Je hebt eindelijk besloten dat je Instagram gaat inzetten als onderneming. Account is aangemaakt en het profiel is netjes ingevuld. Echter, na een tijdje zie je het altijd volgers niet echt groeien. Dus vraag je jezelf af wat je kunt doen op dat gebied en stel je de hamvraag: Hoe krijg je meer volgers op Instagram? In dit blog tips & tricks om aan het werk te gaan!
Het klinkt altijd als een enorme open deur (of een dooddoener zo je wilt), maar maak als eerste stap een plan! Dat hoeft geen boek te zijn van 300 pagina’s, kunnen ook gewoon een aantal A4tjes zijn met lijstjes. Stel jezelf vragen als:
- Wat is mijn doel met Instagram?
- Wie is mijn doelgroep op Instagram?
- Wanneer ga ik berichten plaatsen? Onderzoek ook de data en tijden waarop je doelgroep actief is hierbij.
- Wie is er verantwoordelijk voor het beheer?
- Welke tools maken mijn leven makkelijker.
Oftewel: Ga strategisch te werk!
Strategie
Zorg voor een goed verhaal. Waar is jouw onderneming sterk in? ‘What makes you tick’ of, met de woorden van Simon Sinek: Wat is jouw ‘why’?
Met dit in het achterhoofd wordt het wat makkelijker om jouw verhaal te vertellen. En dit verhaal moet je gaan visualiseren, een moderne vorm van storytelling. Vergeet niet om, als je jouw verhaal vertelt, herkenbaar, authentiek en transparant te zijn. Maar ook, en dat is met name bij Instagram belangrijk, zorg voor professionele beelden. Snelheid is minder belangrijk dan estethiek. Kies er daarom altijd voor om meerdere foto’s te maken en ga ze eerst nabewerken voordat je ze plaatst.
Maak een plan en heb visie met betrekking tot welke beelden je naar buiten wilt brengen. Zorg ook dat het bij je organisatie past. Je kunt er bijvoorbeeld ook voor kiezen, zoals de politie deed, elke week een andere medewerker de beheerder te maken en te laten zien wat het inhoud om dit beroep uit te oefenen. Dit kan een strategie zijn als het gaat om een stukje arbeidsmarktcommunicatie. En ongetwijfeld kan de landmacht hier ook een mooie vertaalslag van maken, maar nogmaals het moet wel bij jouw organisatie passen. Een bakker uit ons netwerk pakt het weer heel anders aan. Zij hebben telkens andere koeken die ze in de spotlights zetten en doorplaatsen op Facebook. Oké, geen Instagram-waardig beeldmateriaal zou je denken maar wel een prima vertaling van hun product naar visuele storytelling op social media.
Content
Bij Instagram draait het om afbeeldingen en bewegend beeld. Foto’s en video. Vertel met deze media jouw verhaal en creëer je ijzersterke content.
- Plaats je beste foto’s;
- Gebruik steeds hetzelfde filter (herkenbaarheid!)
- Plaats regelmatig op gezette tijden berichten;
- Houd de trending topics in de gaten en speel hier op in;
- Gebruik de juiste hashtags (en ook zeker niet teveel)
- Reageer bij de accounts die jezelf volgt;
- Zoek influencers** in jouw werkveld die je verder kunnen helpen groeien;
- Geef een shoutout naar andere accounts (door gebruik van ‘@accountnaam’)
** = Een influencer is een persoon of een groep personen die een meer dan gemiddeld potentieel hebben om anderen te beïnvloeden doordat zij veel communiceren en zich centraal bevinden in een (sociaal) netwerk.
Volg en wordt gevolgd
Besteed aandacht aan de accounts die jou volgen. Via hun vind je weer nieuwe, interessante accounts. Daarnaast kun je zoeken op voor jou interessante hashtags, waardoor je zicht krijgt op gelijkgestemden. Natuurlijk kun je daarnaast op Instagram zelf zoeken en rondneuzen naar voor jou belangrijke content.
Om zelf gevolgd te worden is het in ieder geval van belang om toegevoegde waarde te hebben met de berichten die je plaatst. Zorg ervoor dat je profielfoto en beschrijving er professioneel uitziet! Dit aspect is vaak een reden waarom andere accounts je wel of niet volgen.
Als laatste kun je jouw Instagram content ook nog op andere plaatsen online delen. Zoals op de website waar je jouw berichten een prominente plek geeft.
Slimme tools voor Instagram
Als laatste in dit blog sta ik stil bij het plannen van Instagram berichten, dit kan met Later of Schedugram voor meerdere accounts tegelijk. Ook kun je Crowdfire gebruiken om je Instagram account up-to-date te houden en kun je de Facebook Power Editor gebruiken om je advertenties op Instagram vorm te geven.
Jouw bedrijf op Instagram
Wil je meer weten over de (strategische) inzet van Instagram voor jouw business?
Heb je behoefte aan hulp bij de webcare en/of monitoring van jullie accounts?
Of ben benieuwd naar de advertising mogelijkheden op social media?
Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken!