Met de introductie van bedrijfsprofielen gaat er een nieuwe wereld open voor bedrijven die Instagram in willen zetten om ook daar hun doelgroep bij het eigen merk te betrekken. Zoals hieronder te zien is, blijft Instagram groeien. Diverse slimme aanpassingen, hebben ervoor gezorgd dat Instagram steeds toegankelijker wordt voor bedrijven. Daarbij komt dat Instagram een algoritme heeft geïntroduceerd, wat ervoor zorgt dat de interesses van gebruikers meer uitgelicht worden op hun feed. En met de komende updates hebben bedrijven zelfs nóg meer baat bij een Instagram account! Welke functies gaan er precies veranderen en hoe kan je snel Instagram volgers krijgen als bedrijf zijnde?
Instagram bedrijfsprofielen
Via Instagram is het nu heel gemakkelijk om van een persoonlijk profiel over te stappen op een bedrijfsprofiel. In de instellingen klik je simpelweg op ‘overstappen op een bedrijfsprofiel’, waarna je bedrijfsprofiel al voltooid is. Overigens is het altijd mogelijk om er weer een persoonlijk account van te maken, mocht je geen heil zien in de functies die een bedrijfsaccount met zich mee brengt. Die functies bestaan namelijk uit:
- Statistieken: met deze optie is het vanaf nu mogelijk om meer te bekijken dan alleen de likes die je krijgt op berichten. Je kan namelijk ook met je bedrijfsprofiel zien hoe vaak je bericht is bekeken, de betrokkenheid van je bericht op basis van het aantal likes en reacties en het bereik van je bericht. Daarnaast krijg je meer informatie over je volgers, zoals de tijden dat ze online zijn en waar ze precies vandaan komen.
- Contact: bij je bedrijfsprofiel kun je nu ook een contact-knop toevoegen, waar je je adres, telefoonnummer en e-mailadres kunt vermelden. Dit is optioneel, maar maakt je wel makkelijker bereikbaar voor je potentiële klanten.
- Promoties en adverteren: een andere nieuwe optie is dat je via de app ook kunt adverteren en bepaalde berichten kunt promoten die je al op je berichtenlijst geplaatst hebt. Daarnaast kan je voor deze promoties je doelgroep(en) specificeren. De tijdsperiode waarin dit bericht gepost wordt, kan je ook zelf bepalen.
Alleen maar voordelen met het bedrijfsprofiel, of toch niet?
Het lijkt erop dat het omzetten van je Instagram account naar een bedrijfsprofiel vele voordelen met zich meebrengt. Er zijn echter ook critici die stellen dat er met Instagram hetzelfde gaat gebeuren als wat er bij Facebook gebeurd is. Instagram is immers overgenomen door Facebook. Zij vrezen dat de bedrijfsprofielen ook hier meer moeite zullen ondervinden om hun berichten bij hun doelgroep te krijgen zonder te betalen. Het blijft echter louter speculatie.
Hoe krijg je meer volgers op je Instagram bedrijfsprofiel?
Als je besluit te starten met een bedrijfsprofiel op Instagram, boor je nieuwe mogelijkheden aan om relevante foto’s en content onder de aandacht te brengen die jouw producten en diensten promoten. De inzet van dit kanaal kan heel nuttig zijn doordat, foto’s, plaatjes en beelden veel makkelijker herkend en gescand worden door de hersenen, vergeleken met bijvoorbeeld de tekst die je op dit moment aan het lezen bent. Als jij dus makkelijk toegankelijke content plaatst, kun je jouw Instagram volgers raken. Denk maar eens aan de sterke foto’s plaatjes van Centraal Beheer Achmea (Even Apeldoorn Bellen). Maar hoe krijg je gemakkelijk Instagram volgers, als je net een account hebt opgestart?
1: Volgen+!
Zorg dat je zo veel mogelijk mensen en bedrijven begint te volgen die van waarde kunnen zijn voor jouw bedrijf. Mensen die je al kent, mensen die een goede verstandhouding hebben met het bedrijf (zoals partners en leveranciers), andere bedrijven die interesse zouden kunnen hebben in jouw bedrijf, of die volgers heeft waar jouw potentiële doelgroep onder valt. Op deze manier raakt jouw bedrijf bekend en krijgen mensen de kans zich überhaupt af te vragen wat je te bieden hebt. Houd hierbij rekening met jouw doelgroep: met leeftijd, geslacht en wanneer ze actief zijn. Je kan tot 100 mensen per uur volgen, dus kies selectief, vooral in het begin. Vergeet niet dat mensen zich relatief vaak geroepen voelen om iets terug te doen; de wet van de wederkerigheid, zoals Cialdini die toepaste bij de beïnvloeding van gedrag van mensen.
Het handigste om te beginnen met vergelijkbare accounts, die veel volgers hebben, te openen en te bekijken of hun doelgroep gelijk is aan die van jou. Van daaruit kan je beginnen met het volgen van deze mensen. Hetzelfde truckje werkt natuurlijk ook op Twitter en hebben velen al uitgevoerd. Alleen bij Twitter zie je dan wat de verhouding is tussen volgen en gevolgd worden en die moet wel een beetje netjes blijven.
2: Interactie met je Instagram volgers
Deze sluit eigenlijk aan op de vorige tip. In feite ga je, nadat je volgers hebt gevonden, naar hun content kijken en daar op inspelen. Like, reageer en steun content van anderen. Zo creëer je interactie Dit kan het beste bij nieuwe gebruikers, die je kan vinden via bijvoorbeeld relevante tags. Zo krijg je veel meer mensen die jou terug volgen en zo bouw je gelijk een band op met jouw doelgroep.
3: Gebruik de Hashtag onder je Instagram foto’s
Sinds de introductie van de hashtag is het veel makkelijker voor jou om te zoeken naar relevante pagina’s. Je kan namelijk zoeken op onderwerp en van daaruit kan je verder kijken naar relevante gebruikers. Ook kan je door het gebruik van hashtags makkelijker gevonden worden door jouw potentiële doelgroep. Aangezien je tot 30 hashtags per foto/video kan gebruiken, is het goed mogelijk om snel jouw netwerk uit te breiden door middel van het correct gebruik van de hashtag. Zorg er daarbij wel voor dat je makkelijk gevonden kan worden en dat je relevantie hoog is. Houd het kort en simpel, consistent en memorabel. Zo is het voor jouw (potentiële) volgers heel gemakkelijk om jou te vinden, waardoor je sneller een groot netwerk opbouwt. Instagram geeft je daarnaast ook suggesties in de omschrijving, gebruik die!
Wil je meer weten over bijvoorbeeld het genereren van Instagram volgers? BrightSocial geeft naast Instagram trainingen ook andere social media trainingen. Neem gerust een kijkje op BrightSocial of neem contact op.