Omdat we regelmatig LinkedIn trainingen verzorgen, werd BrightSocial bij LinkedIn Benelux in Amsterdam uitgenodigd om feedback te geven op het platform en kennis te nemen van de nieuwste ontwikkelingen. In deze blog kun je lezen wat ze ons zoal hebben verteld:
LinkedIn is ’s werelds grootste professionele netwerk met inmiddels meer dan 500 miljoen leden in 200 landen en regio’s over de hele wereld. LinkedIn werd in 2002 opgericht in de huiskamer van Reid Hoffman. De site ging officieel online op 5 mei 2003 en vijf jaar later was LinkedIn in Amerika het snelst groeiende platform. Op 19 mei 2011 vond de beursintroductie van LinkedIn plaats. In 2016 werd het overgenomen door Microsoft en sinds de make-over in 2017 is het weer in een stroomversnelling gekomen. Steeds meer bedrijven stellen zichzelf daarom ook de vraag wat ze met dit platform eventueel als extra communicatiekanaal kunnen doen?
LinkedIn heeft de missie om wereldwijd professionals met elkaar in contact te brengen om hen productiever en succesvoller te maken. Volgens Marcel Molenaar, de CEO van LinkedIn Benelux, willen ze “economische waarde bieden voor alle leden”.
LinkedIn is een platform dat mensen helpt om aansluiting te vinden en te houden op de arbeidsmarkt. Ze steunen in verschillende landen maatschappelijke initiatieven voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Maar iedereen profiteert van functies als bv. het vermelden van je vaardigheden op je profiel en van de aanbevelingen op je profiel waaruit anderen kunnen opmaken of je ergens goed in bent. Want na je studie blijf je jezelf ontwikkelen. Daarnaast is er ook de leeromgeving “LinkedIn Learning”, waar je online allerlei cursussen en trainingen digitaal kunt volgen. Zo blijf je makkelijker bij en kun je een leven lang leren.
Tegelijkertijd is LinkedIn ook meer en meer een open marktplaats, waar vraag en aanbod bij elkaar komt. Binnenkort kun je via de, nu nog niet beschikbare, functie Profinder een oproep plaatsen voor een vakman /vrouw. En zzp-ers of kleine MKB’ers kunnen hun diensten hierop aanbieden. Nu gebeurt dit vaak nog via een oproep (“Ik zoek iemand die een bedrijfsvideo kan maken”).
Je hebt toegang tot personen, vacatures, nieuws, updates en branche inzichten. Je profiel helpt je uit te blinken in wat je doet. En het netwerk helpt je om in contact te komen met mensen waarmee je verder komt. Mogelijk nieuwe B2B klanten, vakgenoten, rolmodellen of recruiters bijvoorbeeld. Via de nieuwe chatfunctie kun je gemakkelijk met elkaar contact leggen of kort afstemmen over een meet-up. Er wordt veel gedeeld in de tijdslijn door personen en bedrijven. De achterliggende gedachte bij je content op LinkedIn is echter “telling, not selling”. Geen platte verkoop dus, maar kennis en nuttige informatie delen, waar mensen daadwerkelijk iets aan hebben. Ook geen win & like acties dus.
Als je regelmatig inlogt, had je vast al ontdekt dat er een tijdslijn in LinkedIn zit waarop succes-story’s, inzichten en nieuwtjes uitgewisseld worden in je netwerk. Het is dus al lang geen CV-database meer. Achter die tijdslijn zit, net als op Facebook, een algoritme dat bepaalt wat je ziet. Ten eerste heeft dit als doel te zorgen dat het een kennis-georiënteerd platform blijft. Gaat iets “viral” dan kijkt het editorial team mee of het wel een inhoudelijk artikel betreft (en niet alleen een pakkende titel). Daarnaast zorgt het algoritme ervoor dat je updates te zien krijgt die passen bij jouw profiel. Wat jij ziet hangt af van je instellingen; in welke branche ben je werkzaam, welke functies worden genoemd bij je werkervaring, welke bedrijven of personen volg je en met wie heb je recent een connectie gelegd. Want let maar eens op, van nieuwe connecties zie je vaker iets voorbijkomen…
Het verdienmodel van LinkedIn zit in de betaalde abonnementen van gebruikers (de “premium accounts”), maar ook in advertentieverkoop en vacaturefuncties. Als je een vacature wilt plaatsen, kun je dit via de functie ‘Talent Solutions’ goed onder de aandacht brengen. Je kunt uitgebreid zoeken door profielen (ook buiten je eigen netwerk), alerts instellen en direct berichten (InMail) naar mensen sturen zonder een connectie met ze te hebben. Het is echter wel wat duurder geworden dan een paar jaar terug, dus tip: plaats eerst je vacature als link in een update op de bedrijfspagina. Vraag je collega’s daarna om dit bericht te delen. Ook op die manier valt je bericht extra op in de tijdslijn. En als een slimme werkzoekende de nieuwe functie “post search” gebruikt in de menubalk komt jouw vacature ook naar voren, als het niet in zijn tijdslijn zou staan.
Het advertentieprogramma van LinkedIn heeft zowel overeenkomsten als verschillen met Google Adwords. Je kunt hierbij namelijk targetten op de profiel-kenmerken van de gebruikers, en niet op basis van hun zoekgedrag. Dat is handig, als je niet op consumenten wilt richten. Binnen het advertentieprogramma heb je de mogelijkheid om ze advertenties te laten zien, updates van je bedrijfspagina of om een InMail-bericht te versturen. Dit gebeurt trouwens nog weinig, en LinkedIn heeft het ook gelimiteerd. Je kunt maar 1 promotionele InMail in de paar maanden ontvangen.
Binnen LinkedIn kun je mensen ook direct een formulier laten invullen (lead gen forms), of je verwijst ze door naar je eigen landingspagina met conversiemogelijkheden. Sinds kort is remarketing ook een mogelijkheid of het uploaden van een lijst e-mailcontacten die je via LinkedIn wilt bereiken en beïnvloeden. Houd er echter wel rekening mee, dat deze functie pas echt goed werkt als je een bestand of remarketing-lijst van aanzienlijke omvang hebt.
Op de hoogte blijven?
Wil je nu meer weten over handige functies binnen LinkedIn of over het beheer van een company page? BrightSocial geeft ook regelmatig open- en incompany trainingen op dit gebied en kan je er helemaal wegwijs in maken. We zijn officieel Dutch LinkedIn Ambassador en worden door LinkedIn op de hoogte gehouden van de nieuwste ontwikkelingen en functie-releases. We beheren verschillende campagnes en maken mensen tijdens onze trainingen wegwijs in de do’s and dont’s. We hebben al mensen aan een nieuwe baan geholpen of op weg geholpen met hun eerste campagne.
Vind jij het ook leuk om meer over LinkedIn te weten te komen? Of om jouw netwerk te vergroten? Schrijf je dan eens in voor een inspirerende LinkedIn training of vraag naar de mogelijkheden.