De ene dag heb je volop inspiratie voor bijvoorbeeld een grappige Facebook post, een interessante blog of een vrolijke Tweet. De andere dag blijf je naar je scherm staren in de hoop om genoeg inspiratie op te doen voor mooie content. Herkenbaar? Om te voorkomen dat je je lezers de ene dag overspoelt met berichten en de andere dag juist niets van je laat horen, is het handig om een contentkalender te maken. Door te werken met een contentkalender wordt je namelijk een gestructureerde zender!
Maar wat is een contentkalender en hoe maak je een contentkalender anno 2021? Wij helpen je op weg met deze gids.
- Wat is een content kalender?
- Bepaal het doel van je content
- Maak een planning
- Blijf flexibel
- Evalueer en stuur bij
- Bonus: De Inhaakkalender
Wat is een contentkalender?
Een contentkalender is een kalender waarin je informatie opneemt over de verspreiding van je content. In de contentkalender kan je aangeven wanneer, waarover, via welk kanaal en voor wie je content gaat verspreiden. Daarnaast kan je aangeven wie in je team verantwoordelijk is voor de creatie van de content en wat de status ervan is. Klinkt handig toch? Dat is het ook. Toch kost het vaak even tijd om erachter te komen hoe je het beste een contentkalender kan invullen. Want hoe vaak wil je content verspreiden, hoe gedetailleerd wil je alles plannen en hoe ver wil je alles vooruit plannen? Een content planning geeft houvast.
Bepaal het doel van je content
Voordat je begint met het maken van een contentkalender, is het belangrijk om het doel en de beschikbare middelen van je content vast te stellen. Dit kan je doen door:
- heldere marketingdoelen te formuleren;
- een budget vast te stellen; wil je de content bijvoorbeeld alleen plaatsen of ook sponsoren voor een groter bereik?
- een duidelijk beeld te schetsen van je doelgroep en hoe je hen wilt aanpreken;
- te weten welke communicatiekanalen beschikbaar zijn.
Weet je het doel achter je content? Dan kan je beginnen met het maken van een content kalender.
Maak een planning
Zorg ervoor dat je een overzichtelijke contentkalender maakt waarbij het voor iedereen in één oogopslag duidelijk is wat er moet gebeuren. Je kan onderstaande indeling aanhouden:
1. Wanneer?
Door het weeknummer met daaronder alle dagen van de week te vermelden is duidelijk wat er per dag gedaan dient te worden.
Bedenk hierbij dat elk platform een andere frequentie vereist en op een ander tijdstip het meest effectief is. Voor Facebook kun je 1 a 2 x per dag posten, op Twitter 5x en op LinkedIn eens per twee dagen. De beste tijden zijn over het algemeen in de middag tussen 1 en 4 (alhoewel dit per doelgroep varieert natuurlijk) , maar bij LinkedIn juist net aan het begin en einde van de werkdag.
2. Wat voor soort content?
Bijvoorbeeld een blog, foto, video, link, infographic of nieuwsbericht. Maar ook inhoudelijk welk type content het wordt, van tips tot cases en ga zo maar door.
3. Voor wie?
Wil je je focussen op bestaande klanten, nieuwe klanten, of een deel van je doelgroep?
4. Welk medium?
Kies je bijvoorbeeld voor Twitter, Facebook, LinkedIn, blog op de website of een e-nieuwsbrief?
5. Welk onderwerp?
Waar gaat de content over?
6. Auteur
Wie van je collega’s gaat de content maken?
7. Status
Hoe ver is de auteur met het maken van de content?
Gebruik tools
Een contentkalender kan natuurlijk worden gemaakt in Excel, maar tegenwoordig zijn daar veel handigere tools voor. Websites als Asana, Trello of Monday zijn bijvoorbeeld perfect voor het samenwerken en het maken van een planning. Je kunt namelijk collega’s ’taggen’, zodat zij een seintje krijgen wanneer het hun beurt is iets op te leveren. Daarnaast deel je de borden volledig naar wens in en blijft het transparant en overzichtelijk voor het gehele team.
Blijf flexibel
Ondanks dat een content kalender structuur en houvast biedt, is het ook belangrijk om flexibel te blijven. Soms ontstaan er onverwachte gebeurtenissen waar je met je content mooi op kan aanhaken. Zo is het soms interessant om aan te haken op nieuwsberichten in de landelijke of vakmedia, op nieuwe trends of op veranderingen in jouw vakgebied.
Evalueer de contentkalender
Plan, bijvoorbeeld na drie maanden, tijd in om je contentkalender te evalueren. Welke content werd goed gelezen en welke content minder goed? Mogelijk plaats je je LinkedIn berichten altijd op dinsdagmiddag, terwijl blijkt je doelgroep vooral op woensdagmiddag op LinkedIn actief is. Daar kom je door middel van de LinkedIn Statistieken achter. Door je contentkalender regelmatig te evalueren en te optimaliseren heb je uiteindelijke een perfecte houvast om je content te verspreiden.
Een gestructureerde zender worden?
Wil je een gestructureerde zender worden van mooie relevante content voor jou en je doelgroep? Dan helpen we je graag op weg! Je kunt bij ons terecht voor de realisatie van een succesvolle strategie of social media training. Neem contact op voor meer informatie.