Eén van onze klanten vroeg hoe de meetbaarheid van Bitly precies werkt. Als er een Bitly link geplaatst word op een social media kanaal, zie je dan in Google Analytics dan social als bron of zie je Bitly als referral bron? GetBright zocht het voor ze uit!
Wat is Bitly?
Bitly is een zeer handig gratis programma waarmee je lange URL’s kan inkorten en tracken. De door Bitly ingekorte URL kan je ook aanpassen zodat je eenvoudig kan zien welke verschillende Bitly’s bij welke URL’s horen. Hierdoor komt de URL er een stuk korter en netter uit zien. Een Bitly URL is bijvoorbeeld handig voor social media sites waar je een maximaal aantal tekens mag gebruiken, zoals bij Twitter.
Met Bitly kan je ook de links tracken. Het is niet zo gedetailleerd als op Google Analytics maar het is zeker wel handig. In het programma van Bitly kan je namelijk zien van welke bron je kliks komen, vanuit welke land en ook wanneer en hoelaat mensen erop geklikt hebben. Dit helpt je weer bij toekomstige posts, want je kan beter letten op wanneer de meeste traffic is en vanuit welk kanaal dit komt.
Wanneer je met Bitly een URL inkort zorg je er eigenlijk voor dat wanneer mensen op de verkorte link klikken ze via Bitly op de site terecht komen. Bitly maakt hiervoor gebruik van een “301 redirect”. Een 301 is het meest efficiënte en zoekmachine vriendelijke manier om iemand naar een pagina door te sturen.
Conclusie
Het antwoord op de vraag is dus: Op basis van onze informatie blijft de bron die in Google Analytics getoond word het social media kanaal, qua meetbaarheid verandert er dus niks. We hebben dit gecontroleerd in een tiental accounts waar redelijk veel verkeer op zit en die gebruik maakt van Bitly. De reden is dat Bitly een intermediair is voor je URL. Het stuurt iemand via Bitly naar de website, dus zonder dat ze eerst langs een andere website gaan. Het is een doorverwijzing. Hierdoor kan Bitly ook deze links tracken.
Hopelijk heeft deze blog jullie geholpen en wat bijgeleerd over wat Bitly is. Succes met het gebruik ervan!