Facebook is in Nederland niet meer weg te denken en lijkt een heel handig netwerk te zijn om in contact te komen met je doelgroep, als dit consumenten betreft. Toch heeft Facebook ook nadelen, waar je misschien nog niet aan gedacht had…
Veel gemaakte fouten
Het feit dat er een verschil is tussen een persoonlijke en bedrijfspagina wordt door veel kleine ondernemers al niet begrepen. Of je zoekt naar je bedrijfsnaam en komt een foto tegen van één van je medewerkers, die uit goede bedoelingen ooit een pagina in elkaar heeft gezet… En je zal niet de eerste zijn die ontdekt dat jouw bedrijfsnaam al op Facebook voorkomt en er zelfs meerdere pagina’s van in de omloop zijn.
Ben je een kleine speler (d.w.z. je hebt beperkte likes en geeft geen grote bedragen uit aan Facebook advertising), dan kun je lang wachten totdat Facebook op jouw vragen antwoord geeft. Laat staan dat ze je pagina’s voor je willen samenvoegen of foutieve pagina’s verwijderen…
Daarnaast zijn er nog de vinkjes die je handmatig uit moet zetten om bijvoorbeeld te voorkomen dat je evenement een openbaar feest wordt, of je maakt gebruik van API’s die inmiddels niet meer toegestaan zijn binnen Facebook (hun beleidsprotocollen veranderen nog al eens).
Al met al maakt dit Facebook complex en jij wil niet dat je een grote fout door belangrijke informatie over het hoofd te zien. Verdiep je dus eerst eens goed in Facebook als je het zakelijk wil gaan gebruiken, of laat je adviseren.
Als bedrijf wil je graag meer likes en dus kom je met het idee om een leuke deel-en-win actie op te zetten via Facebook. Helaas, dit mag niet zomaar van Facebook, je moet hiervoor een speciale applicatie gebruiken, die applicaties zijn te vinden in het ‘app center’ van Facebook. Geen rocket-science maar je moet het van tevoren wel weten…
Facebook laat niet alle berichten zien
Facebook berekent hoe vaak jouw bericht uiteindelijk getoond gaat worden op de timeline van anderen. Heb je bijvoorbeeld 100 fans dan kan het zijn dat Facebook bij maar 2 personen het bericht toont. Want gemiddeld gaat slechts 2% door en dan ook nog eens alleen bij de mensen die veel interactie met je pagina hebben.
Dit is ook weer zo iets dat niet iedereen weet, dus jij kan denken dat je 2 tot 3 berichten per dag plaatst en daarmee al je fans bereikt, maar niks blijkt dus minder waar.
Contact met je fans
Facebook wil graag verdienen aan jou en aan je likes en daardoor willen ze dat jij betaalt voor het contact met de mensen die jouw pagina geliked hebben. In het verleden was het nog mogelijk om een bericht te sturen naar al deze mensen maar dit is door privacy niet meer mogelijk. Je moet in je uitingen dus heel erg sturen op interactie, zodat mensen gaan reageren op de berichten die je plaatst. Alleen zo kan je nog gratis in contact komen met je fans.
Reclame voor de concurrent
Het laatste nadeel is dat Facebook ook reclame maakt voor de concurrent. Wanneer je veel likes hebt ziet Facebook dat deze personen interesse hebben in het soort bedrijf dat jij hebt. Facebook gaat reclames laten zien van de concurrent aan jouw fans omdat ze weten dat jouw fans interesse hebben in dat onderwerp. Maar eigenlijk is dit nog niet eens zo erg, want jij kunt dit ook!
Wil je meer weten over de mogelijkheden en onmogelijkheden van het platform Facebook? Neem dan contact met ons op of bekijk ons trainingsaanbod.