Hoe bereik en activeer je jouw doelgroep op LinkedIn?
Veel bedrijven die bij ons aankloppen voor een LinkedIn training, geven aan te willen leren hoe je je doelgroep kunt bereiken en kunt activeren. Een goede basis is alles. Denk aan een goede doelgroepbepaling, een volledig ingevulde company page en interessante posts. Daarnaast zijn er een aantal handige tips & tricks die je kunnen helpen je LinkedIn bedrijfspagina te laten groeien. Wij nemen je stap voor stap mee, zodat ook jij een succesvolle LinkedIn bedrijfspagina kunt leiden.
Stap voor stap je doelgroep bereiken via LinkedIn
Bepaal je focus-doelgroep. Dit klinkt makkelijker dan het is. Als je hier nog niet uit bent kun je gebruikmaken van handige oefeningen zoals het invullen van een persona. Kijk bijvoorbeeld naar de top 50 van je klanten. In welke branche zijn zij actief? Hoe groot zijn de top-bedrijven? Wat is de functietitel van de persoon binnen je top-bedrijven waar je het meest mee te maken krijgt? Wat vindt hij/zij echt belangrijk als persoon? Welke informatie vindt hij/zij belangrijk en interessant? Op welke manieren komt hij/zij aan deze informatie
Richt je LinkedIn company page volledig in. Het klinkt zo vanzelfsprekend, maar regelmatig worden er een aantal basiszaken vergeten als het gaat om het bedrijfsprofiel. Zorg dat je je bedrijfsnaam hebt ingevuld, een profielfoto en headerfoto hebt geplaatst en alle adresgegevens hebt ingevuld. Heb je een link naar je website toegevoegd? Zijn het aantal werknemers, branche en een korte omschrijving van het bedrijf te vinden op de pagina?
Gebruik zoekwoorden. Als het goed is heb je je doelgroep nu duidelijk voor ogen. Naar welke informatie zijn zij op zoek? Zorg ervoor dat bepaalde zoekwoorden terugkomen in onder andere de beschrijving van het bedrijf en de posts die je plaatst. Gebruik tools als de zoekwoordplanner in Google Ads, Ubersuggest of Google Trends om erachter te komen welke woorden populair zijn onder jouw doelgroep.
Plaats relevante LinkedIn updates. Je hebt inmiddels duidelijk in kaart gebracht waar jouw doelgroep naar op zoek is. Dit kan informatie zijn over de diensten die jij aanbiedt, branche nieuws, vacatures, tips & tricks, een kijkje achter de schermen bij je organisatie… Ga zo maar door! Wissel af tussen tekst en afbeeldingen/video’s, link door naar je website of andere relevante websites en gebruik hashtags. Het belangrijkste is om regelmatig en consistent, relevante updates te plaatsen. Zo blijf je interessant voor je doelgroep en hebben zij des te meer reden om je te blijven volgen.
Ga de interactie aan. Heeft er iemand gereageerd op een update op de bedrijfspagina? Ga het gesprek aan en like of voeg een commentaar toe.
Vergroot je bereik op LinkedIn
De basis hebben we inmiddels te pakken. We weten wat de doelgroep is, welke zoekwoorden en updates voor hen relevant zijn én we hebben de bedrijfspagina netjes op orde. Nu gaan we werken aan het vergroten van je bereik.
Promoot de company page:
- Plaats een LinkedIn ‘volg’ knop op je website (op een duidelijk zichtbare en vaste plek, bv in de footer of bovenaan)
- Maak je LinkedIn pagina kenbaar in je e-mailhandtekening
- Geef in je nieuwsberichten of blogs aan dat mensen de company page kunnen volgen.
- Promoot je LinkedIn pagina vanaf je andere socials
- Nodig mensen uit via je nieuwsbrief om de company page te volgen
Nodig je collega’s uit om de company page te koppelen op hun persoonlijke profiel (onder het kopje Ervaring). Motiveer ze ook geplaatste updates te delen met hun eigen netwerk.
Zet de link naar jouw bedrijfspagina in berichten (‘discussies’) in groepen. Deelnemen aan Discussies in relevante LinkedIn-groepen helpt je aan meer zichtbaarheid bij jouw doelgroep. Zet onder jouw bijdrage aan de discussie eventueel de link naar jouw bedrijfspagina, maar doe dat niet steeds in dezelfde groep.
Reageer op relevante posts in je netwerk en in groepen. Blijf actief op LinkedIn – ook met je persoonlijke profiel – en ga de interactie aan. Reageer op posts in je netwerk, op artikelen of op discussies in relevante groepen. Zo bouw je autoriteit en betrouwbaarheid op en indirect wordt de company page ook onder de aandacht gebracht.
Adverteer op LinkedIn. Wist je dat gemiddeld maar 5% van de updates worden gezien door de volgers van je company page? Promoot updates aan je volgers en hun netwerk om het bereik ervan te vergroten. Wil je het grootser aanpakken, dan kies je voor een weldoordachte advertentiecampagne. Hierbij kies je er ervoor om buiten je netwerk te vissen door het inzetten van het slimme doelgroep targeting instrument van LinkedIn.
Meer LinkedIn tips?
Sluit dan een keertje aan bij onze LinkedIn training of neem contact met ons op voor een inspiratiesessie bij jullie organisatie! Want naast het vergroten van je followerbase, kunnen we je nog veel meer over LinkedIn marketing vertellen, waaronder nieuwe functies om leads te genereren of hoe je van je team enthousiaste ambassadeurs maakt.