Je hebt het vast wel eens vaker gehoord dat een beeld meer zegt dan 1000 woorden. Door gebruik te maken van YouTube kan jij je boodschap naar je klant overbrengen middels een video. De vraag is natuurlijk, hoe valt jouw video op tussen die miljoenen andere video’s?
Wij denken dat het een combinatie is tussen goede content, SEO en Adwords. Google houdt in de ranking resultaten ook rekening mee met het feit hoe lang bezoekers gemiddeld je video bekijken, wanneer bezoekers na 6 seconden afhaken zal Google dit opmerken en meenemen in de ranking. Dit slaat terug op goede content en daarnaast moet je video goed vindbaar zijn want anders zal je video niet op YouTube bekeken worden. In dit artikel zullen we een aantal belangrijke SEO- en content tips prijsgeven die uiteindelijk kunnen resulteren in meer YouTube views. Daarnaast kun je ook Adwords inzetten om het aantal views te verhogen, maar daar zijn gelijk ook weer hoge kosten mee gemoeid.
Tip 1: Plaats een uitgebreide omschrijving bij je video
Je hebt de mogelijkheid om een beschrijving toe te voegen bij je video. Streef naar een beschrijving van minimaal 200 woorden, dit is namelijk het best. Voeg op een goed zichtbare plek in de tekst een URL toe waar bezoekers naar toe kunnen, bijvoorbeeld een URL naar de desbetreffende pagina op je website. Vergeet niet om je belangrijkste zoekwoorden toe te voegen aan de beschrijving en in de tags.
Verwijs vanuit je andere social media kanalen naar de video. Bijvoorbeeld door je video te delen op Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest en Google Plus. Daarnaast zijn je eigen kanalen belangrijk. Gebruik je eigen website of blog om naar je video te linken of om deze te embedden.
Tip 2: Maak gebruik van zoekwoorden
Probeer relevante zoekwoorden te verwerken in de titel, omschrijving en tags van je video. Dit raden wij aan omdat Google en YouTube (nog) niet jouw video kunnen scannen op inhoud. Overigens kun je wel een video transcript toevoegen, wat dit euvel kan verhelpen omdat Google wel tekst kan interpreteren. Gebruik van goede zoekwoorden in alle teksten is belangrijk. Welke dit zijn, ontdek je na het uitvoeren van een zoekwoordonderzoek. Een hulpmiddel hierbij is de Google zoekwoord planner.
Tip 3: Probeer engagement te creëren
Zoals beschreven bij tip 1 raden wij het aan om je video te delen op de verschillende social media kanalen en op je eigen kanalen (website of blog). Wanneer je video wordt gedeeld op bovengenoemde kanalen zal je waarschijnlijk ook meer abonnees en likes genereren omdat je de interesse hebt opgewekt bij bezoekers. Motiveer dus je kijkers om je video te liken of om zich te abonneren op jouw kanaal, dit zijn namelijk ranking factoren van YouTube om video’s te ranken.
Tip 4: voorkom een overload aan informatie
Een overvloed van informatie wekt irritatie op bij kijkers, wat dus zorgt voor een vermindering in het aantal YouTube views van je video. Zorg ervoor dat de inhoud van de video aantrekkelijk is met de juiste hoeveelheid informatie. En beperk de lengte tot een paar minuten hooguit, omdat mensen het anders niet af zullen kijken. Wij raden je aan om bij het maken van een video rekening te houden met de volgende punten:
- Voorkom een overload aan informatie.
- Kwaliteit boven kwantiteit.
- Kom snel ‘straight to the point’.
Tip 5: De lengte van je video
De lengte van je video kan een doorslaggevende factor zijn of mensen je video wel of niet bekijken. Zorg dat je ze in de eerste 10 seconde weet te overtuigen en je in de eerste 30 seconde de kern van je boodschap hebt gecommuniceerd. Bekijk bijvoorbeeld de Youtube video van Dollar Shave Club, deze heeft een hele goede opbouw:
Wat goed om te weten is, is dat er een verschil bestaat tussen de videokijkers op Facebook en op YouTube. Facebook probeert zijn slag te slaan met korte video’s. Video’s die een buzz creëren en je dus steeds terug ziet komen in je feed, deze zijn vaak zonder geluid dus het beeld moet echt overtuigen. Terwijl YouTube meer gefocust is op langere en hogere kwaliteit content om je zo lang mogelijk op de site te houden. Kijkend naar YouTube, is een combinatie van views en betrokkenheid essentieel om met de video hoger in de zoekresultaten te eindigen. In het begin is de betrokkenheid het grootst, maar de aandachtsspanne is beperkt. Het plafond voor YouTube ligt rond de 3 minuten, dit is al langere tijd bekend als de tijdspanne van een Youtube kijker. Na de 5 minuten is er echt significante daling in de betrokkenheid van video’s op YouTube. Uiteindelijk hangt de ideale lengte hangt natuurlijk af van het type video wat je wilt plaatsen, maar zoals voor zoveel dingen geldt: less is more!
Conclusie
In dit artikel zijn 5 tips aan bod gekomen van een YouTube video, vanuit de SEO- en content invalshoek. Belangrijk is dat jouw video SEO vriendelijk is maar dat je dit wel creëert met de juiste content. De juiste zoekwoorden kun je bepalen met de Google zoekwoorden planner. Ten slotte is het belangrijk dat jij je video promoot door de video te delen op jouw verschillende (social media) kanalen en dat de video zelf sterk begint en niet te lang duurt.
Meer weten?
Wil jij meer weten over social media? Of ben je van plan om meer tijd te gaan besteden aan zoekmachine optimalisatie? Wellicht is een social media training of een SEO training dan wel wat voor jou!
Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.