Het lijkt wel alsof er elk jaar wel weer een nieuwe variant op Facebook uit de grond komt schieten. En als bedrijf voel je jezelf al weer bijna verplicht om er aan mee te doen. In dit artikel wil ik je de voordelen van Pinterest meegeven. Niet met de intentie je te overtuigen maar om je een beeld te geven zodat je kunt concluderen of het iets is voor je bedrijf of niet.
Wat is Pinterest?
Misschien een achterhaalde vraag maar wel het begin van begrijpen of Pinterest interessant is voor jou als bedrijf. Pinterest is een moderne versie van een prikbord. Je kunt op verschillende manier foto’s, afbeeldingen of video’s samenvoegen op een prikbord.
- Eigen content uploaden, de meest voorkomende manier van een prikbord maken is eigen foto’s, afbeeldingen of video’s plaatsen. Het is per bedrijf verschillend hoe je dit toepast. Bijvoorbeeld: een ontwerper van meubels heeft verschillende prikborden gemaakt per categorie. Zo heeft hij een prikbord met stoelen, eentje met tafels en één met kasten.
- Content vanaf internet toevoegen. Andere bedrijven, websites of sociale netwerk profielen kunnen interessante content hebben die je zou willen toevoegen aan je prikborden.
- Re-pinnen, dit houdt in dat een foto, afbeelding of video die een andere gebruiker van Pinterest heeft geüpload, je op jouw prikbord toevoegt. Dit kan ook gebeuren met jouw geüploade content.
Je kunt dus op verschillende manieren jouw pagina vullen met interessante en relevante content. Door deze URL te gebruiken (vul je eigen website in op de plaats waar nu brightsocial.nl staat) kun je zien welke content van jouw website al is gedeeld op Pinterest. www.pinterest.com/source/brightsocial.nl
Marketing met Pinterest
Aangezien het gebruik van Pinterest geheel gratis is en er snel en eenvoudig content van je bedrijf verspreid kan worden door te re-pinnen is het een olievlek die zicht uitbreid. Wanneer je nu informatie die je kunt toevoegen aan een foto, afbeelding of video op de juiste manier toevoegt, dan kan deze content leiden tot traffic naar je website. Bij elk stuk content kun je namelijk:
- Een beschrijving toevoegen;
- Sleutelwoorden voor bijvoorbeeld Google;
- Hashtag toevoegen om in een woordencategorie te komen als mensen zoeken naar dat woord;
- Een website toevoegen (gebruik waar kan specifieke landingspagina’s).
Pinterest Tips
De tips die misschien wel het verschil maken tussen top of flop, zijn:
- Gebruik in je profiel niet je eigen naam maar dat van je bedrijf. Dit is de schermnaam bij content van jou. Wanneer mensen re-pinnen van je content dan zien jouw bedrijfsnaam voorbij komen.
- Gebruik het ‘about you’ gedeelte om sleutelwoorden en een duidelijke bedrijfsomschrijving toe te voegen aan je profiel.
- Wanneer je een dienst aanbied is het positief om een foto te gebruiken van jezelf, zo weten mensen over wie ze het hebben. Anders is een logo of foto van producten een goed idee.
- Gebruik bij de hashtags ‘trending topics’ dit zijn gewilde woorden waar veel op wordt gezocht. Zo kun je traffic op jouw content vergrootten.
- Beschrijf een actie bij je content. Bijvoorbeeld: ga naar de website of registreer hier voor de nieuwsbrief.
Strategieën
Het gebruik van Pinterest is inmiddels gegroeid, wat er voor heeft gezorgd dat er strategieën zijn ontwikkeld. Ik zal een vijftal strategieën behandelen zodat de kans dat er één aansluit op je bedrijf groter zal zijn:
- Infographics; dit zijn afbeeldingen met informatie er op. Ze zien er vaak wat speels uit. Dit speelse karakter zorgt er voor dat mensen het makkelijker gaan lezen.
- Tutorials; dit zijn afbeeldingen waarin in stappen wordt aangeduid hoe iets in elkaar gezet moet worden. Ook kan je uitleggen aan klanten hoe ze in een aantal stappen een paar instellingen kunnen aanpassen. Het mooie van tutorials is dat het niet uitmaakt of je een product of dienst aanbiedt.
- Nuttige informatie; dit lijkt een logische strategie maar is enorm belangrijk. Wanneer je de voordelen van je bedrijf kan vertellen aan de doelgroep dan zal dit tot grote traffic leiden. Een tip hierbij is om leuke feitjes te delen. De zogenoemde ‘funfacts’ zijn erg populair op Social Media.
- Video’s plaatsen; Met video’s kun je soms net wat makkelijker of beter een onderwerp uitlichten. Zo kun je bijvoorbeeld je product of dienst in actie laten zien of een rondleiding in je winkel.
- Resultaten; we kennen allemaal wel de make-overs van huizen of mensen. Het is enorm in trek om vooruitgang of verbetering te zien. Daarnaast kun je goed laten zien dat je product of dienst werkt of nut heeft.
Conclusie: nut van Pinterest
Pinterest is een leuke toevoeging aan de rits aan social network-varianten. Het leuke aan Pinterest is dat het een gratis marketingtool is voor je bedrijf en dat het anderzijds de informatie kan verzamelen aan content die je interessant vind van andere bedrijven. Daarnaast geeft het door het gebruik van de verschillende strategieën een eigen kleur aan je bedrijf, hierdoor ben je niet verplicht je huisstijl achterwege te laten. Zolang je de randvoorwaarden als sleutelwoorden en URL’s maar op je juiste manier toevoegt aan de content is de kans dat Pinterest een toegevoegde waarde is aan je bedrijf groot. Wil je nog even in beeld krijgen hoe Pinterest in het algemeen werkt dan heb ik hier nog een filmpje voor je. https://www.youtube.com/watch?v=atXayJ8dBkg
Wil je Social Media zakelijk inzetten of heeft u nog vragen? Kom naar een van BrightSocial’s trainingen over Social Media of neem contact met ons op.