Het is lastig te voorspellen op welk moment en waarom het één wel, en het ander niet massaal gedeeld wordt in social media. Wat we wel weten is dat veel content die ‘viral’ gaat dezelfde eigenschappen heeft. Dit geeft geen garanties, maar wanneer je deze informatie combineert, vergroot je zeker je kansen. Wil jij ook het geheim van viral content ontdekken? Volg dan de zes STEPPS die in dit artikel genoemd worden.
Sociale ‘besmettelijkheid’
Dr. Jonah Berger heeft zich verdiept in deze sociale besmettelijkheid van viral content. Hij zag dat word-of-mouth, zoals leuke video’s die door je vrienden worden aanbevolen en gedeeld, goed opgepakt worden. Social sharing bleek een zeer effectieve manier om content te verspreiden. BrightSocial adviseert bedrijven dan ook vaak om zelf die eerste stap te zetten en in het eigen netwerk de content te gaan verspreiden, door medewerkers en bekenden. Dit balletje kun je verder aan het rollen brengen met een Facebookcampagne, gericht op meer bereik bij de likes en vrienden van de likes. Vervolgens moet het wel door het publiek opgepikt worden.
Waarom die aanbevelingen / shares van bekenden zo belangrijk zijn? Allereerst zijn ze veel overtuigender, omdat we onze persoonlijke omgeving meer vertrouwen. Daarnaast ben jij zelf als verspreider van de boodschap vrij gericht bezig, omdat je alleen bepaalde content met mensen deelt waarvan je weet dat zij het interessant of leuk kunnen vinden.
Dr. Berger kwam na zijn onderzoek uiteindelijk tot de conclusie dat er zes ‘STEPPS’ zijn naar een verhoogde besmettelijkheid op social media.
1. Social Currency
Mensen hebben de gewoonte om datgene te delen wat hun imago versterkt. Ook delen wij mensen graag onze mening. Dit triggert namelijk hetzelfde gedeelte van de hersenen als we beloond worden in de vorm van geld of eten (Mitchell & Tamir, 2012). Maar hoe activeer je dit dan?
- Wees opmerkelijk: je moet mensen verbazen, zodat ze het gevoel krijgen dat ze iets bijzonders zien. Hierdoor wordt het verwachtingspatroon doorbroken.
- Door game-principes te integreren: mensen zijn sneller geneigd om de actie te herhalen, omdat ze het leuk vinden.
- Door mensen ‘insider’ te maken: als jij bepaalde belangrijke informatie, bijvoorbeeld een geheim, deelt met mensen, zullen zij zich sneller betrokken voelen bij de beschikbaar gestelde informatie.
2. Triggers
Met triggers wil je mensen aansporen om een bepaalde handeling vaker dan één keer te doen. Dit kan bijvoorbeeld bij een bepaalde gebeurtenis of op een bepaald tijdstip zijn. Als mensen een bepaalde associatie ergens bij hebben, zullen ze getriggerd worden om een bepaalde actie te ondernemen. Een heel simpel voorbeeld is dat er mensen zijn die voor het slapen gaan een beker melk drinken, omdat ze anders niet kunnen slapen. Marketingtechnisch gezien heeft Cup-A-Soup het voor elkaar gekregen om 4 uur te associëren met Cup-A-Soup.
3. Emotion
Door op emotie in te spelen geef je mensen een reden om zich met elkaar te verbinden, waardoor de informatie sneller gedeeld zal worden. Een goed voorbeeld hiervan is Nick Nicolai, die met zijn auditie voor Holland’s Got Talent een hoop emotie opwekte. Hij werd vroeger veel gepest en wilde zijn pesters de mond snoeren met zijn auditie. Dat is hem aardig gelukt door het programma uiteindelijk te winnen.
4. Public
Hoe tastbaarder iets is voor het grote publiek, hoe sneller ze denken dat iets relevant of belangrijk is. Wanneer men iets vaker te zien krijgt, zal men het eerder bekijken dan wanneer ze iets maar één keer voorbij zien komen. Door het opvallend te maken, is het makkelijker te monitoren voor het publiek.
5. Practical value
Wanneer mensen elkaar kunnen helpen door nuttige informatie te delen, zal dit het proces van informatieverspreiding ook bevorderen. Mensen willen elkaar graag helpen. Nuttige content kan voor kleinere doelgroepen dan ‘het algemene publiek’ veel meer waarde hebben dan een algemene boodschap.
6. Stories
Verhalen brengen belangrijke lessen of moralen met zich mee. Daarom dragen zij bij aan het principe van verhaalverspreiding, ook wel storytelling genoemd. Mensen vinden verhalen interessant omdat er een diepere gedachte achter zit. Het principe oorzaak-gevolg zit hier in verworven. Denk bijvoorbeeld aan de ‘wie had dat gedacht?’ reclames van Telfort, waar een rijk gezin arm is geworden. Ze gebruiken echter wel Telfort, omdat dat ‘dezelfde service is die ze gewend zijn, maar dan voor een lage prijs’.
Go viral!
Zelf viraal gaan? We kunnen niets beloven, maar we kunnen je wel leren hoe je een goede YouTube video maakt door middel van een training! Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.
Bron: Marketingfacts 2016