Newcom Research & Consultancy publiceert sinds 2010 de Nationaal Social Media Monitor, met daarin alles over het social media gebruik van Nederlanders. De nieuwste editie dateert van 23 januari 2017 en er zijn verrassende ontwikkelingen uitgekomen. GetBright heeft een aantal interessante trends en feiten voor je in beeld gebracht.
Uit het onderzoek is gebleken dat WhatsApp, Facebook en YouTube nog steeds de grootste en meest gebruikte platforms zijn onder de Nederlanders. WhatsApp is met een kleine marge het grootst en heeft 10,9 miljoen gebruikers. Daarop volgen Facebook met 10,4 miljoen gebruikers en YouTube met 7,5 miljoen. Wat er het meeste uitspringt is dat Instagram Twitter uit de top 5 heeft gezet.
Dagelijks gebruik
Het dagelijks gebruik van social media platformen is constant aan het veranderen. In 2017 is het dagelijks gebruik toegenomen ten opzichte van het dagelijks gebruik in 2016. Whatsapp, Facebook en YouTube zijn platformen die elke dag erg vaak gebruikt worden. Whatsapp en Facebook worden verreweg het meest gebruikt. Beide platformen kennen op dit moment meer dan 7.5 miljoen dagelijkse gebruikers. Dit is een stijging van meer dan 10%.
YouTube heeft in vergelijking met Whatsapp en Facebook een relatief klein aantal dagelijkse gebruikers (1.7 miljoen). Instagram en Snapchat zijn echter het snelst aan het groeien. Instagram kende een stijging van meer dan 50% terwijl Snapchat maar liefst 77% is gestegen t.o.v. het jaar daarvoor!
Leeftijd en Gebruik
In 2016 is het gebruik van Facebook onder jongeren tussen 15 en 19 jaar met circa 8% gedaald. Deze daling onder jongeren wordt echter wel gecompenseerd door stijgingen binnen alle andere leeftijdsgroepen. 80-plussers kennen de grootste groei wat betreft Facebook gebruik (15%).
Whatsapp is onder jongeren vrij stabiel gebleven; er zijn op dit vlak geen interessante ontwikkelingen. Wederom zien we dat 80-plussers de grootste groei realiseren in het gebruik van Whatsapp. Het dagelijks gebruik van 80-plussers is namelijk verdubbeld ten opzichte van 2016!
De trend dat vooral ouderen steeds meer social media gaan gebruiken is nog relatief nieuw. Eigenlijk valt te veronderstellen dat dit pas in 2016 opgekomen is; de verwachting is dat deze trend juist in 2017 op volle snelheid zal gaan doorzetten. Hoewel het Facebook gebruik onder jongeren daalt is het gebruik van Facebook bij alle andere leeftijdscategorieën toegenomen. Vooral bij de 80-plussers (15% toenamen in gebruikers) is deze stijging interessant.
LinkedIn blijft ook toenemen in gebruiker aantallen en wordt het meest benut door 20 t/m 64-jarigen. Twitter kent een relatief laag dagelijks gebruik in vergelijking met bijvoorbeeld Facebook en Whatsapp. Twitter is vooral populair onder jongeren en jongvolwassenen.
Aankomende social media trends voor 2017
Live Video
Live video is dé tool om nieuwtjes te delen, een sneakpeak te geven of vragen realtime te beantwoorden. Doordat de live video een tweerichtingsverkeer is, kan er heel veel in interactie met de kijker! Wees creatief en verzin originele content om de kijker steeds opnieuw te verrassen. Je kunt de kijker nu nog meer betrekken bij een gebeurtenis of ervaring door ze er live bij te laten zijn. Dit kan bijvoorbeeld goed werken voor festivals, live nieuwsberichten of een homevideo. Met de live video creëer je betrokkenheid onder de kijkers en laat je ze deel uitmaken van een belangrijk moment. De mogelijkheden zijn eindeloos! Opvallend is dat mensen meer betrokken zijn bij live video’s dan video’s die eerder zijn opgenomen en achteraf worden geplaatst. Dit maakt een live video een aantrekkelijke tool binnen een campagne.
Social Shopping
Winkelen in een sociale en interactieve online omgeving. Dat is in 1 zin wat social shopping inhoudt. Social media beïnvloedt shoppers meer en meer. Zowel online als offline. Wat de consument wil? Een multi-screen beleving, personalisatie en social shopping. We willen meer dan ooit tijd en geld besparen en kunnen kiezen op welke manier we shoppen. Social shopping voorziet namelijk in een belangrijke diepere consumentenbehoefte. Consumenten bekijken tegenwoordig eerst de Facebook of Instagram pagina van het merk voordat ze online gaan shoppen. Social commerce gaat zeker groeien in 2017 en zal merken en bedrijven helpen om gemakkelijker hun producten te verkopen aan de consument.
Kunstmatige intelligentie
Veel mensen zijn al bekend met verschillende digitale assistenten zoals Siri of Cortana. Deze AI (Artificial intelligence) progamma’s hebben mensen al voorbereid om vragen tegen een AI te stellen. Bedrijven in Amerika maken al gebruik van deze AI chatbots op social media platforms, voornamelijk Facebook Messenger, om veel voorkomende vragen en bookings van mensen te beantwoorden. Deze AI chatbots zijn in staat om bijna menselijke conversaties en interacties aan te gaan en zullen blijven groeien in hun eigen capaciteit.
Augmented & virtual reality
Augmented & virtual reality waren tot een aantal jaar geleden slechts science fiction. Vandaag de dag is “virtual reality” reality geworden.
Snapchat is een van de eerste social media bedrijven die met augmented reality aan de slag is gegaan. Snapchat maakte om dit te realiseren gebruik van een soort filter in de camera functie. Via deze filter kun je allerlei dingetjes op bijvoorbeeld iemands gezicht plakken. Mensen kunnen hier enorm mee lachen en dit blijkt ook uit de populariteit. Pokémon Go is dus niet de eerste app die gebruik maakt van AR. Pokémon Go is echter wel dé app die het bekend heeft gemaakt. De populariteit van Pokémon Go is zo groot dat het niet gek is om te verwachten dat er in de toekomst een hoop vergelijkbare spelletjes en apps aan zullen komen. Zijn Snapchat en Pokémon Go de enige? Nee, Facebook en YouTube zijn ook druk in de weer met het experimenteren met AR. Denk bijvoorbeeld aan de “360” video’s die enorm in populariteit aan het toenemen zijn.
Virtual Reality leek lange tijd toekomstmuziek, maar inmiddels zijn er vele virtual reality-brillen (VR-brillen) te koop. Dankzij de VR-bril krijg je de getoonde beelden vrijwel direct op je netvlies. Ook ontvang je geen visuele informatie meer van de echte omgeving omdat de bril je ogen volledig omsluit. Zo lijkt het alsof je echt in een andere realiteit bent beland. Daardoor kijkt je niet alleen naar iets maar je bent erbij, je ervaart het!
Conclusie en wat wij verwachten
Facebook, YouTube en WhatsApp blijven de komende tijd waarschijnlijk de grootste en meest gebruikte platforms.Verwacht kan worden van deze platforms dat ze steeds meer zullen experimenteren met nieuwe video content (AR, VR en live video) en functionaliteiten van elkaar gaan kopiëren.
Hierbij komt ook dat platformen die met focus op visuele content zoals Pinterest, Instagram en Snapchat steeds meer terrein lijken te winnen.
LinkedIn onderscheidt zich sterk van andere social media kanalen en heeft echt een andere positionering dan de rest. Dankzij Microsoft als nieuwe investeerder, verwachten we dat er nog veel moois aan zit te komen.
Twitter is een platform wat gebruikt wordt door een stabiele groep voor wie dit nog waarde toevoegt, terwijl de andere media kanalen nog erg in beweging zijn.
We verwachten dat organisaties steeds meer social media in gaan zetten, want om competitief te zijn en blijven kun je haast niet meer zonder. Wil jij hier ook een volgende stap in gaan maken? Neem dan contact met ons op voor social media advies op maat.