Nadat Facebook Instagram heeft overgenomen en het sociale platform eind mei zijn logo en lay-out vernieuwde, komt Instagram nu ook met nieuwe mogelijkheden voor commercie. Omdat er zoveel bedrijven gebruik maken van Instagram en ze via het platform veel met klanten communiceren kwam er vanuit het bedrijfsleven meer vraag naar de commerciële mogelijkheden binnen Instagram. Instagram had daar wel oren naar, en na honderden interviews met bedrijven komen er nu dus veranderingen aan!
Bedrijfsprofielen
Ten eerste zal Instagram komen met bedrijfsprofielen waar jij als organisatie gratis gebruik van kunt maken! Iedereen die erkend wil worden als een bedrijf kan zo’n profiel aanmaken. Op deze bedrijfsprofielen zullen ook contactknoppen komen voor klanten zodat zij het bedrijf direct kunnen bellen, sms’en of e-mailen. Daarbij kunnen de adresgegevens opgevraagd worden via het profiel.
Inzicht in bezoekers
Daarnaast zorgt de nieuwe Instagram update ervoor dat je inzicht kunt krijgen in je Instagram (bedrijfs)account. Het wordt mogelijk om waardevolle informatie te krijgen over je volgers. Vragen waar je volgers vandaan komen, welke volgers het trouwst zijn en wat de gemiddelde leeftijd van je volgers is kunnen na de nieuwe update makkelijk beantwoord worden. Naast meer inzicht in je volgers krijg je ook meer inzicht in je posts. Welke post had het grootste bereik? Welke foto is het meest geliket? En welke video had de meeste impressies? Antwoorden op deze antwoorden zullen binnenkort voor iedereen binnen handbereik zijn. Door meer te leren over het gedrag van je volgers en je posts kun je relevantere content gaan maken en plaatsen. Deze nieuwe tool wordt een beetje vergelijkbaar met Google Analytics, maar dan binnen Instagram. Enorm interessant voor online marketeers dus!
Promoten en adverteren
Tenslotte komen er nieuwe functies als het gaat om adverteren op Instagram. Zoals je weet is het tegenwoordig al mogelijk om te adverteren op Instagram, maar ook dat wordt binnenkort een stuk makkelijker. Zo is het na de nieuwe update mogelijk om advertenties te plaatsen vanuit de mobiele app. Je hoeft dus niet eens meer achter je laptop te kruipen. Ook kun je binnenkort een bericht promoten dat je al op je profiel hebt staan. En Instagram kan een doelgroep voor je selecteren of een suggestie doen. Je bericht kan na de update gepromoot worden voor een bepaalde zelf uitgekozen tijd, net als op Facebook.
De komende maanden wordt de update doorgevoerd in de Verenigde Staten, Nieuw-Zeeland en Australië. Aan het eind van dit jaar zullen de nieuwe functies ook in Nederland beschikbaar zijn. Het is nog even wachten dus, maar we hebben zeker wat om naar uit te kijken!
Wil je meer weten over het zakelijk Instragrammen? Neem dan contact met ons op voor een training of strategisch advies.