Om lokaal beter gevonden te worden is het mogelijk een aantal instrumenten in te zetten. Daarmee wordt niet bedoeld de bedrijfsvermelding zoekopdrachten (b.v. Philips), maar bijvoorbeeld opdrachten als “loodgieter Maastricht”, “advocaat Rotterdam” en “kapper centrum Breda”. Ook als je de locatie niet ingeeft in Google, dan zal Google voornamelijk de lokale resultaten presenteren. Wanneer je als bedrijf in een kleinere plaats gevestigd bent, dan is het verstandig om een of twee grotere steden te kiezen uit je verzorgingsgebied. Deze worden in deze blog beschreven.
Google+ bedrijfspagina
Voor de lokale vindbaarheid is het raadzaam om een Google+ bedrijfspagina (Google Mijn Bedrijf) in te richten, te claimen bij Google en te onderhouden. De Google+ bedrijfspagina wordt meegenomen in de zoekresultaten. Zie het landkaartje in de zoekresultaten. Gebruik in de bedrijfsomschrijving de keywords waarop je gevonden wilt worden. De weergave per beroep en stad kan verschillen en wordt voortdurend verbeterd. Neem ook de moeite om de aanvullende gegevens in te vullen. Naast het verhogen van de vindbaarheid is het mogelijk om via images de herkenbaarheid van je bedrijf te vergroten. Let op: de verificatie kan anderhalve week duren.
Websiteoptimalisatie
Naast de technische optimalisatie van de website, kan je door het herschrijven van de huidige content en het toevoegen van extra content beter gevonden worden. Als schilder of loodgieter in Maastricht, kan je een hele mooie website hebben, maar je plaatsnaam niet of nauwelijks vermelden. Het helpt wanneer in de URL van je website hier en door een plaatsnaam staat. Stel dat je meerdere vestigingen hebt, dan kan je per vestiging een locatiepagina maken (b.v. /bakker-amstelveen/ en /route-utrecht-breda/ in plaats van /routebeschrijving/).
Tips voor je website:
– Gebruik Markup Adressen
– Upload een Geo sitemap
– Koppel je Google+ en andere social media aan je website
– Schrijf lokale content (b.v. nieuws en evenementen)
– Vermeld een locatie van een opdracht of referentie bij een foto als alt tag en in de beschrijving
Vindbaarheid door Google Adwords
Met Google Adwords is het mogelijk om te adverteren op regionale keywords. Belangrijker is nog de regio die je kan instellen waarop jij de campagne target. Dit is op plaatselijk niveau mogelijk. Je kan met enkele keywords een campagne lokaal opzetten met daaraan gekoppeld een budget. Je kan hiermee aan de slag voor een tientje per week. Andere keywords kan je gebruiken voor een provinciale campagne en wederom een andere selectie en budget kan je landelijk en internationaal inzetten.
Inzet van Social Media
Zet je blogs door op de diverse Social Media. Volg mensen uit je regio en leg contact met ze. Probeer ervoor te zorgen dat je blogs verspreid worden. Dat kan ook via forums en communities. Vermeld in je Social Mediaprofielen je vestigingsplaats. Doe dit ook af en toe in je berichten.
Lokale websites
Maak gebruik van lokale linkbuilding. Gebruik de (gratis) vermeldingen op de Telefoongids, ilocal.nl, Openingstijden.com en Nationalebedrijvengids.nl. Bekijk middels een backlinkchecker waar je concurrentie vermeld staat. De tijd dat we bedrijven zoeken via een telefoongids ligt achter ons. De meeste personen zoeken via Google. Een betaalde vermelding in o.a. de telefoongids is daarom af te raden. Je kan wellicht bij bevriende ondernemers uit je regio een blog of partnerpagina schrijven met hierin een link naar je website. Maak beperkt gebruik van de alt tag met linkbuilding (b.v. Van Dalen Advocaten Rotterdam) hoewel de stad niet in de bedrijfsnaam genoemd wordt. Ook enkele goede regionale startpagina’s met een Google PageRank helpen hierbij (b.v. amsterdam.startpagina.nl).
Reviews van je website / diensten
Voor de vindbaarheid helpt het wanneer je bedrijf recensies heeft op o.a. Google+ en Google Adwords. Bij positieve recensies heeft dit niet alleen een positieve invloed op de vindbaarheid, maar ook op je conversie.
Heel Nederland als doelgroep
Misschien denk je nu: “Ja, maar heel Nederland is mijn doelgroep. Wat heb ik aan dit artikel?” Wanneer jij in je eigen regio beter vindbaar bent, dan zal je in deze regio een betere vindbaarheid hebben en kans maken op meer conversies. Denk niet dat je als lokaal bedrijf op alle grote steden gevonden kan worden met bovenstaande tips.
Nog vragen?
Heeft u nog vragen na het lezen van de blog? Neem gerust contact met ons op.