LinkedIn is niet meer de stoffige cv-database van weleer. Sinds de overname van de nieuwsapp Pulse in 2013 en de implementatie hiervan zijn de nieuwe ontwikkelingen binnen LinkedIn Pulse in een stroomversnelling gekomen. Tegenwoordig wordt LinkedIn zelfs gezien als een waar contentplatform. Maar niet een contentplatform zoals Facebook, Twitter of Instagram. Nee, LinkedIn heeft zich gepositioneerd als een contentplatform voor experts en professionals binnen elk vakgebied.
Kennisleiderschap als drijfveer
Met de integratie van Pulse wilde LinkedIn transformeren tot een contentplatform waar kennisleiderschap – een vrije vertaling van ‘thought leadership’ – centraal staat. En dat is gelukt. Vlak na de lancering strikte LinkedIn 150 zogenaamde ‘thought leaders’ om exclusieve blogs te gaan schrijven voor Pulse. Leaders als Bill Gates en Richard Branson gaven het platform een flinke boost en inmiddels mag LinkedIn Pulse toch wel een waar succes genoemd worden. Progressieve B2B-bedrijven willen immers allemaal kennisleiderschap uitdragen, want kennis voor jezelf houden is niet meer van deze tijd.
Zelf publiceren met LinkedIn Pulse
Wat veel mensen echter niet weten is dat iedereen tegenwoordig kan publiceren met LinkedIn Pulse. Zo kan iedereen zich online ontpoppen tot een expert binnen zijn of haar vakgebied. LinkedIn Pulse biedt vele voordelen, waarvan ik er graag een paar op een rijtje zet.
- Meten is weten: je weet precies hoeveel mensen je post hebben bekeken, en vooral ook wie je post heeft bekeken, zelfs met een gratis account. Met een premium-account zijn er nog veel meer mogelijkheden, maar met een gratis LinkedInaccount kom je al erg veel te weten.
- Notificaties: daarbij krijgen je volgers of connecties een melding als je een voor hun interessante post plaatst. Ze weten daardoor precies wanneer en nieuwe content op ze te wachten staat.
- Content recycling: normaal gesproken straft Google het af als je content dupliceert. Bij LinkedIn Pulse publicaties doet Google dat echter niet. Het kan natuurlijk nooit kwaad om je bericht hier en daar wat aan te passen, maar heeft jouw bedrijf al een blog of nieuwspagina, verspreid die content dan ook vooral via Pulse!
- Slim publiek: bijna de helft van de Pulse lezers bestaat volgens LinkedIn uit mensen met hoge functies. Op deze manier komt jouw post altijd terecht bij CEO’s, Eigenaren, Managers, en bij functies die nog veel moeilijkere namen hebben!
Nog meer bereik?
1. Content is king: het lijkt voor de hand liggend en ik blijf het zeggen, maar goede relevante content is gewoon het belangrijkste als het gaat om goed bereik.
2. Johnny English: schrijf in het Engels. Tot op heden worden er in de linker zijbalk alleen Engelse blogs weergegeven. Wie weet verandert dit nog, maar op dit moment krijg je meer bereik met Engelse posts. Echter, heb je een Nederlandstalige website en alleen een Nederlandstalige doelgroep, dan geldt deze regel niet. In het Engels publiceren doe je puur om je bereik internationaal gezien te vergroten
3. Denk aan de LinkedIn kanalen: LinkedIn heeft een paar vaste kanalen zoals ‘Economy’, ‘Customer Experience’ en ‘Technology’. Valt je blog binnen een kanaal, dan is de kans groter dat deze in de linker zijbalk wordt getoond en dus vaker gelezen wordt.
4. Schrijf naar de contentkalender: LinkedIn heeft een eigen contentkalender met onderwerpen die maandelijks extra aandacht krijgen op Pulse. Doe hier inspiratie op en vergroot je bereik. De contentkalender kun je hier vinden
Vergeet je bedrijfspagina niet
Naast de mogelijkheden die Pulse biedt is het natuurlijk altijd goed om de pagina van jouw bedrijf te blijven optimaliseren.
1. Pakkende bedrijfsomschrijving: Begin met een pakkende tekst aan de bovenkant van het beschrijvingsveld. Deze tekst dient als een bedrijfsomschrijving. Dit is het eerste dat bezoekers van jouw pagina lezen. Verwerk in deze pakkende tekst ook zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden. Maar overdrijf niet, het moet wel goed leesbaar blijven! TIP: Kijk eens op de bedrijfsomschrijving van Coolblue (bedrijfspagina en carrièrepagina), dit voorbeeld geeft je een heel goede basis.
2. Specialismen: Voer onder de bedrijfsomschrijving de specialismen van jouw bedrijf in. Deze woorden dienen voor een bedrijf vaak tevens als zoekwoorden waarop het bedrijf gevonden wil worden.
3. Specificaties: Voer tenslotte de specificaties van jouw bedrijf in. Zo weet de bezoeker precies waar jouw bedrijf gevonden kan worden, zowel online als offline. Ook wordt er duidelijk hoe groot het bedrijf is en wanneer het is opgericht.
4. Content content content: is je bedrijfspagina klaar en up to date? Dan ben je klaar om relevante content te posten. Plaats bijvoorbeeld blogs die ook als artikelen op je website staan (tip: altijd eerst op je eigen site plaatsen, daarna pas op LinkedIn ivm Google, die binnen de zoekresultaten altijd de eerste bron toont). Je kunt ook interessante artikelen uit de media plaatsen die ook relevant zijn voor jouw doelgroep.
GetBright LinkedIn Summercourse
Wil je meer leren over het gebruik van LinkedIn voor jouw bedrijf? Dat kan! Schrijf je snel in voor de LinkedIn Summercourse die GetBright aanbiedt. Op deze manier leer je snel nieuwe dingen over je bedrijfspagina, profieloptimalisatie en LinkedIn content marketing & advertising.