Je hebt het vast en zeker wel eens gehoord: je krijgt maar één kans om goede indruk achter te laten. Dit geldt bijvoorbeeld bij een meeting, een sollicitatiegesprek, een verkoopgesprek of op je eerste date. Bij de eerste indruk gaat het om de juiste kleding, houding en totale verzorging van jezelf. Een negatieve eerste impressie wordt namelijk net zo goed onthouden als een goede. Het is dus belangrijk wat je zegt en hoe je jezelf presenteert.
Zowel online als offline
Tegenwoordig zijn we er van bewust dat een goede eerste indruk belangrijk is. Dit geldt zowel voor de offline wereld als voor de online wereld. Om een voorbeeld te geven: 94% van de mensen zoeken de naam van de persoon die zij gaan ontmoeten op via Google. Zodra iemand een naam opzoekt via Google, komt het zakelijke platform LinkedIn negen van de tien keer bovenaan in de zoekresultaten te staan. Het is dus niet ondenkbaar dat mensen jouw LinkedIn profiel gaan bekijken voordat ze met je in gesprek gaan of zaken gaan doen.
Je ziet al dat er een aantal belangrijke kerncompetenties direct zichtbaar zijn, zoals: strategie, marketing, websites en Digital Agency. Dit geeft de zoekende persoon een bepaald beeld over ‘het kennen en kunnen’ van desbetreffende persoon.
Het scannen van jouw LinkedIn profiel voor een eerste indruk
Uit onderzoek met behulp van een Eye-Tracker is gebleken dat een LinkedIn profiel op een bepaalde manier wordt bekeken. Dankzij dit onderzoek krijgen we een beter inzicht in wat mensen precies belangrijk vinden.
De elementen waar personen voor een eerste indruk vaak naar kijken zijn:
- Profielfoto
- Jouw naam
- Jouw (Elevator) Pitch
- Huidige- en vorige activiteiten, opleidingen
- Samenvatting
Het scannen van deze elementen door andere personen gebeurt vrij snel. Het is dus noodzakelijk dat deze elementen duidelijk en overtuigend zijn. Zodra ze op deze aspecten een goede indruk krijgen, is de kans groot dat zij jouw gehele LinkedIn profiel ook gaan bekijken. Omdat deze punten dus direct invloed hebben op de eerste impressie van degene die jou opzoekt, gaan we deze elementen daarom één voor één behandelen.
1. Profielfoto
Je profielfoto moet zakelijk, van hoogstaande kwaliteit en duidelijk zijn. Jouw gezicht, nek en eventueel schouders moeten zichtbaar zijn. De profielfoto moet jou van je beste kant laten zien. Het gaat ten slotte om mensen die jouw nog niet kennen. Het kan zijn dat vrienden een bepaalde foto van jou ontzettend leuk vinden, maar dat wil nog niet zeggen dat deze foto ook geschikt is voor jouw LinkedIn profiel. Op Photofeeler beoordelen mensen jouw foto objectief. Zij beoordelen of hij passend is en dit wordt beoordeeld op drie criteria, namelijk: bekwaamheid, ze kijken of de foto aangenaam is en of deze invloedrijk is.
Er kunnen ook reacties worden achtergelaten op jouw foto. Vaak zijn deze ongeadresseerd en anoniem, maar dat maakt ze wel eerlijk. Je kan zo veel foto’s laten testen als je zelf wilt, om vervolgens de beste uit te laten kiezen.
2. Naam
Over een naam kunnen we kort en bondig zijn. Je gebruikt altijd dezelfde naam, dus ook in de zakelijke wereld. Vermeld je naam dus voluit op jouw profiel.
3. Elevator Pitch
De Elevator Pitch wordt vaak verkeerd gebruikt op LindkedIn. Vaak gebruiken mensen het om te vertellen dat ze bijvoorbeeld eigenaar zijn van een bedrijf, maar dat is niet (het enige) wat er in deze Pitch moet staan. Je bent namelijk veel meer dan alleen maar een eigenaar van een bedrijf. Het gaat er namelijk om wie jij bent, wat jij doet en nog belangrijker: wat kun jij voor hen doen? Je kunt deze elementen omschrijven in 120 karakters, dus wees kort en krachtig in deze beschrijving. Je kunt het beste gebruik gemaakt van sleutelwoorden. Als je een profiel hebt in verschillende talen, dan kun je per taal een Elevator Pitch omschrijven.
4. Huidige- en vorige activiteiten en opleidingen
Je beschrijft allereerst je huidige activiteiten. Welke functie(s) vervul jij bij welk bedrijf? Ben je actief in of voor meerdere bedrijven? Vermeldt dit dan ook om te laten zien dat jij een brede kennis hebt over bepaalde zaken. Dit doe je ook met je vorige ervaringen en functies. Met betrekking tot opleidingen vul je de opleiding in die op je op dit moment volgt of die je als laatste hebt afgerond.
5. Samenvatting
De samenvatting wordt door veel mensen vaak vergeten op het LinkedIn profiel. Dit is jammer, want het is een ontzettend belangrijk onderdeel. Het dient namelijk als aanvulling op jouw Elevator Pitch. Als je je netwerk wilt vergroten en een goede indruk wilt geven bij mensen met wie je een eerste gesprek hebt, is een goede samenvatting essentieel. Formulier hierbij vooral kort en bondig wat jij voor hun kunt betekenen, wat je passie of achtergrond is en wat je doet voor de organisatie waar je nu voor werkt. Enkele tips hierbij zijn:
- Keep in mind: wat maakt jou onderscheidend?
- Schrijf altijd vanuit de eerste persoon.
- Waarom moet je klanten/relaties juist bij jou zijn?
- Wat maakt het prettig samenwerken met je?
- Wat zijn je drijfveren?
- Sluit je verhaal af met een Call-To-Action.
- Voeg eventueel ook longposts, video’s of een (slideshare) presentatie toe.
Tot slot
Het gaat dus allemaal om de eerste indruk bij de mensen die jou nog niet kennen. Zorg er dus voor dat jouw LinkedIn profiel up-to-date is en onthoud: je profielfoto is de belangrijkste binnenkomer. Daarna dient de rest van je profiel de lezer/kijker te overtuigen. De foto zorgt voor een goede start, de rest van je profiel dat je kans maakt de slag te winnen. Wil je daar meer over weten? Volg dan een inspirerende LinkedIn training.