Sinds de uitrol van de nieuwe Lay-out van LinkedIn is er, voor de mensen die er regelmatig mee werken, bijna elke week wel iets te ontdekken. In deze blog zetten een aantal nieuwe functies in LinkedIn voor je uiteen, zodat je na de zomer weer ready-to-go bent.
1. Zoeken in posts
In de Engelstalige profielen kun je nu niet alleen zoeken tussen profielen, vacatures, bedrijven, groepen en opleidingen maar ook tussen recente posts. Echt een enorme uitkomst, als je bijvoorbeeld gisteren iets voorbij zag komen wat je interessant vond en nu niet meer terug kunt vinden in je tijdslijn. Of voor als je zelf wilt gaan publiceren over een thema en benieuwd bent waar anderen het over hebben binnen dit topic (dat kan je helpen om inspiratie op te doen). En ook handig als je op zoek bent naar een nieuwe uitdaging, want lang niet elke job wordt op LinkedIn als vacature aangemaakt en gepromoot.
2. Meerdere foto’s toevoegen
Via de app van LinkedIn (iOS en Android) kun je nu ook meerdere foto’s toevoegen aan een statusupdate. Deze functie is binnenkort ook beschikbaar voor desktop gebruikers. Je app maakt er gelijk ook een leuke collage van.
3. LinkedIn Native video
In plaats van het delen van een YouTube link, kun je nu ook je video direct naar LinkedIn uploaden. Maximaal mag deze 10 minuten zijn, maar wij raden aan om eerst eens met filmpjes van een halve minuut te beginnen en deze te verlengen wanneer je merkt dat een onderwerp goed aanslaat. Dus vertel successtory’s over je klanten, deel best-practices, sluit aan op onderwerpen die in jullie branche actueel zijn of stel vragen zodat mensen met je in gesprek willen gaan. Wat je in elk geval moet vermijden is om alleen producten te demonstreren in de video’s en om er teveel een bedrijfspromotiepraatje van te maken. Kortom; sluit aan op een herkenbaar onderwerp voor jouw doelgroep en maak het zo pakkend dat ze uitkijken naar je volgende video. Stop selling, start telling.
4. Want More?
Als je het profiel van iemand bekijkt, kun je verschillende dingen daarop doen. Deze extra opties zaten echter verstopt achter drie stippeltjes, wat je niet zo goed kon zien. Inmiddels is dit vervangen door de more-button zodat het duidelijker is dat je daar een menu kunt vinden. Je hebt hier de optie om een profiel te delen, een profiel als PDF op te slaan, je connectie / uitnodiging te verwijderen, iemand te blokkeren, te stoppen met het volgen van deze persoon en – most important – een aanbeveling te geven of te vragen natuurlijk.
5. Checken hoe actief iemand is
Als je in contact wil komen met iemand, is het handig om te kunnen onderzoeken of het wel zinvol is diegene via LinkedIn te benaderen. Dit zie je nu dankzij verschillende nieuwe functies o.a. bij highlights, activiteit en – indien je al een connectie hebt – bij de Inmail berichten.
Begin gewoon bij het kijken naar de activiteit; dit is op het profiel direct na de introductie te zien. Heeft iemand recent nog een like, share of post op LinkedIn geplaatst?
Als dat zo is, kijk dan of jullie dingen gemeen hebben, zoals een groep of een persoon die jullie allebei kennen – hij of zij kan je introduceren. Je kunt ook reageren op de meest recente openbare post van die persoon, of in de groep waarvan jullie beiden lid zijn. Tenzij je al een connectie hebt. Zie in dat geval tip 7.
6. Live chat en active status
Sinds de nieuwe interface is chatten met mensen waarmee je een connectie hebt op LinkedIn een feit. Het begint steeds meer een volwaardig chatprogramma te worden. Je kunt een bericht, bestand of foto naar iemand sturen, krijgt direct feedback of dit gelezen is en je kunt zien of iemand nu online is. Dit laatste wordt weergegeven middels een groen bolletje bij het profiel van deze persoon.
7. Notificaties aan- of uit zetten
Wil je wel iemand feliciteren met zijn promotie, maar geen meldingen ontvangen van work-anniversary’s? Of wil je alle meldingen uitzetten van verjaardagen? Ga dan naar notificaties. Bij de notificatie zie je een tandwieltje of stippeltjes staan. Klik hierop en je krijgt een venster met de optie of je dit type melding wilt blijven volgen. Zet echter niet alles uit, want het blijft interessant om te ontdekken wie jouw profiel heeft bekeken. Dit kan immers iemand uit je tweede- of derdegraads netwerk zijn waarmee je nog geen connectie hebt.
Wel uitzetten: als je het vervelend vindt dat je elke keer weer een melding krijgt zodra iemand anders ook heeft gereageerd op dezelfde LinkedIn post kun je dit type melding in één keer uitzetten.
8. Extra inzicht in het succes van jouw posts en updates
Wil je graag weten wie jouw bericht gezien, geliked of gedeeld heeft? Op je profiel staat tegenwoordig een dashboard. Als je daar op ‘profile views’ klikt zie je hoeveel profielweergaven je hebt gehad in de laatste 90 dagen, wie dit waren en welke bedrijven dit betreft. Je ziet bij ‘post views’ wat je de afgelopen tijd gedaan hebt in de LinkedIn tijdslijn. En ten slotte zie je bij ‘search appearances’ welke functie de mensen hebben die jou via ‘LinkedIn zoeken’ hebben gevonden en op welke zoekterm dit voornamelijk was.
Klik je door naar je ‘post views’, dan kun je per post opzoeken hoeveel mensen dit in hun timeline hebben gezien.
Onder je bericht zie je het volgende staan:
Klik je op ‘views’, dan kun je zien, wat de kenmerken zijn van de mensen die je post gelezen hebben. Klik je op likes, dan kun je zien wie jouw bericht geliked hebben. Ook dat kan weer nuttig zijn als dit mensen uit je 2e of 3e graads netwerk betreft, waarmee je mogelijk in contact wilt komen. Je hebt gelijk een haakje.
9. LinkedIn en derde partijen
Recent viel op Nu.nl lezen dat HiQ-labs een rechtzaak heeft gewonnen waardoor LinkedIn profieldata gebruikt kan worden door derde partijen (zie ook dit artikel). HiQ labs ontwikkelt een algoritme dat de data van LinkedIn analyseert om zo het gedrag van personeel te voorspellen. Ze proberen te ontdekken wanneer iemand op zoek gaat naar een nieuwe baan. Dit is immers waardevolle informatie voor o.a. recruiters. Als zij tussen de profielen snuffelen, komen ze zo gemakkelijker mensen op het spoor die een volgende stap overwegen. Hiervoor bestond al de functie in het menu “aangeven dat je open staat voor nieuwe uitdagingen”, maar nu kan ook een externe partij met dit soort data aan de slag. Ook opent dit de weg naar andere API’s. Het zorgde zeker voor de nodige discussie op onze LinkedIn-tijdslijn. Maar reden tot zorg? Waarschijnlijk niet zolang je niks op LinkedIn plaatst wat je niet kwijt wilt.
Nog meer tips?
Wil je op de hoogte blijven van nieuwe functies binnen LinkedIn en aan de slag met je profiel of company page?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief of volg een inspirerende LinkedIn training van BrightSocial.