Neem even de tijd, want het uitleggen van de twee functies “skills/vaardigheden” en “aanbevelingen/recommendations” in LinkedIn kan kort gebeuren maar dan laten we veel vragen onbeantwoord. Je kunt er veel aan hebben, dus laat deze blog je handleiding zijn.
Een vorm van reviews
Zowel de vaardigheden als de aanbevelingen zijn “third party reviews” en vallen onder de reviewmarketing of user generated content. Het zijn anderen met grotere of kleinere geloofwaardigheid die iets van jou vinden en het de moeite waard vinden het aan te geven. Hierbij is de vaardigheid betrekkelijk laagdrempelig als je het vergelijkt met de aanbeveling die toch écht doordacht gegeven en gevraagd moet worden.
Wat zijn de LinkedIn aanbevelingen precies?
Aanbevelingen op LinkedIn zijn onderbouwde reviews met motivatie van mensen over jouw functioneren. Deze zijn gebonden aan 1) jou, 2) de gever en 3) een functie of project. De persoon moet dus klant, leverancier of collega geweest zijn, al is daar geen controle op. Echter de aanbeveling (recommendation) komt zowel bij de gever als de ontvanger en voegt dus aan beider profielen iets toe over het professionalisme. Hij wordt bewust geformuleerd en gegeven, al gebeurd het echter nog wel eens dat je een verzoek indient bij je (oud)collega’s en deze een hele tijd open blijft staan omdat mensen niet weten hoe het werkt. Neem daarom na een lang openstaand verzoek even persoonlijk contact op of wijs ze op deze blog.
Skills, vaardigheden en endorsements in LinkedIn
Een vaardigheid/endorsement is een competentie die mensen kunnen “onderschrijven” door een plusje te geven als die er al staat in de lijst van te kiezen vaardigheden. Een soort “Like” op een vaardigheid die men vindt die je bezit en die nuttig is voor je profiel. De vaardigheid/endorsement wordt als je je profiel maakt in eerste instantie door LinkedIn gesuggereerd. Als je dus techniek gestudeerd hebt dan gaat er in eerste instantie een klein groepje woorden komen om uit te kiezen als “technical design, engineering, product design” of iets dergelijks. Dat geeft niets, maar veel mensen wijken toch iets af van de studie in de rest van hun loopbaan. De voorgestelde woorden kloppen dan niet meer, maar als je ze niet verandert dan gaan je relaties (om jou te pleasen) ze wel “liken” waardoor ze alleen maar sterker worden. Dus de niet relevante skills (zoals Dutch en Excel) worden dan versterkt en aan meer mensen gepresenteerd. Namelijk met name in de LinkedIn app krijgen je relaties de vraag proactief voorgelegd om jou te “endorsen” op de best scorende skills. Zodoende groeit je foute profiel. Gelukkig kun je daar wel wat aan doen!
Hoe bewerk je je skills?
Als je naar je profiel gaat dan kun je in “bewerk profiel” bij de aanbevelingen ze aanpassen waarbij je de best scorende en de suggesties te zien krijgt. Maar in dit scherm kun je zowel vaardigheden verwijderen, als ook toevoegen of herschikken. En als je nieuwe vaardigheden belangrijk vindt dan moet je een paar vrienden vragen om daar even op te plussen om hem hoger te scoren. maar dit zijn typisch acties die je moet doen als je al een tijdje wildgroei hebt. Je ziet bij de vaardigheden ook de foto’s van de mensen die ze ondersteund hebben.
Wist je dat recruiters “skills” filter hebben waar ze bijvoorbeeld zeggen dat iemand minimaal 20 endorsements moet hebben op een kerncompetentie om binnen de zoekcriteria te vallen?
Dat wil zeggen als je je profiel niet goed inricht je daar nooit inbeeld kunt komen. En geloof mij, recruiters gebruiken dit angstig vaak omdat ze speciale betaalde accounts hebben om door alles en iedereen heen te zoeken. Dus skills zijn veel makkelijker op te bouwen als aanbevelingen en dus een makkelijke en beïnvloedbare manier om mee te spelen in het headhunters spelletje. Maar ze gaan ook sneller mis. Voorbeeld? Kijk eens naar deze persoon die toch wel heel creatief zijn reclameboodschap in de vaardigheden verwerkt.
Hoe werkt de aanbeveling in LinkedIn?
Een aanbeveling in LinkedIn is best wel een dingetje. Het is eigenlijk de oude “referentie” op je cv zonder dat die separaat opgevraagd hoeft te worden. Want iemand heeft, al dan niet gevraagd, een onderbouwd beeld gegeven van jouw functioneren in een bepaalde functie in je tijdlijn. Dit kan een collega zijn, een manager maar ook een klant. Met daarbij de aloude wijsheid dat de waarde van de aanbeveling toeneemt als de autoriteit van de gever groter is. Dus in principe vraag je altijd “opwaarts” aanbevelingen tenzij je bijvoorbeeld wilt dat je leiderschapskwaliteiten ook door teamleden wordt bevestigd als je bijvoorbeeld weet dat toekomstige werkgevers veel waarde hechten aan het teammanagement.
Er zit een workflow achter de aanbevelingen…
Je kunt er voor kiezen aanbevelingen wel of niet weer te geven op je profiel (zowel gegeven als gekregen!) als bijvoorbeeld het niet helemaal je doel dient. Maar je kunt de tekst niet zelf wijzigen. Als je iemand vraagt om een aanbeveling, dan krijgt hij of zij bij de berichteninbox een melding dat je de vraag hebt gesteld en een linkje erbij om het in te vullen. Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat niet het meest duidelijke feature van LinkedIn is. Soms moet je er bij wijze van spreke naast gaan zitten om uit te leggen hoe het werkt. Zodra dit gelukt is en ze de aanbeveling geven krijg jij hier melding van. Vervolgens kan je deze accepteren en zodoende weergeven bij de functie op je profiel.
Tip: Vraag mensen eerst buiten LinkedIN persoonlijk om een aanbeveling
Je vraagt ze toch om een stukje tijd en inspiratie en niet iedereen zit daar op te wachten. Het komt erg “spammy” over als je het puur via LinkedIn vraagt. Als ze het willen doen dan stuur je ze de vraag en stuur je wellicht na een weekje nog een reminder. En vraag met name aan mensen die autoriteit hebben op LinkedIn. Hoe minder ze hebben, hoe meer risico je ermee loopt dat het je schaadt in plaats van dat het aan je toevoegt.
Wil je ook meer weten over wat reviewmarketing voor jou als persoon of bedrijf kan betekenen?
Als je een keer echt goed bijgepraat wil worden over de mogelijkheden voor je LinkedIn profiel, nodigen we je van harte uit om een van onze LinkedIn trainingen te volgen. In een paar uur tijd wordt je kennis weer helemaal up-to-date en na afloop ga je met een hoop actiepunten aan de slag om je eigen profiel te optimaliseren. Volg een cursus LinkedIn of kijk naar wat we in diensten voor je kunnen betekenen. Of neem gewoon contact op!