Je gaat solliciteren en wilt je LinkedIn profiel even helemaal updaten. Met een succesvol profiel word je namelijk eerder uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Om een optimaal profiel te creëren hebben wij een paar tips opgesteld.
1. Professionele profielfoto
Een profielfoto is van groot belang op je LinkedIn profiel. Niet alleen onthouden mensen een gezicht beter maar dankzij een profielfoto is de kans een stuk groter om gevonden te worden. Voor een LinkedIn profielfoto zijn wel een paar ongeschreven etiquette. Je moet er namelijk voor zorgen dat het een recente foto is en dat het een zakelijke foto is. Een foto in een café is dus af te raden. Zo ook voor privé kiekjes, en zeker die waar je nog net iemand van af geknipt hebt aan de rand.
2. Headline
In je headline staat vaak standaard waar je werkzaam bent. Deze headline kan je ook goed aanpassen en personaliseren. Werk je bij een bekend bedrijf hoef je vaak niet meer te vermelden wat je precies doet. Maar wil je toch wat unieker zijn, maak dan een pakkende zin waarin je beschrijft wie en wat je doet. Voor een student is het slim om niet het bijbaantje in deze persoonlijke headline te hebben staan maar een omschrijving van de opleiding die je volgt. Voor een werkende professional kun je je functie erin zetten, maar ook wie je bent en wat je wilt betekenen voor wie. “Online Specialist – Ik help uw website beter vindbaar te maken” kan dus ook een optie zijn.
3. Persoonlijke URL
Als je net een LinkedIn profiel aanmaakt krijg je een URL toegewezen. Deze URL is niet persoonlijk en vaak moeilijk te onthouden. Verander deze URL naar een persoonlijke URL met niet een random getal erin maar je voor- en achternaam. Onder je profielfoto staat je URL. Klik op het bewerken teken. Hiermee kom je op de pagina waarop jouw openbaar profiel te zien is. In de rechter hoek kan je dan je URL aanpassen.
4. Websites toevoegen
Op je profiel kan je bij je contactgegevens 3 websites adressen invoeren. Je kunt dit doen door op het knopje contactgegevens aan te klikken en daarna te klikken op het pennetje naast de titel websites. Hier maak je een keuze tussen de verschillende mogelijkheden en voert naderhand de URL in. Sowieso kun je hier de URL ingeven van het bedrijf waar je werkt, maar ook bijvoorbeeld iets wat jou onderscheid zoals een link naar een project waar je veel voor hebt betekend.
5. Persoonlijke samenvatting / summary
Tijdens een sollicitatiegesprek maar ook tijdens een kennismaking met een nieuwe klant moet je altijd jezelf pitchen. Deze pitch schrijf je op je LinkedIn pagina zodat iedereen meteen op jouw profiel kan zien wie je bent en waar je in gespecialiseerd bent. Maak het zo dat het uitnodigt om de rest van je profiel te bekijken.
Gebruik in je samenvatting ook slimme trefwoorden. Zo kunnen bedrijven jou op die woorden vinden. De woorden moeten over de gehele samenvatting verspreid worden zodat het een makkelijk stuk is om te lezen.
Het beste is om een samenvatting in drie alinea’s op te delen. Als eerste vertel je wie je bent en wat je werkzaamheden zijn. Daarna vertel je in de tweede alinea voor welk bedrijf je werkt en wat het bedrijf doet. In de laatste alinea kan je goed je ervaringen opsommen. Deze ervaringen kan je later uitgebreid uitleggen onder het punt werkervaringen. Als laatste kan je ook nog als extra een document, foto, link, video of presentatie toevoegen. Heb je dit soort materiaal beschikbaar, dan zeker doen. En maak ook gebruik van de LinkedIn Longpost functies, zodat je kunt laten zien waar je voor staat, waarin je expertise hebt en hoe je hiermee je netwerk kunt adviseren. Deze LinkedIn Longposts komen ook bovenaan in je profiel te staan.
6. Werkervaringen
Werkervaringen is het volgende punt op een LinkedIn profiel. Het goed toevoegen van je werkervaring is van belang voor een succesvol LinkedIn profiel. Bij elke werkervaring vermeld je onder anderen omschrijving van het bedrijf, je werkzaamheden en ervaringen destijds binnen het bedrijf en eventueel aanbevelingen van een zakenrelatie.
7. Vaardigheden / Skills
Op je LinkedIn pagina mag maximaal 50 vaardigheden toevoegen. Dit zijn er een hele hoop maar zorg ervoor dat je wel de vaardigheden toevoegt die echt voor jou van toepassing zijn. Je gaat er namelijk ook endorsements / aanbevelingen op krijgen en dan is het belangrijk dat ze relevant zijn. Wel de skill “social media marketing” bijvoorbeeld en niet “Dutch” en “Excel”.
Oh en blijkbaar komt het voor dus helaas moeten we het vertellen: voeg je eigen vaardigheden toe, niet de kenmerken van je organisatie…
8. Talen
Dit kopje is heel simpel. Hierbij geef je aan welke kennis van talen je bezit. Bij elke taal kan je de bekwaamheid aangeven. Je hebt de keuze uit basisvaardigheden, beperkte werkvaardigheid, professionele werkvaardigheid, volledige professionele vaardigheid of moedertaal of tweetalig.
9. Opleiding
Dit spreek neem ik aan voor zich. Je voegt de opleidingen toe die je volgt of hebt gevolgd. Heb je opleiding afgerond? Vermeld dan bij het volgende kopje dat jij een diploma hiervan bezit. Je kunt de volgorde van je opleidingen en cursussen zelf wijzigen door ze aan de zijkant te slepen. Doe je dit niet, dan worden ze gesorteerd op moment van invoering in LinkedIn, niet op datum. Aangezien je niet wilt dat je als je je LinkedIn Opleidingen al eens hebt ingevuld, en daarna een nieuwe afgeronde opleiding toevoegt (want ja, we moeten immers een leven lang leren, right?) dat deze onderaan komt te staan, nog voor je middelbare school. Slepen en verplaatsen dus.
10. Diploma’s/certificaten
Hierbij hoef je niet je zwem of EHBO-diploma toe te voegen. Maar je diploma van je opleiding is altijd verstandig. Zo ziet iemand die jouw LinkedIn profiel bezoekt wat voor kennis jij op hebt gedaan tijdens de studie. En heb je een dik eindcijfer behaald of ben je cum laude afgestudeerd. Kan nooit kwaad om daar even vermelding van te maken.
11. Connecties toevoegen
Needless to say; LinkedIn is meer dan een digitale CV. Het is een manier om een zakelijk netwerk op te bouwen. Klik daarom na het compleet maken van je profiel (na het opslaan van je wijzigingen uiteraard) op “mijn netwerk” en probeer de mogelijkheden ‘add contacts’ en ‘people you may know’ eens uit.
Door je e-mailadres te koppelen aan LinkedIn zal je op basis van je mailhistorie allerlei suggesties krijgen om een connectie mee aan te gaan. Gouden tip hierbij: stuur altijd even een persoonlijk berichtje mee. Dat vergroot de kans dat iemand op je verzoek in zal willen gaan.
Succes en wil je meer weten over LinkedIn profiel optimalisatie of netwerken, bekijk dan ons trainingaanbod!
Kijk hier voor meer informatie over online marketing.