Veel organisaties gebruiken een intranet om het onderling contact tussen collega’s te faciliteren en nieuws uit te wisselen. Sinds kort heeft Facebook zich ook op deze markt gestort met Facebook At Work. Dit hebben zij gedaan vanwege de populariteit en laagdrempeligheid van dit soort platformen. De verwachting is dat ze hier de komende jaren flink terrein mee gaan veroveren op de traditionele intranetpakketten. In deze blog leggen we alvast uit wat je hiervan kunt verwachten.
Wat is Facebook At Work?
Facebook At Work is een communicatieplatform voor bedrijven. Jij en alle collega’s krijgen drie opties van het platform om met elkaar te communiceren: tekst, spraak en video. Je kan het vergelijken met de gewone Facebook Messenger, die ook deze opties biedt. Daarnaast is er een nieuwsfeed beschikbaar voor alle collega’s binnen het bedrijf. Hierin kunnen zij updates plaatsen over projecten waar zij aan werken. Deze updates in de nieuwsfeed kunnen ook worden gestreamd.
Het verschil met andere platforms
Facebook At Work is zeker niet de eerste als het gaat om onderlinge communicatie tussen medewerkers op de werkvloer. Zo kan je bijvoorbeeld met Dropbox en Google Drive makkelijk bestanden delen. Ook progamma’s zoals Slack, Yammer en Basecamp creëren een professioneel netwerk binnen organisaties. De laatste drie genoemde zijn de echte concurrenten van Facebook At Work. Met de bovenstaande programma’s en Google Drive, kun je ook chats opstellen tussen medewerkers of opdrachtgevers.
Het grote voordeel is dat Facebook At Work er hetzelfde uitziet als de vertrouwde omgeving van Facebook zoals we die gewend zijn. In plaats van dat je iets op je openbare tijdlijn post, kan je makkelijk schakelen naar een bedrijfslijn waar je updates kan posten. Collega’s kunnen dit zien er hierop reageren, uiteraard zonder dat de buitenwereld dit ziet. Ook kan met je Facebook At Work specifieke groepen maken waar je onderlinge communicatie mee uitvoert, zodat je bijvoorbeeld kunt overleggen over bepaalde projecten met de personen die hierbij betrokken zijn.
Wat biedt Facebook At Work?
Facebook At Work biedt verschillende voordelen om interne communicatie te versoepelen en medewerkers met elkaar te verbinden, namelijk:
- Als bedrijf krijg je een eigen domein binnen Facebook. Op die manier worden jouw activiteiten gescheiden van anderen.
- De gebruikersvoorwaarden zijn anders dan die van het publieke Facebook. In tegenstelling tot het publieke Facebook blijf je binnen je eigen Facebook domeineigenaar van alle data die je daar opbouwt.
- De zakelijke Facebook accounts van de medewerkers staan helemaal los van hun privéaccounts.
- Medewerkers zonder een persoonlijke Facebook account kunnen ook gebruik maken van de zakelijke variant Facebook At Work.
- Je kunt privéaccount echter wel koppelen aan je zakelijke account. Hierdoor kun je gemakkelijk switchen tussen je privé- en zakelijke account.
Ook voor je mobiel
Facebook At Work biedt twee aparte chats. Een app voor Work en Chat. Met de Chat App kun je chatten met individuen of groepen. Daarnaast kun je video (1) en telefoongesprekken (2) voeren. Onderin het scherm zijn diverse opties te vinden om naast tekst ook video, emojis, audio of een locatie te delen. Dit is een zeer krachtige combinatie want communicatie tussen medewerkers in een bedrijf wordt hiermee ontzettend laagdrempelig. De Chat App biedt naast chatten ook (video)bellen en volledige profielinformatie van je collega’s.
De tweede App is de Work App. Hier kan je alle conversaties op het platform volgen. Als je de app start, kom je eerst in de nieuwsfeed. Hierin zie je de laatste berichten die voor jou relevant zijn (3) en de belangrijkste groepen waar je lid van bent (2). Bovenin (1) kun je navigeren tussen je stream, groepen, notificaties en settings. Je post per definitie in een groep (2). Dit is slim want bij andere tool laten mensen vaak boodschappen achter de meest vreemde plekken. Het scherm hieronder gebruik je dus om iets te posten naar een groep.
Tenslotte heb je ook de group view. Als Facebook At Work onderdeel van je werk wordt, vertoef je hier je het meest. Je kunt hier de laatste updates zien in een groep, berichten posten en mensen zoeken of toevoegen. Als je iets post heb je de keuze tussen een poll, album, event of een nieuw document uploaden. Je kan ook een chat startten met een de hele groep.
Wat gaat het kosten?
Facebook heeft het verdienmodel afgekeken van vergelijkbare zakelijke communicatiediensten voor bedrijven. Per account dat is aangesloten bij het bedrijf, betaalt het bedrijf een bepaald bedrag per maand. Het is overigens de eerste keer dat Facebook gebruikers laat betalen. Tot dusver werd er vooral verdiend dankzij advertenties en de beursgang.
Wil je meer weten over de ontwikkelingen rondom Facebook?
Neem dan gerust contact met ons op of volg eens een Facebook training. BrightSocial helpt jou op weg!