Je hebt vast al wel eens gehoord van deze smartphone applicatie, maar wat is het nu precies en hoe kun je het inzetten zodat je aan de slag kunt met Snapchat marketing? In deze blog meer info!
Wat is het?
In de kern is Snapchat een app voor je smartphone waarmee je foto’s, tekst, doodles/tekeningen of video’s verstuurt (zogenaamde snaps) naar je vrienden. Je vrienden krijgen tien seconden de tijd om te kijken. Daarna zal de snap verdwijnen.
Het is ook mogelijk om een verhaal (story) te vertellen via de app. Daarnaast kun je eveneens een tekst of videochat beginnen in Snapchat.
Vergeet daarbij niet de mogelijkheden in te zetten van de filters, afbeeldingen, stickers, frames en animaties die Snapchat in zich heeft. Door specifieke, locatie afhankelijke filters in te zetten kun je een unieke brand awareness creëren.
Wat doet het in Nederland?
In Nederland zijn er in 2016 inmiddels meer dan 1 miljoen Snapchat gebruikers. Het is vooral een hit onder jongeren, maar dat is langzaam maar zeker aan het veranderen.
Hoe zet je Snapchat marketing in?
Hieronder een kort overzicht hoe je Snapchat marketing kunt inzetten:
- Geef een korting die direct en eenmalig gebruikt kan worden.
- Gebruik een spelelement zoals een treasurehunt waarbij er snaps worden verstuurd om de schat/prijs te vinden.
- Ga de interactie aan door vragen te stellen.
- Geef jouw volgers een kijkje achter de schermen door ze een sneak preview of een zogenaamde teaser te geven.
- Zet Snapchat marketing in om exclusieve content mee te verspreiden of om je nieuwste product of dienst mee te promoten (alhoewel in Nederland de advertentiemogelijkheden nog beperkt zijn).
- Gebruik het als kanaal om klantenservice te verlenen.
- Vertel jouw verhaal door snaps/video’s toe te voegen die 24 uur zichtbaar zijn voor je volgers. Of maak van jouw story een tiendelige reeks door tien snaps van 10 seconden.
Maak een plan
Omdat Snapchat zo snel is (‘this message will selfdestruct’ na 10 seconden), is het belangrijk na te denken over wat je gaat delen. Je boodschap moet to-the-point zijn, duidelijk zijn en direct impact hebben. Anders maakt het geen indruk bij jouw publiek.
Deze maand wordt overigens memories uitgerold voor Ios en Android. Hiermee is het mogelijk om oudere snaps opnieuw te versturen, toe te voegen aan je verhaal of van meer foto’s en video’s een nieuw verhaal te maken.
Heb je na het lezen van dit blog vragen over de (on)mogelijkheden op het gebied van Snapchat marketing? Of behoefte aan begeleiding in de vorm van uitvoer of kennis? Bel 076 – 87 95 088 of stuur ons een bericht!