Steeds meer bedrijven maken gebruik van Social Media. Waar moet je nou op letten bij het inzetten van Social Media? Het is lastig om dit te bepalen. Daarom geven wij je hieronder 4 tips over het gebruik van Social Media voor jouw bedrijf.
1. Maak gebruik van je huidige klantenbestand op Social Media
Het lijkt misschien erg voor de hand liggend. Het is dan ook de bedoeling dat je het gebruik van Social Media makkelijk houdt. Meestal zijn klanten uit je huidige klantenbestand tevreden over de producten of diensten die je aanbiedt. Probeer reviews van je huidige klanten te krijgen op Social Media. Andere mensen of bedrijven zien deze reviews namelijk ook. Als er meerdere positieve reviews zijn over jou, zal dit ten goede komen van je online reputatie. Hierdoor zullen deze nieuwsgierige Social Media gebruikers een kijkje gaan nemen op jouw Social Media pagina en/of op je website of webshop.
Als de nieuwe bezoekers op je pagina zijn beland via een link op één van je Social Media kanalen, moet jij ze ervan zien te overtuigen dat ze hier kunnen vinden wat ze zoeken. Ze zijn namelijk geïnteresseerd in jouw producten/diensten.
2. Blijf actief
Het is niet altijd even makkelijk om te blijven posten op Social Media. Je vraagt je af of Social Media wel echt werkt voor jouw website of webshop. De truc hiervan is om niet op te geven. Blijf interessante berichten plaatsen op Social Media. Niet ieder bericht met een link naar je website/webshop spreekt iedereen uit je doelgroep aan. Dit hoeft ook niet, je kan namelijk niet voldoen aan het verwachtingspatroon van al je volgers/fans.
3. Gedraag je niet te formeel op Social Media
Je plaatst al snel (te) zakelijke berichten op Social Media. Wanneer je jezelf te zakelijk presenteert zal je minder snel opvallen. Met “te zakelijk” wordt het constant plaatsen van oninteressante eentonige berichten op Social Media bedoeld. Het is ook niet verkeerd om op zijn tijd humoristische berichten te plaatsen. De meeste bedrijven zijn bang voor het plaatsen van informele berichten op Social Media. Wil je tussen deze massa op Social Media opvallen, dan is het slim om je berichten wat informeler te houden. Diegene die jouw bericht leest zal deze benadering fijner vinden.
Niet ieder bedrijf kan zoiets doen. Mocht je een volkomen formeel bedrijf hebben, dan moet je hiermee oppassen. Mensen zullen je niet meer serieus nemen als er teveel onzin op Social Media wordt geplaatst. Het is verstandiger om op te vallen door op Social Media berichten te plaatsen over ontwikkelingen binnen je bedrijf of interessante nieuwsberichten uit je branche. Hiermee voorkom je dat je weg valt op Social Media tussen alle andere te zakelijke bedrijven.
4. Werk aan je netwerk
Een goed opgebouwd netwerk is belangrijk voor jouw bedrijf. Zo is het samenwerken met gerelateerde bedrijven een eenvoudige manier om je netwerk snel uit te breiden. Deze bedrijven hebben dezelfde doelgroep. Als jij bij deze bedrijven regelmatig op hun Social Media pagina verschijnt, zal je binnen een korte tijd een groter netwerk hebben. Mensen zullen geïnteresseerd zijn en zullen je gaan volgen op Social Media. Zo heb je op een eenvoudige manier toch een groter netwerk opgebouwd.
Meer weten?
Je weet nu meer over het inzetten van Social Media. Mocht je nog meer informatie willen, dan verzorgt BrightSocial trainingen in het managen van Social Media. Hier leren wij jou hoe Social Media een toevoeging kan zijn op de bedrijfsvoering. Verder krijg je inzicht wat de positieve en negatieve punten van het gebruik van Social Media zijn. Naast de algemene Social Media training geven we ook nog specifiekere trainingen over Twitter, Facebook en LinkedIn. neem gerust contact met ons op.