Vandaag de dag zijn we dankzij de smartphone altijd online. Daarom wordt Mobile First een belangrijk begrip voor onder andere zoekmachine optimalisatie van jouw website. Omdat we de hele dag online kunnen zijn door de smartphone, gaan we op zoek naar weetjes, shoppen we online en houden we constant het laatste nieuws bij. Daarnaast zijn we door applicaties zoals WhatsApp en Outlook nagenoeg altijd bereikbaar, niet alleen telefonisch, maar ook via het mobiele netwerk. Om eens wat getallen te noemen: van alle zoekopdrachten via Google wordt 50 procent gezocht via de mobiele telefoon. Daarnaast bezoekt 50 procent van de mensen die een zoekopdracht doen, binnen een dag een winkel. Hier staat 34 procent tegenover van tablet- of pc-gebruikers die een zoekopdracht uitvoeren en vervolgens een winkel bezoeken binnen een dag. Verder leidt ongeveer 75 procent van alle zoekopdrachten tot een gewenste conversie of tot een vervolgactie.
Wat bedoelt Google met Mobile First?
Met Mobile First geeft Google aan dat het aanbieden en adverteren van producten en diensten via de mobiele telefoon meer waarde krijgt. Aankopen worden steeds vaker via de mobiele telefoon gedaan, maar vooral het oriëntatieproces via de mobiel is belangrijk. Daarom heeft Google er alle baat bij dat het gebruikersgemak op bijvoorbeeld webshops van de mobiele telefoon optimaal is. Om die reden geeft Google ook voorrang aan websites die mobielvriendelijk zijn. Het hebben van zo’n website is ook goed voor jouw zoekmachine-optimalisatie. Waar de mobiele site dus eerst aangepast werd aan de desktopwebsite, gebeurt met Mobile First precies het tegenovergestelde. De site wordt geoptimaliseerd voor mobiel gebruik en de website voor desktoppen volgen.
Toenemende belangen van Mobile devices
Google zelf geeft aan dat mobiel gebruik steeds belangrijker wordt, omdat veel mensen dagelijks gebruik maken van de mobiele telefoon. Het aandeel van mobiel zoekverkeer neemt toe. Daarnaast is het doel bij het gebruik van mobiele apparaten verschillend ten opzichte van bijvoorbeeld een desktop. Zo is een derde van de zoekopdrachten gericht op lokale bedrijven. Daarom is het als lokaal bedrijf bijvoorbeeld slim om gebruik te maken van locatie-extensies op jouw website of applicatie. Daarnaast worden website veel bewuster ingericht op content voor mobiele apparaten, door bijvoorbeeld slimme buttons te verwerken. Hierdoor worden er makkelijker klik-doelen behaald. Dit zijn doelen die ingesteld worden wanneer mensen op bepaalde pagina’s belanden via deze buttons. Zo weten mensen je te vinden.
Toepassingen van Mobile First
Verschillende bedrijven hebben al handig ingespeeld op het Mobile First van Google. Zo heeft Hunkemöller in hun app ontwikkeld dat jij pushberichten gestuurd krijgt over aanbiedingen, zodra jij in de buurt van een filiaal bent en de app op jouw mobiele telefoon hebt staan.
Een ander voorbeeld van het gebruik van Mobile First is Asda, dat in 2014 al een in-store mode introduceerde via de app, waarmee mensen aan konden vinken wat ze precies kochten en wat ze uitgaven. Dit geeft voor Asda echter makkelijk weer wat goed verkoopt en wat minder, zodat zij hun winkel daarop konden aanpassen. Tevens wordt het voor de klanten gemakkelijk gemaakt om overzichtelijk hun aankopen bij te houden.
Wat volgt er na Mobile First?
Google heeft tijdens de introductie van hun nieuwe telefoon, de Pixel, stilgestaan bij wat er na Mobile First volgt. Dit is ‘Ai First’, of Artificial Intelligence First. Google wil voor iedereen een persoonlijke Google bouwen met behulp van Google Assistent. Deze moet jou kunnen helpen bij allerlei zaken. Zo kan je hem vragen naar het weer, het boeken van een hotel of sportuitslagen laten tonen. Google is in bezit van een aantal sterkten producten en diensten, zoals taalverwerking, beeldherkenning van 94 procent en vertaling. Voor het ontwikkelen van virtuele assistenten heeft Google dus veel te bieden en zullen zij hier wellicht een dominante plaats in de wereld in krijgen.
Benieuwd naar opkomende trends en de mogelijkheden van Mobile First? Volg dan onze The Future Is Now – Trend Update training! Kijk voor meer informatie op de trainingspagina of neem contact met ons op!