Social Media is tegenwoordig niet meer weg te denken uit ons leven. Maar hoeveel mensen in Nederland maken eigenlijk gebruik van social media? En hoe zien de trends eruit?
Newcom Research & Consultancy voert al sinds 2010 het Nationale Social Media Onderzoek uit. Hieruit is gebleken dat WhatsApp met 9,8 miljoen gebruikers in 2016 het grootste social media platform is in Nederland. Daarop volgen Facebook (9,6 miljoen gebruikers) Youtube (7,2 miljoen gebruikers) en LinkedIn (4,2 miljoen gebruikers). De dagelijkse gebruikers van al deze platformen liggen wat lager. Ook Hierbij staan WhatsApp en Facebook met stip bovenaan, met respectievelijk 7,0 en 6,8 miljoen dagelijkse gebruikers.
Leeftijd social media gebruikers
Onder de 65- en zelfs onder 80-plussers is het gebruik van Facebook enorm toegenomen. De daling die in 2015 onder jongeren te zien was, is in 2016 gestabiliseerd. Ook bij Twitter is er ten opzichte van 2015 een toename onder de 80-plussers, terwijl er een sterke afname is onder de gebruikers van 15 t/m 19 jaar. Het ziet er naar uit dat 80-plussers social media in 2016 dus pas écht beginnen te gebruiken. Voor YouTube geldt weer precies hetzelfde: ten opzichte van 2015 een stijging van 14% onder de 80-plussers. Onder de gebruikers van 15 t/m 39 jaar is er een kleine stijging van 6%. Voor LinkedIn groeit het gebruik in Nederland onder alle leeftijdscategorieën, alleen is deze groei in de oudere leeftijdscategorieën wat lager dan in 2015.
Instagram is echter nog niet zo in trek bij de oudere leeftijdscategorieën. Onder jongeren t/m 19 jaar is het wel erg populair en is er een sterke toename (58%) in gebruik te zien. Pinterest is voornamelijk populair onder 15 t/m 39 jarigen. Toch is er ook een kleine groei in gebruik te zien onder de 40 t/m 79 jarigen. Dan als laatste: Snapchat. Dit platform is heel populair onder jongeren t/m 19 jaar. Ook 20 t/m 39 jarigen maken er gebruik van, maar wel in mindere mate dan de 15 t/m 19 jarigen.
Nieuwste features Facebook
In 2016 heeft Facebook al aardig wat updates doorgevoerd. Zo hebben ze naast de ‘ouderwetse’ like, reacties toegevoegd in de vorm van verschillende emoticons. Zo is het naast liken nu ook mogelijk om een bericht leuk te vinden met een hartje, een lachend poppetje, blij poppetje, een verbaasd poppetje, verdrietig poppetje of een boos poppetje. Ook heeft Facebook een nieuwe live-streaming feature gekregen. Deze feature maakt het mogelijk om andere Facebookgebruikers meteen mee te laten kijken met jouw video-opname. Aangezien 2016 nog lang niet voorbij is, zal Facebook vast nog wel wat meer updates voor ons in petto hebben!
Nieuwste features Instagram
Ook Instagram heeft al wat updates doorgevoerd. Zo kwam Instagram in opspraak toen bekend werd dat ze het algoritme voor de berichtenfeed gingen aanpassen. De berichten komen niet meer chronologisch in je overzicht voorbij, maar Instagram ordent de berichten op basis van o.a. de interactie die je met een ander hebt, zodat je alleen berichten ziet waar je echt om geeft. Daarnaast heeft Instagram vrij recentelijk nog, een nieuwe update gekregen, die wat wegheeft van Snapchat. Deze update, Instagram Stories, maakt het mogelijk dat Instagram gebruikers foto’s voor 3 seconden en video’s (max 10 seconden) kunnen posten die 24 uur zichtbaar zijn voor hun volgers. Hierna verdwijnen de stories automatisch van je profiel. Bovendien is het mogelijk om de foto of video te bewerken met tekst en emoticons én kun je de foto’s bewerken met filters. We zijn benieuwd welke nieuwe features Instagram nog zal doorvoeren!
Nieuwste features Snapchat
Snapchat mag natuurlijk niet achterwege blijven, want ook dit platform heeft in 2016 een paar ingrijpende updates doorgevoerd! Allereerst heeft Snapchat in februari on-demand geofilters toegevoegd. Dit houdt in dat je zelf een geofilter kan ontwerpen voor bijvoorbeeld een evenement of bedrijf. Deze moet vervolgens aan een plaats op de wereldkaart gelinkt worden. Nadat Snapchat de geofilter gecontroleerd heeft, mag je de geofilter submitten en kunnen mensen je geofilter kopen voor bijvoorbeeld 1 uur, of maximaal 30 dagen.
Nog niet zo lang geleden, heeft Snapchat Memories geïntroduceerd. Dit is een nieuwe manier om snaps en stories op snapchat te bewaren. Je kan foto’s en video’s combineren om een lang verhaal te creëren. Ook maakt deze feature het mogelijk om oude foto’s of video’s opnieuw naar je vrienden te sturen. Wel komt er dan een bepaald frame om de foto of video, zodat vrienden weten dat het een oudere foto of video is. Als laatst heeft Snapchat vrij recentelijk Geostickers geïntroduceerd. Deze stickers zijn alleen in grote wereldsteden te krijgen. Hiervoor moet je dan je locatie aanzetten, zodat Snapchat weet dat je in de goede stad bent. Ook Snapchat zal de komende maanden niet stil blijven zitten en waarschijnlijk nog meer features toevoegen!
Bedrijven en social media
Tegenwoordig is het wel bekend dat het als bedrijf erg kan lonen om aanwezig te zijn op social media. Een voorbeeld van een bedrijf dat dit heel goed aanpakt is KLM. Zij staan bekend om de scherpe en grappige webcare die zij toepassen, wat hen veel positieve reacties en extra likes bezorgt. Het bekende voorbeeld hieronder laat zien hoe KLM hun webcare op een goede manier aanpakt.
Ook Coolblue is een voorbeeld van een bedrijf dat met creatieve updates, humor en soms de nodige zelfspot veel positieve reacties en likes uitlokt. Het voorbeeld hieronder laat zien hoe ze hun fans betrekken bij het bedrijf én gebruik maken van Facebook Live.
Zo zijn er nog veel meer voorbeelden van bedrijven die succesvol gebruik maken van social media. Het belangrijkste is dat je weet wie je doelgroep is, en waar op social media deze doelgroep zich bevindt. Dan pas kun je gericht berichten gaan posten en de interactie met je doelgroep aangaan.
Wil jij ook succesvol Social Media inzetten voor jouw organisatie?
Neem dan contact met BrightSocial op voor vrijblijvend advies. We kunnen je o.a. op weg helpen met strategisch advies, campagnes of social media training op maat.