Jaarlijks brengt Newcom Research & consultancy de Nationaal Social Media Monitor uit. Hierin kan men alle informatie zien over het social media gebruik van Nederlanders vanaf 15 jaar. De nieuwste publicatie is gepubliceerd op 29 januari 2018 en hierin valt te zien dat er nog meer nieuwe ontwikkelingen zijn bij het gebruik van social media. GetBright heeft de interessante feiten voor je op een rij gezet.
In januari heeft Newcom Nederlanders tussen de 15 en ouder uitgenodigd om mee te doen aan dit onderzoek. Aan de hand van de steekproef is gebleken dat Whatsapp, Facebook en Youtube nog steeds de grootste platforms zijn. Het gebruik van social media blijft stijgen. Met name Instagram en Pinterest zijn grote groeiers. Op dit moment staat Whatsapp op nummer 1 met 11,5 miljoen gebruikers. Op nummer 2 staat Facebook met 10,8 miljoen gebruikers.
Dagelijks gebruik van social media
Instagram is een sterke groeier dat nu 4,1 miljoen gebruikers heeft, waarvan 2,1 dagelijks op het platform actief zijn.
Wat daarbij opvalt is dat met name jongeren onder de 20 zijn actief op dit platform. Ook Snapchat (ook wel Snap genoemd) worden meer gebruikt door jongeren. 1,3 miljoen gebruiken Snapchat dagelijks. Doordat zij nu meer op andere platforms zitten, heeft Facebook terrein verloren onder jongeren tot 20 jaar. Met name het dagelijkse gebruik van jongeren is afgenomen.
Daardoor is wat betreft dagelijks gebruik Facebook onder jongeren van plek 2 naar plek 5 gezakt. Het dagelijkse gebruik top 5 is dit jaar Whatsapp, Snapchat, Instagram, Youtube en Facebook.
Voor de daling zijn diverse redenen. Een van de redenen is dat er teveel mensen op Facebook zitten waar zij niets mee hebben en jongeren voelen zich niet thuis op Facebook. Ook vinden zij dat Instagram en Snapchat simpelweg leuker zijn dan Facebook.
Leeftijd en gebruik
Facebook heeft nog altijd een sterke positie in de leeftijdscategorieën 20 jaar en ouder. Wat ook opvalt is dat Whatsapp en Instagram groeit in bijna alle leeftijdscategorieën. Het dagelijks gebruik van de leeftijdscategorieën 15 tot 19 en 20 tot 39 daalt, terwijl de andere groepen relatief weinig groeien of dalen.
De trend dat jongeren minder gebruik gaan maken van Facebook zal zich naar verwachting blijven doorzetten. In plaats daarvan wordt er een grotere groei verwacht in Instagram en Snapchat. Andere platformen zoals LinkedIn en Twitter blijven vooralsnog stabiel.
Aankomende social media trends voor 2018
Vertrouwen in social media
Verder is uit het onderzoek gebleken dat het vertrouwen in social media laag is. Dit komt, omdat gebruikers niet weten wat er met hun gegevens gedaan wordt. Zo maakt 66 procent zich zorgen over de doorverkoop van gegevens en hoe hun gegevens worden bewaard. Het vertrouwen in social media is vergelijkbaar als in 2017.
Video
Facebook heeft onlangs aangegeven dat zij verwachten dat binnenkort 70 procent van de content video zal zijn. Merken moeten dus meer inzetten op video om op te vallen tussen concurrerende merken op Facebook. Het hoeft niet een complexe video te zijn, ook simpele video’s kunnen doelgericht werken met simpele animaties.
De content-trend
Ook de zakelijke wereld gaat meer vloggen. Zo kunnen mensen meekijken naar vloggende politiemannen of mee kijken met dierenverzorgers van een dierentuin. Het voordeel is dat als personeel vlogt, de boodschap van het bedrijf vaak beter aankomt. Klanten worden dus beter verbonden aan het bedrijf en tegelijkertijd krijg je de kans om nieuw personeel aan te trekken. Dit komt, omdat mensen zien dat jouw bedrijf leuk is, maar ook omdat zij mee kunnen kijken in een branche waar zij normalerwijs niets van weten. Dit is dus een gouden trend om in mee te gaan!
Live streaming
Net als in 2017 zal live streaming een opmars maken. Dit komt, omdat dit dé tool is om nieuwtjes mee te delen, een sneakpeak te geven of vragen te beantwoorden in realtime. Daar komt ook bij dat livestreaming tweerichtingsverkeer is. Er kan dus veel interactie zijn met de kijker van de video. Verzin dus unieke content om de kijker te verassen en nog meer te betrekken bij belangrijke gebeurtenissen. Dit kan goed werken op bijvoorbeeld festivals en nieuwsberichten. Opvallend is wel dat meer mensen betrokken zijn bij live video’s dan video’s die eerder zin opgenomen en dan pas worden geplaats. Daarom is live video een aantrekkelijke tool om te gebruiken in een marketingcampagne.
Conclusie
Facebook, Youtube en Whatsapp blijven voorlopig de grootse social media platforms. Wel moet men rekening gaan houden dat steeds meer jongeren minder gebruik gaan maken van Facebook. Terwijl het gebruik van Instagram en Snapchat stijgt. Hiermee kan men dus rekening mee houden bij het opzetten van campagnes die jongeren als doelgroep hebben.
Wat ook opvalt is dat alle platformen steeds meer rekening gaan houden met visuele content. Dit betekent dus meer gebruik van livestreams, vloggen en video. Het wordt steeds belangrijker om goede content te maken voor de gebruiker. Zo haal je namelijk het meeste uit je campagne.
We verwachten dan ook dat steeds meer bedrijven in gaan zetten op social media. Daarom is het belangrijk om de volgende stap te zetten en goed te kijken naar welke doelgroep je wilt gaan bereiken. Zodra je jongeren als doelgroep hebt raden wij je aan om meer in te zetten op Instagram. Zo haal je namelijk het meeste uit je campagne. Wil je op weg worden geholpen met social media. Volg dan een van onze trainingen.