Instagram kondigde deze week aan vanaf 30 augustus de swipe-up in hun Stories te gaan verwijderen. Wat betekent dit voor jou?
Wat is Instagram ‘swipe-up’?
Wanneer je Instagram Stories gebruikt heb je het ‘lees meer’ of ‘learn more’ pijltje waarschijnlijk wel eens gezien onderaan een Story. Het is een call-to-action waarmee Instagram accounts gemakkelijk kunnen doorlinken naar hun website.
We horen sommige van jullie denken: ‘Waarom zie ik deze optie niet?’ Dat kan ermee te maken hebben dat het op dit moment alleen beschikbaar is voor geverifieerde bedrijfsaccounts met meer dan 10.000 volgers (lucky them!).
Instagram verwijdert vervangt swipe-up
Het nieuws dat Instagram swipe-up gaat verwijderen sloeg deze week in als een bom. Sommige organisaties zijn namelijk voor een groot deel afhankelijk van websiteverkeer vanuit Instagram Stories. Gelukkig kunnen we concluderen dat Instagram ons een nieuw alternatief aanbiedt: swipe-up wordt namelijk vervangen door een linksticker.
De Instagram ‘linksticker’
De Instagram linksticker zal zoals alle andere stickers te vinden zijn in de sticker-bibliotheek rechtsboven in je Story. In de sticker vul je de URL (link) naar je website in en zo plaats je het in je Story. Onder andere de kleur, grootte en de plaatsing van de sticker zijn aan te passen zoals je hieronder goed kunt zien:

Op zich verandert er dus niet zoveel, maar creators zijn nog wel bezorgd over de gevolgen van deze aanpassing. Zullen er minder mensen op een sticker klikken dan op een ‘lees meer’ knop? En is het nog wel mogelijk om je Stories in te plannen, inclusief link sticker?
Waarom deze verandering?
Instagram heeft in een verklaring laten weten creators meer vrijheid te willen geven door de invoering van deze sticker. De ‘lees meer’ knop was bijvoorbeeld niet te personaliseren. Daarnaast konden volgers niet reageren op een swipe-up Story. Dit kan met Stories met een linksticker wel.
Kan ik gebruik maken van de Instagram linksticker?
Op dit moment is de linksticker alleen nog maar te gebruiken door geverifieerde bedrijfsaccounts met meer dan 10.000 volgers. Toch hebben we nog een sprankje hoop. Instagram heeft namelijk aan Social Media Today laten weten dat ze aan het kijken zijn of de optie op lange termijn beschikbaar gaat worden voor alle bedrijfsaccounts. De tijd zal het leren en wij houden het natuurlijk voor je in de gaten.
Instagram succesvol inzetten voor jouw organisatie? Meld je dan aan voor onze Instagram Training.