Facebook is, naast het grootste sociale netwerk ter wereld, ook een van de grootste plekken voor reclame en communicatie. Naast Whatsapp en Twitter wordt de gemiddelde consument via Facebook overladen met informatie en berichten. Geen wonder dus dat Facebook een algoritme heeft ontwikkeld wat bepaald welke berichten je wel of niet te zien krijgt, op basis van relevantie voor jou en waar je het meest mee interacteert. En ja, Facebook zoekt qua privacy telkens het randje op, maar toch zitten er meer dan een miljard mensen op het sociale netwerk. Het klinkt daarom erg aantrekkelijk om je bedrijf , vereniging of goede doel op Facebook te zetten en een pagina of groep aan te maken.
Die pagina zelf maken is niet zo moeilijk, maar dan? Waar haal je de ‘likes’ vandaan? Hoe zorgt je er voor dat mensen de pagina ‘leuk’ willen vinden, en dus willen volgen? En hoe zorg je dat je in de timeline van deze mensen terecht komt, want alleen een ‘like’ is hiervoor niet voldoende…
Het begin is altijd het lastigst, maar BrightSocial is graag jouw gids en helpt je op weg!
Facebook voorbeeld uit de praktijk
Onze oud-stagiair Pim Verras is beheerder van een Facebookpagina met over de 10.000 volgers. Deze pagina is geen bedrijfspagina, eerder een informatieve pagina. Echter vallen hier voor bedrijven lessen uit te trekken. De pagina zelf heet ‘’Flitsers Zeeuws-Vlaanderen’’ en concentreert zich op mobiele flitspalen. Het werkt ongeveer zo: mensen zien onderweg een flitser staan en deze melden het naar de pagina. Vervolgens zetten de beheerders het als een berichtje op de pagina zelf, en zo helpen automobilisten elkaar via het sociale netwerk. De pagina heeft destijds, toen Pim in 2013 bij ons stage liep al diverse media weten te behalen.
Wat zijn de voordelen van deze pagina, die overigens nog steeds bestaat?
Mensen kunnen, terwijl ze tijdens het ontbijt hun mobieltje checken kijken of er ergens een flitser staat. Ze bezoeken daarvoor de Facebookpagine en als ze dit regelmatig doen dan herkent Facebook deze interactie en komen de berichten veelal al rechtstreeks in de tijdslijn binnen. Mensen vinden de pagina ‘leuk’ omdat ze het echt praktisch nut heeft. Ze kunnen er geld mee besparen omdat ze niet geflitst worden. Het grootste ‘geheim’ achter een goede en grote Facebookpagina is dus niet zo moeilijk: het moet waarde toevoegen of in een behoefte voorzien. En die behoefte kan dus ook informatie zijn.
Wat is het verschil tussen Facebook en Google?
Facebook is geen Google, terwijl beide mediums allebei advertentiemogelijkheden aanbieden. Je ziet immers advertenties van bedrijven naast de tijdlijn van gebruikers en in je timeline (vergelijkbaar met de resultaten in Google). Deze advertenties op Facebook zijn gericht op demografische kenmerken, en op Google op zoekgedrag. Echter, het grote verschil tussen de twee giganten is dat mensen voor hun plezier op Facebook zitten, en op Google gericht naar iets zoeken.
Bedrijven moeten goed kijken op welke manier ze consumenten op het sociale netwerk benaderen. Mensen op Facebook zijn meer ‘’banner-blind’’ dan op Google, dus adverteren op Google i.p.v. Facebook heeft vaak meer zin als het geen consumentvriendelijke acties betreft. En daar komt weer het ‘grote geheim’: relevante content. Men moet het willen lezen of bekijken.
Als we naar de ‘grote jongens’ kijken, zien we een bevestiging. De Facebookpagina van Coca-Cola, met 98,5 miljoen likes, gebruikt geen traditionele reclame op hun pagina. Ze posten dingen waar mensen iets aan hebben, zoals checklistjes, win-acties, leuke oude reclamebordjes en wat al niet meer. Het ziet er over het algemeen vrolijk uit en mensen bekijken het met plezier. Dat is precies waar het ook om draait, die button heet niet voor niets ‘vind ik leuk’ (!)
Andere tips voor een succesvolle Facebook bedrijfspagina:
- Less is more: Post liever iets minder dan dat je niet relevante content gaat plaatsen.
- Zorg voor een compleet profiel en vul alle informatie: je openingstijden, contactgegevens, locatie etc.
- Geef mensen de kans om het product of de dienst daadwerkelijk te kopen, zoals een link naar een website of vertoon foto’s en links naar je producten.
- Gebruik ‘mijlpalen’ om de geschiedenis van uw bedrijf te vertellen.
Meer weten over Facebookmarketing?
BrightSocial geeft zowel Facebooktraining, als advies als het gaat om het strategisch inzetten van Facebook en campagnevoering. Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken!