Wil je een Linkedin groep aanmaken? Er zijn veel redenen om een Linkedin groep aan te maken. Bij voorbeeld om een netwerk van experts binnen een bepaalde branche bij elkaar te brengen, om awareness rondom een evenement te creëren of om een platform te bieden daar waar jouw zakelijke netwerk zich al kan bevinden, zeker in een internationale context.
Redenen om een LinkedIn groep te starten
Eigenlijk zijn er allerlei redenen te bedenken om een LinkedIn groep te starten. Zelf heb ik er meerdere beheerd in de technische sector en daarnaast ben ik actief lid in diverse branche georiënteerde LinkedIn groepen. Door de jaren heen heb ik verschillende groepen zien opkomen, blijven of gezien dat het er wel héél erg stil werd. Kort samengevat zijn er verschillende motieven te onderscheiden om te beginnen:
- je zakelijk netwerk bij elkaar brengen
- een evenement promoten
- discussie met vakgenoten faciliteren
- je netwerk vergroten
- jezelf profileren als deskundige
- je ziet een nog onvervulde behoefte
Bij een onvervulde behoefte kun je bijvoorbeeld denken aan de behoefte aan kennisdeling in een niche. Momenteel wordt er veel ontwikkeld op het gebied van IoT, the internet of things. Alleen door goed, wereldwijd samen te werken en informatie met elkaar uit te wisselen komen we tot protocollen waar de apllicaties van verschillende producenten en ontwikkelaar op kunnen draaien. Of denk aan het delen van kennis op het gebied van medische innovaties of succesvolle cases op gebied van sociale marketing. Waar het in het ene land gelukt is om via een succesvolle campagne bijvoorbeeld het aantal rokers te reduceren, kan het andere land er weer wat van opsteken. Via het internet, en specifiek via een platform als LinkedIn kunnen professionals die met vergelijkbare vraagstukken zitten met elkaar in contact komen. Een LinkedIn groep is daar ideaal voor!
Hoe maak je een LinkedIn groep aan?
We gaan in deze blog uit van de Nederlandse taal. Het aanmaken van een groep kost enkele minuten. Klik op Groepen (onder Interesses) en klik op de button “Groep maken”. Wanneer jij je taal ingesteld hebt op Engels, dan zijn dit soortgelijke opties. Neem wel de tijd voor het schrijven van de juiste samenvatting en omschrijving. En stel in wie de groep mogen beheren, alleen jij of werken er nog mensen aan mee?
Bij het aanmaken van een LinkedIn groep moet je het volgende instellen:
- Een logo (.jpg, .png of .gif)
- Een duidelijke groepsnaam
- Groepstype (b.v. zakelijke groep of netwerkgroep)
- Samenvatting van de groep
- Omschrijving van de groep
- Website
- Mailadres (eventueel afwijkend van je Linkedin account)
- Instellen of men automatisch lid mag worden, of dat de beheerder hier toestemming voor moet geven.
- De taal (zoals Nederlands of Engels)
- Locatie (eventueel Nederland / specifiek een postcode)
- Je kunt een welkomsttekst voor nieuwe leden aanmaken en groepsregels vastleggen
Wanneer je de groep hebt aangemaakt, wordt het pas echt leuk want nu is het aan jou en de mede-beheerders om het tot leven te wekken en levendig te houden. En ja, soms ook om in te grijpen. Dat kun je bv. doen wanneer er discussies worden gestart die niet bij jouw visie op de groep passen, bijvoorbeeld omdat het een promotiepraatje is.
Hoe laat je je LinkedIn groep groeien?
- Regelmatig interessante artikelen posten en een discussie hierover starten;
- Vragen stellen met een pakkende koptekst;
- Goede antwoorden geven op vragen en vervolgvragen stellen/ discussie oproepen;
- Experts uitnodigen om antwoorden te geven op lastige vragen;
- Leden van de groep wijzen op instanties en bedrijven die ze verder kunnen helpen;
- Evenement aankondigen of terugkijken op een evenement.
- Awards en onderscheidingen in het leven roepen. En successen met elkaar delen.
- Evalueren met groepsleden, vraag bijvoorbeeld wat ze van iets vonden.
Rollen binnen een Linken groep
Wanneer je zelf de groep aanmaakt, wordt je de groepseigenaar. Naast de rol van eigenaar heb je de rol als groepsbeheerder en de rol van groepsmoderator. Een groepsbeheerder kan net als de eigenaar alles binnen de groep. De moderator kan alleen de discussies en commentaren in de gaten houden. Ook kan een moderator een discussie aanbevelen.
Do’s & Dont’s als beheerder van LinkedIn groepen
- Een groep gaat om toegevoegde waarde, niet om aantal leden. Start interessante discussies en koester de kwaliteit.
- Bied je groep mogelijkheden om hun netwerk te vergroten en iets van zichzelf te laten zien. Start een “nieuwe leden, stel je voor”-discussie.
- Tracht om nieuwe discussies die vanuit leden komen binnen één a twee dagen te approven.
- Voorkom dat je groep uitmond in een eindeloze reeks reclamepraatjes. Dit is volgens mij bij bepaalde groepen echt de reden geweest dat niemand er meer gebruik van ging maken. Verplaats als beheerder dit type discussie naar het daarvoor bedoelde ‘promotie’ tabblad. Accepteer geen ‘spam’ berichten als discussie.
- Plaats geen content in LinkedIn groepen waar leden niets aan hebben. Keep it relevant!
- Deel regelmatig ook nieuws die voor jouw branche interessant kan zijn.
- Organiseer minimaal een keer per jaar een mogelijkheid voor je netwerk om elkaar te ontmoeten in real live.
- Eén bericht / discussie per dag is voldoende, teveel discussies zorgen ervoor dat men door de bomen het bos niet meer ziet.
- Geef het goede voorbeeld en plaats geen ongenuanceerde of onbeholpen reacties in LinkedIn groepen.
- Verwijs niet naar je Facebookpagina en ga niet vragen om likes, hou het lekker bij de LinkedIn groep en maak dit een krachtig kanaal an sich. Je leden zitten hier niet voor niks op.
TIP voor LinkedIn-groepsleden
Zorg er dan voor dat je inhoudelijk bijdraagt, door informatie te delen of door anderen uit je netwerk aan te bevelen als iemand een vraag stelt waarvoor dit van toepassing is. Begin met helpen, vraag je groep om tips als je een leverancier zoekt, maar voorkom om je eigen organisatie te nadrukkelijk te promoten. Als je regelmatig actief bent en een nuttige bijdrage levert, volgt het promotionele effect vanzelf doordat je zichtbaar bent, gewaardeerd wordt en je dit dus verdiend in plaats van opeist.
Probeer het eens uit!
Ben je zelf al een tijdje actief op LinkedIn binnen groepen? Probeer het dan eens uit en maak je eigen groep aan over een thema wat volgens jou belangrijk kan zijn in jouw vakgebied, of neem contact op met de beheerder van je favoriete groep en vraag of je iets voor ze kunt betekenen. Dit levert jou essentiële ervaring op en een mooie kans om je netwerk te vergroten. Win – win dus!
Veel succes en wil je meer leren over LinkedIn? Volg dan een van onze LinkedIn trainingen, vraag naar strategisch advies of de mogelijkheden met betrekking tot LinkedIn campagnes. We helpen je graag op weg!