De streaming functie van Facebook, Facebook Live, is al sinds april 2016 in Nederland. Een leuke functie om jouw ervaringen direct te delen met je vrienden en familie. Wat veel nog niet weten is dat het ook interessant is voor je bedrijf om Facebook live in te zetten. Live video is een goede en krachtige manier om jouw bedrijf onder de aandacht te brengen van een groot publiek. Bijvoorbeeld tijdens een belangrijke gebeurtenis, kick-off of bedrijfsevenement.
De CEO van Facebook, Mark Zuckerberg, gaf aan dat live video’s worden gezien als het nieuwe content type. Facebook Live uitzendingen krijgen daarom voorrang in de tijdlijn van volgers dan normale geüploade video’s. Het algoritme geeft deze voorrang alleen zolang de video live is.
Live video’s starten
Facebook Live werkt heel eenvoudig op je smartphone en tablet zoals op je persoonlijke pagina. Je opent de app, maakt een nieuw bericht aan en klikt de optie live video aan.
Naast je smartphone kun je ook gaan streamen via je laptop of computer op je bedrijfspagina, dit kan zelfs met professionele broadcast apparatuur. Binnen je ‘Publicatietools’ klik je op ‘Videobibliotheek’. Er verschijnt rechtsboven dan de ‘Live’ knop. Als je professionele apparatuur hebt, kun je in het pop-up venster dat volgt technische details van je live stream invoeren. Het enige wat je nodig hebt verder, is een goede internetverbinding of wifi (bij beurslocaties heb je daar vaak de betaalde variant voor nodig, die is wat sterker)
Na het streamen kun je de video statistieken bekijken, dit is vergelijkbaar met de statistieken die je in YouTube kunt vinden. Hoeveel unieke kijkers waren er en wat was het verloop van kijkers van begin tot eind? Ook kun je naderhand je video bewerken. Er zullen ook een aantal mensen zijn die je video na afloop zullen bekijken, zorg dus dat je je video optimaliseert achteraf. Dit kan bij Facebook wel, maar niet alle socials die streaming video aanbieden (zoals Instagram) ondersteunen deze functie. Tip hierbij is om tijdens de nabewerking een call to action toe te voegen met een link naar je website.
Live video’s voor je bedrijf
Een aantal tips voor het gebruiken van Facebook Live voor je bedrijf:
- Vraag- en antwoord sessies
Met de live-functie kunnen volgers vragen stellen in de chatfunctie waarop je als bedrijf direct antwoord kunt geven. - Backstage (rondleiding, mensen introduceren)
Dit geeft je bedrijf een persoonlijke kant, laat zien wie je bent! - Evenementen
Evenementen zijn zeer geschikt voor de Facebook Live functie. Denk bij evenementen aan presentaties en seminars maar ook bijvoorbeeld congressen en festivals. Omdat je ook professionele broadcast apparatuur kunt gebruiken is Facebook Live erg geschikt. - Product demonstratie
Presenteer een nieuw product live aan je volgers of laat zien hoe een product werkt. Geef handige tips & tricks waarbij het product het werk of leven van je volgers makkelijker maakt. Ook hier kun je weer makkelijk vragen direct beantwoorden. - PR en communicatie
Breng je boodschap direct naar je publiek met de live functie. Hiermee houd je zelf de controle over de boodschap en kun je besparen op mediakosten.
Voordat je begint met live streamen, zorg altijd dat je een goede internetverbinding hebt!
Wil je meer weten over dit onderwerp?
BrightSocial is niet de Facebook-helpdesk (ja, dat is dan weer een veel gestelde vraag die wij vaak horen). Maar als je meer wilt weten over het doelgericht inzetten van Facebook voor je organisatie en je kennis wilt vergroten, kom dan eens langs voor een Facebooktraining, waarbij de professionele inzet van Facebook centraal staat. Of neem contact op voor social media consultancy.