Wij kunnen binnenkort winkelen via Instagram. Hoe ideaal is dit? Online winkelen wint steeds meer aan populariteit. De populaire app Instagram ziet dit natuurlijk ook en is al bezig met een test om dit in de nabije toekomst binnen hun app mogelijk te maken.
Instagram Shopping
Een vreemde stap is het niet om winkelen mogelijk te maken in Instagram. Er worden dagelijks vele miljoenen foto’s van producten gepost. Waarom zou je niet een mogelijkheid toevoegen om het product aan te schaffen? Tot nu toe konden Instagrammers taggen, linken naar blog posts in hun bio of hashtags gebruiken. Maar de mogelijkheid om te shoppen was niet mogelijk. Tot nu. Instagram heeft nu aangekondigd dat Instagram-gebruikers binnenkort in staat zijn om direct vanuit Instagram posts te winkelen.
Instagram wordt webwinkel, concurrentie voor Pinterest
Instagram Shopping betekent keiharde concurrentie voor Pinterest. Al enige tijd zijn daar buyable pins; producten die direct gekocht kunnen worden zonder de Pinterest-omgeving te verlaten. Dat alles via de mobiele app. Instagram Shopping, dat al sinds november wordt getest, wordt geen apart onderdeel van Instagram. Retailers kunnen berichten plaatsen met een tap to view-knop in de linkerbenedenhoek van een begeleidende foto. Wanneer de gebruiker daarop drukt ziet hij wat het product kost en hoe hij het kan bestellen. Instagram zegt heilig te geloven in inspiratie gestuurde e-commerce.
De customer journey van begin tot eind
Instagram is van plan om na verloop van tijd de functies wereldwijd ter beschikking te stellen. Daarnaast zijn er meer plannen: het introduceren van productaanbevelingen, nieuwe manieren voor het tonen van producten en een “save product for later” tool om van start tot finish een mobiele shopping ervaring op hun platform te creëren. Na verloop van tijd omvat de nieuwe functie ook de mogelijkheid om video toe te voegen en blijft Instagram de mogelijkheden van een “koop” button doorontwikkelen.
Instagram biedt met deze optie een welkome aanvulling voor veel bedrijven. Het fotogerichte platform geeft haar gebruikers in essentie veel meer inspiratie dan Facebook. Met deze nieuwe optie biedt Instagram de mogelijkheid om klanten vanaf het punt dat ze geïnteresseerd raken in het product direct mee te nemen naar het daadwerkelijke kopen ervan en maakt daarmee de customer journey van begin tot eind compleet.
Beschikbaarheid
Instagram test de functie momenteel met een aantal iOS-gebruikers in de Verenigde Staten. Voordat het überhaupt verder in de Verenigde Staten maar ook in de rest van de wereld wordt uitgerold is niet bekend.