Real time marketing houdt in dat je als bedrijf op elk moment van de dag communiceert met de consument over relevante onderwerpen. Je koppelt actuele gebeurtenissen, nieuws of een trending topic aan je boodschap. Hiervoor is een veel creativiteit voor nodig aangezien een nieuwsitem maar voor korte tijd ‘populair’ is. Inhaken voor bedrijven levert extra aandacht op en meestal ook sympathie voor het merk. Real time marketing of inhaken wordt ook wel ‘newsjacking’ genoemd.
Real time marketing is niet iets nieuws, het inhaken op actuele situaties wordt op social media al veel gedaan. Maar uiteraard haken bedrijven ook bij elkaars berichten in, of dagen elkaar zelfs uit. Deze manier van interactie creëert veel meer bereik, aangezien deze berichten vaak viral gaan. Hier volgen een aantal voorbeelden.
KLM staat wel vaker bekend om hun slimme inhakers op actualiteiten en reacties van bedrijven. Een voorbeeld hiervan wanneer Chocomel een interactie uitlokt en vraagt aan KLM of een tas vol Chocomel wel door de Douane komt. KLM reageert op dit bericht op een humoristische wijze.
KLM lokt vaak ook zelf de reacties uit met een ‘What if…’ . Op Twitter vroegen ze hoe een Oreo eruit zou zien in de stijl van KLM. Daar reageerde Oreo natuurlijk ook op.
Het kan ook zijn dat een reactie van een fan interactie tussen bedrijven creëert. Een voorbeeld hiervan is de interactie tussen KitKat en Oreo. Een fan liet op Twitter weten dat ze van KitKat hield maar ook van Oreo. KitKat reageerdie hierop en daagde Oreo uit voor een potje Boter, Kaas en Eieren. Wat Oreo dan weer slim doet is niet mee doen met het spelletje, maar complimenteert de smaak van KitKat.
Een aantal jaren terug, kwam Heineken met een Walk In Fridge. Bavaria haakte hierop in met hun eigen versie. Ze hebben hebben de hele reclame van Heineken nagespeeld maar geven het een ander einde.
Het geeft ook een bepaald risico met zich mee om in te haken op een ander bedrijf. Je concurrent kan het verkeerd opvatten, of zelfs je fans kunnen het verkeerd interpreteren waardoor je als bedrijf waarde verliest. Zorg daarom altijd dat je het bericht test voordat je het online zet.
Inhakertje?
Voor jaarlijkse feestdagen en evenementen is het handig om een inhaakkalender te gebruiken. Download hier de Inhaakkalender van GetBright. Probeer zo origineel mogelijk te zijn, aangezien meerdere bedrijven op deze dagen inhaken. Andere ‘spontane’ gebeurtenissen kun je ook voorbereiden, zodat je al wat op de plank hebt liggen. Denk daarbij aan de warmste dag van het jaar, de Elfstedentocht, het winnen van een belangrijke wedstijd (EK, WK, Olympische spelen etc.) kun je zien aankomen. Door een lijst te maken met evenementen en gebeurtenissen kun je je als bedrijf hierop voorbereiden. Op sommige momenten kun je je niet voorbereiden, hier is het een kwestie van snel en toch creatief reageren. Blijf op de hoogte van het nieuws, evenementen en trending topics binnen je branche. En hou natuurlijk ook in de gaten of jij wordt uitgedaagd, want social media is niet alleen berichtgeving dóór jou maar ook over jou!
Meer inspiratie?
We geven wekelijks social media training, zowel in het open traject als incompany. Neem contact met ons op om samen eens naar de mogelijkheden voor jouw organisatie te kijken. Of download de whitepaper Social Media Best-Practices!