. De daadwerkelijke conversie vindt pas later plaats, daarom is het lastig om dit terug te herleiden naar een concrete uiting of campagne.
Maar sinds september 2016 is hier verandering in gekomen. LinkedIn heeft eindelijk Conversion Tracking. Door een javacode te installeren op je website en vooraf je conversies in te stellen, kun je nu tot 30 dagen na de campagne uiting registreren wat het uiteindelijke effect is. Bovendien kun je hiermee nu ook de ROI van campagnes beter inzichtelijk maken.
Wat heb ik eraan voor mijn bedrijf?
LinkedIn Conversion Tracking kan voor jouw bedrijf zeer interessant zijn, want je kan namelijk zien of je campagne instellingen tot nieuwe handel hebben geleid. Bovendien krijg je mooie extra inzichten, want je ziet zoal in welke branche jouw doelgroep werkt, wat voor functie iemand heeft of hoe groot het bedrijf is waar diegene werkt. Daarnaast kun je zien of jouw campagne tot een bepaalde actie heeft geleid. Dankzij LinkedIn Conversion Tracking kun je jouw campagneresultaat meten en verder optimaliseren. In feite is LinkedIn Conversion Tracking daarmee een must-have voor elk bedrijf dat actief inzet op LinkedIn marketing.
Hoe werk LinkedIn Conversion Tracking?
Gelukkig is het niet moeilijk om te beginnen met LinkedIn Conversion Tracking. Wij leggen je in drie simpele stappen uit hoe het werkt.
1. Inloggen op Campaign Manager
Allereerst log je in op Campaign Manager. Dat doe je via de volgende link: https://business.linkedin.com/marketing-solutions. Zodra je bent ingelogd kun je rechtsboven op ‘Conversion Tracking’ klikken.
2. Een Insight Tag aanmaken
Nadat je ‘Conversion Tracking’ hebt geklikt, kun je de website invullen waarop je Conversion Tracking wilt toepassen. Voor de desbetreffende site ga je een Insight Tag aanmaken. Een Insight Tag is een korte javacode die Conversion Tracking mogelijk maakt. Het installeren van een Insight Tag werkt hetzelfde als het installeren van een Google Analytics javacode en je hoeft deze code maar een keer aan te maken.
3. Definieer je conversie
Vervolgens definieer je de conversie. Op deze manier weet LinkedIn wanneer er een conversieresultaat wordt gerealiseerd op je website. Bijvoorbeeld het opnemen van contact, downloaden van een e-book of het inschrijven voor de nieuwsbrief. Zodra je dit hebt ingevuld, klik je op ‘Save’ en ga je conversies selecteren. Zodra je dit gedaan hebt, klik je op ‘Apply’.
Je kunt nu in een oogopslag zien hoe effectief jouw campagnes zijn dankzij Conversion Tracking. Aan de hand hiervan kun je campagnes optimaliseren en A/B testen, waardoor je stuurt op verhoging van het resultaat. Op deze manier wordt jouw bedrijf nog succesvoller!
Wil je meer weten over LinkedIn Conversion Tracking of andere zaken over LinkedIn? Neem dan contact met ons op of volg eens een LinkedIn training. BrightSocial helpt jou verder!