Wat zijn veel gemaakte fouten in een LinkedIn profiel?
Linkedin wordt door een heel groot aantal Nederlanders gebruikt, het is veruit het belangrijkste professionele kanaal waarmee bedrijfsmatig Nederland sociaal bezig is. Maar gebrek aan kennis en focus leidt ertoe dat er veel slechte profielen zijn te vinden als je eens goed rondkijkt. Zie hieronder een opsomming van veelgemaakte fouten in het LinkedIn profiel:
1. Ontbrekende, Catastrofale of niet passende profielfoto’s.
We zien mensen foto’s met afgeknipte partners gebruiken. Foto’s van kinderen, privékiekjes op het terras of bedrijfslogo’s. We zien zelfs product foto’s voorbij komen soms zoals het voorbeeld toont. Denk eraan dat LinkedIn een professional medium is waarbij je je persoonlijke autoriteit en geloofwaardigheid wilt vestigen. Zelfs als je een eigen bedrijf hebt. Laat voor die paar tientjes een profiel foto maken op bijvoorbeeld Happix.nl. En maak voor je bedrijf een LinkedIn bedrijfspagina aan, want je bent in overtreding met de Linkedin voorwaarden.
2. Slechte of onvolledige headline
Als je puur de titel van je visitekaartje neerzet doe je jezelf geen recht, zoals je in het plaatje ziet als directeur/eigenaar. “Visionair” is ook leuk maar raakt vaak kant nog wal. Wat ben je voor wie en waarom is het belangrijk? De headline komt als eerste of tweede getoond in de Google resultaten terug in de meeste gevallen als je op je eigen naam Googlet. Probeer maar eens… Dat is dus je eigen reclamebord. Wat wil je dat dit zegt? Het moet informatief en wervend zijn en je doelgroep aanspreken opdat ze naar je willen komen.
3. Geen samenvatting / summary of te egocentrisch geformuleerd
In een heel aantal gevallen wordt de samenvatting (die voor iedereen zichtbaar is) gebruikt om teveel te “zenden” dat wil zeggen een inhoudelijk boodschap te sturen over ervaring, kennis, referenties etc. terwijl de samenvatting best wat zachter moet zijn om aanvullend te zijn op de hardere ervaringen, skills, opleidingen etc. Wat drijft je? Waarom doe je wat je doet en heb je dromen? Het menselijke stuk is hier belangrijk om de positionering van het merk “jij” te ondersteunen.
4. Alleen feitelijke functies noemen zonder inhoud in je ervaringen.
We zien geregeld functies terug waarbij er alleen gezegd wordt “account manager, bedrijf x, periode y.” Dan heb je niets gezegd over wat je verantwoordelijkheden waren, wat je regio was, welke klantengroep je bediende met welke beslissers en ook niet wat ze van je vonden of welke resultaten je behaald hebt. Dat is best mager. En je laat veel mogelijkheden onbenut wat zonde is want je hebt veel ruimte voor relevante input. En wist je dat recruiters daar ook naar kijken? En dat ze filteren op de headline…?
5. Skills/vaardigheden niet gebruikt of verkeerd ingedeeld
Je “skills” zijn een goede manier om heel duidelijk aan te geven over welke vaardigheden je beschikt en wat anderen daarvan vinden. Als je met je profiel begint en je hebt rechten gestudeerd en gaat bedrijfskunde doen, dan gaat LinkedIn skills voorstellen op
juridisch vlak. En mensen gaan ze aankruisen omdat de pro-actief gepresenteerd worden bijvoorbeeld in de app. Dat versterkt het verkeerde beeld want je wilt eigenlijk goed gevonden worden op “Business Management” of zo. En die staat er niet bij. Door het niet zelf ingeven en ordenen van je skills krijg je vervuiling en ja, ook de recruiters en werkgevers kijken naar skills of zoeken en filteren erop. We zullen nog een apart item wijden aan het verschil tussen aanbevelingen en endorsements.
Meer weten?
Als je een keer echt goed bijgepraat wil worden over de mogelijkheden voor je LinkedIn profiel, nodigen we je van harte uit om een van onze LinkedIn trainingen te volgen. In een paar uur tijd wordt je kennis weer helemaal up-to-date en na afloop ga je met een hoop actiepunten aan de slag om je eigen profiel te optimaliseren.