Content is king! Het is de belangrijkste factor die bijdraagt aan de online vindbaarheid van jouw onderneming. Inbound marketing wordt het trouwens ook wel genoemd. Een nieuwe term voor een al langer bestaand fenomeen natuurlijk. Maar het moet niet zomaar content zijn, want daarvoor keert iemand niet terug naar je website. It has to be relevant and remarkable! Gelukkig heeft vrijwel elke organisatie wel iets unieks en onderscheidends, wat is jouw verhaal?
Social media kan bijdragen aan het verspreiden van je boodschap. Soms is het lastig om de juiste toon te vinden en helpt het om je te laten inspireren. Bedenk dat geen enkel product te saai is om over te posten, het gaat er maar net om hoe je het brengt.
Bekijk bijvoorbeeld eens de social media content van Doritos (gamificaton rondom een driehoekig chipje, want meer is het niet).
Geweldige content moet niet alleen op je eigen website staan, je moet dáár zijn waar je doelgroep zich bevind. En dat hebben veel organisaties al goed begrepen. Social media is de afgelopen jaren echter ook steeds belangrijker geworden bij zoekmachine optimalisatie. Want het sociale signalen tellen mee in je Google ranking. Een goed werkende Facebookpagina met veel likes helpt je dus niet alleen mee om te zorgen voor interactie met je doelgroep, en om een stukje beleving toe te voegen aan je merk, maar ook om beter gevonden te worden als er mensen naar producten zoals die van jou gaan zoeken op het internet. En dat zoeken kan óók buiten Google plaatsvinden trouwens, want Youtube telt bijvoorbeeld als de tweede grote zoekmachine.
Social Media Kanaalstrategie
Alleen de content die je ergens op aanbied, moet wel aansluiten op welke behoefte je doelgroep op het kanaal heeft. Je hebt in social media dus een kanaalstrategie nodig. Zo plaats je op Facebook bijvoorbeeld plaatjes van mooie mensen in mooie stropdassen, leer je je doelgroep hoe je ze moet strikken op Youtube en op je website zijn de producten zelf in alle soorten en maten verkrijgbaar:
Oké, je hebt niet altijd een celeb ter beschikking die kan helpen om jouw product populair te maken. Maar nogmaals; het gaat erom hoe je het brengt. En daarbij kan de kracht van goed beeldmateriaal al heel veel voor je merk doen op social media. Bekijk de voorbeelden maar eens van Happy Socks (hoe maak je sokken hip?) en check hoe ze dit op hun site en in social media doen.
Wat plaats je precies op een zakelijke Facebook pagina?
Stel; je hebt inmiddels een zakelijke Facebookpagina opgezet en al aardig wat likes verzameld. Wat is dan de volgende stap en hoe bepaal je eigenlijk wat voor content je hierop moet zetten?
Probeer je te verplaatsen in de potentiële klanten die je statussen lezen. Veel mensen gebruiken Facebook ter ontspanning, en zitten niet te wachten op duizenden reclames in hun Facebook-feed. Een slimme ondernemer plaatst dus vooral vermakelijke doch commerciële inhoud, samen met mijlpalen waar mensen daadwerkelijk in geïnteresseerd zijn.
Social Media acties
Wat je beter niet kunt doen is ‘like & share-acties’ plaatsen. Het is namelijk bijna onmogelijk om dit goed te traceren vanaf het punt dat er een share van een share komt en op eerlijke wijze een winnaar te trekken. Daarnaast mag het sowieso officieel niet van Facebook. Bovendien hebben zulke acties vaak geen waarde, want mensen gaan je pagina liken zonder geïnteresseerd te zijn in het daadwerkelijk kópen van je product. Het is goed voor het aantal likes, maar kwaliteit gaat voor kwantiteit.
Nu zeggen we niet dat acties via Facebook niet toegestaan zijn. Integendeel, het kan heel lucratief zijn, mits je als ondernemer origineel bent. Een goed praktisch voorbeeld is de lokale bakkerij Risseeuw uit het Zeeuwse Zaamslag. Een aantal maanden geleden is deze bakkerij begonnen met het wekelijks verloten van een ‘Facekoek’. Deze actie werd – en is! – een groot succes onder het regionale publiek. En ja, ze spelen ook in op de actualiteiten:
Meer geheimen over social media marketing
Social media integreren in je online marketing strategie geeft een enorme boost aan je online vindbaarheid. Het is echter de kunst om dit zo effectief mogelijk aan te pakken. Met korte, informatieve status-updates (met een goede dosis humor) haal je als online ondernemer het maximale uit je internet marketing strategie. Het is ook erg belangrijk dat je let op het aantal woorden, het tijdstip en de inhoud van je Facebook-statussen. Lees ook onze blog over de ‘ideale Facebook-post’ om hier meer over te weten te komen.
BrightSocial kan je inspireren, coachen en op weg helpen. Want veel organisaties zitten wel op social media, maar halen hier nog te weinig uit qua gerelateerde omzet en sociaal succes. Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken of schrijf je in voor één van onze open cursusdata.