Voorheen waren berichten vaak in de vorm van tekst, smileys en GIF’jes. Daar komt verandering in. Spraakgestuurd zoeken wordt de trend van 2019. Wat houdt dat in? We gaan online onze stem steeds vaker gebruiken. En dit zal ook geïntegreerd worden in verschillende social media, waaronder LinkedIn. In dit artikel wordt dieper ingegaan op de intrede van spraakgestuurd zoeken in 2019 en hoe jij dit zelf in kan zetten.
Geschiedenis
In 2011 lanceerde Apple de iPhone 4s en hiermee werd ook Siri geïntroduceerd. Siri is de digitale spraakassistent die je activeert door middel van het inhouden van je homebutton. Je kunt Siri vragen stellen over het weer, verkeer en over het inplannen van een afspraak in je agenda. Google volgde al gauw met haar ‘Assistent’ functie die automatisch werd toegevoegd Vijf jaar terug begon Whatsapp met het toevoegen van spraakmemo’s in berichten. Het was al langer mogelijk om geluidsfragmenten te sturen, maar vanaf dat moment kon je, door middel van het indrukken van de microfoonknoop op je scherm, spraakberichten sturen. Deze functie werd ook steeds vaker gebruikt, omdat het makkelijker is dan het uittypen van een lang verhaal. Anno 2019, zijn de functies van Siri en Google Assistent uitgebreid.
Google Home
Dat spraakgestuurd zoeken een trend aan het worden is blijkt ook uit de lancering van Google’s thuisassistent ‘Home’. Dit is een klein apparaat dat je plaatst in de woonkamer en waar je dan vervolgens tegen kan praten. Het verschil tussen Google Home en de spraakassistent op je smartphone is dat Google Home ook gelijk fungeert als een sterke stereo speaker. Je kan het koppelen aan Spotify en Netflix en het zorgt voor één grote samensmelting van al je diensten en apparaten. Meer info over deze slimme assistent? Neem dan een kijkje op deze pagina!
LinkedIn heeft aangekondigd om een spraakfunctie toe te voegen aan haar dienst. Zo is het mogelijk om, naast smileys en tekst, ook door middel van een spraakmemo te reageren. Volgens LinkedIn kun je nu gemakkelijk onderweg berichten verzenden. Mensen spreken ongeveer vier keer sneller dan ze typen, waardoor spraakberichten geweldig zijn voor het uitleggen van langere of meer complexe ideeën. Door middel van spraak kun je jezelf ook beter uitdrukken: door met je eigen stem te spreken, kun je een persoonlijkere band opbouwen en effectief communiceren.
Hoe kan jij spraakgestuurd zoeken toepassen?
Wanneer je een recruiter bent is het bijvoorbeeld heel interessant om potentiële werknemers via LinkedIn te benaderen door middel van een spraakmemo. De potentiële werknemer ervaart dit als persoonlijker en vertrouwder en zal zich meer verdiepen op de inhoud van je bericht. Dit kan vervolgens resulteren tot meer aanmeldingen op de uitgezette vacature.
Meer lezen over LinkedIn? Klik hier