Veel bedrijven die bij ons aankloppen voor een LinkedIn training, geven aan te willen leren hoe je een company page goed beheert en wat je kunt doen om daar meer volgers op te krijgen. Afgezien van het feit dat het ene bedrijf meer in de belangstelling staat dan het andere, zijn er uiteraard zeker een aantal tips die voor iedere organisatie opgaan:
1. Zorg uiteraard voor een goede basisinrichting van je pagina. Dat kan in zowel Nederlands als in andere talen.
2. Promoot de company page:
- Plaats een LinkedIn ‘volg’ knop op je website (op een duidelijk zichtbare en vaste plek, bv in de footer of bovenaan)
- Maak je LinkedIn pagina kenbaar in je e-mailhandtekening
- Geef in je nieuwsberichten of blogs aan dat mensen de company page kunnen volgen.
- Promoot je LinkedIn pagina vanaf je andere socials
- Nodig mensen uit via je nieuwsbrief om de company page te volgen
3. Nodig de eigen medewerkers uit om je company page te koppelen op hun persoonlijke profiel. Hebben jullie er meerdere, voorkom ook een wildgroei hierbij en geef aan met welke ze het beste kunnen linken. Een simpele tips&tricks instructie voor je collega’s kan hierbij heel nuttig zijn.
4. Maak deze medewerkers bewust van het feit dat zij ook een bijdrage kunnen leveren aan het succes van de organisatie op LinkedIn en vraag hen om berichten te liken of delen.
5. Deel zelf de updates van de company page op je privé tijdlijn, geef het goede voorbeeld hierbij. Attendeer je collega’s ook op leuke, deelbare content die op de company page verschijnt.
6. Plaats slimme updates:
- Maak de bedrijfspagina zo interessant mogelijk om te volgen. Zonder updates, geef je mensen weinig reden om de pagina te willen volgen.
- Wees niet te commercieel.
- Zorg dat de informatie goed bij LinkedIn past, mensen gebruiken dat platform anders dan Facebook. Speciale ‘acties’ horen hier niet thuis. Wel zijn ‘workselfies’ steeds meer gemeengoed. Hou je berichten relevant voor de volgers. Veelal zijn dit (potentiele) werknemers, leveranciers, (toekomstige) klanten, geïnteresseerden, relaties en stakeholders.
- TAG mensen of organisaties die je in de company updates vermeldt.
- Hou een goede frequentie aan, 3 keer per week is voldoende. Bedrijven die heel vaak updates plaatsen worden door LinkedIn geverifieerd en lopen het risico dat hun bedrijfspagina wordt verwijderd.
- Zorg dat je berichten goed uit de verf komen. Geen staande, onleesbarte of onscherpe foto’s gebruiken hierbij. Hou de teksten kort (max 2 regels) en als er al een thumbnail ontstaat, haal dan de link uit het tekstveld weg.
- Controleer of de URL werkt, en verwijder oude berichten met niet werkende URL’s (bv als een vacature inmiddels verlopen is)
- Kies er voor om zo nu en dan je update via LinkedIn te sponsoren, zodat je ook mensen buiten je followerbase bereikt. Vaak blijkt dat deze acties ook tot een groei op je company page leidt, zelfs als dit niet je initiële doel was.
7. Zet de link naar jouw bedrijfspagina in berichten (‘discussies’) in groepen.
Deelnemen aan Discussies in relevante LinkedIn-groepen helpt je aan meer zichtbaarheid bij jouw doelgroep. Zet onder jouw bijdrage aan de discussie eventueel de link naar jouw bedrijfspagina, maar doe dat niet steeds in dezelfde groep.
Meer tips?
Sluit dan een keertje aan bij onze LinkedIn training of neem contact met me op voor een inspiratiesessie bij jullie organisatie! Want naast het vergroten van je followerbase, kunnen we je nog veel meer over LinkedIn marketing vertellen, waaronder nieuwe functies om leads te genereren of hoe je van je team enthousiaste ambassadeurs maakt.