De ontwikkelingen binnen Instagram lijken geen moment stil te staan. Instagram voelt dat we hongerig zijn naar méér. Ook steeds meer bedrijven vinden hun weg naar ‘Insta’, en dat vind ik niet zo vreemd. Met de komst van Instagram Stories en de nieuwe functie waarbij je meerdere foto’s en filmpjes in één keer plaatst, ontwikkelt Instagram zich tot een veelzijdiger platform waarop je steeds meer content kwijt kunt. In dit blog staan alle ontwikkelingen voor je op een rij, zodat je weer helemaal bij bent!
Instagram Stories en livevideo
Dit is een functie waarbij gedeelde foto’s na 24 uur vanzelf weer verdwijnen. Als je meerdere foto’s op een dag plaatst kan je ervoor kiezen om ze op te slaan als één verhaal. De foto’s worden dan achter elkaar afgespeeld in een slideshow. Bovenin verschijnen de ‘stories’ van je belangrijkste volgers. De functie is vooral handig voor bedrijven en merken, die zo meerdere foto’s op een dag kunnen plaatsen zonder dat de tijdlijn van hun volgers overspoeld wordt.
Op dit moment maken weinig bedrijven gebruik van deze functie. Erg jammer, want door dat je als bedrijf een verhaal vertel win je de harten van je klanten. Naar mijn idee zijn de Instagram Stories een nieuwe mogelijkheid om je corporate story te delen met je fans. Zo kun je bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen geven door een werknemer van het bedrijf een dagje te volgen. Zeker bij bijzondere beroepen zie je dit wel gebeuren, bijvoorbeeld bij de politie of bij de cliniclowns (over uitersten gesproken!). Ook is het interessant om via de Instagram Stories een sneakpreview te geven van nieuwe producten, projecten waar aan wordt gewerkt of om exclusieve kortingscodes te delen voor webshops. Qua sneak preview kun je bijvoorbeeld de trends van komend seizoen en je nieuwe collectie tonen, als je een mode-gerelateerde webwinkel hebt.
Instagram Slideshow
Je kunt meerdere foto’s en video’s in één post delen op Instagram. Leuk zo’n nieuwe functie, maar wat heeft het voor toegevoegde waarde voor je bedrijf en welke content is geschikt? Door middel van deze functie kun je er als bedrijf voor zorgen dat klanten een nog beter beeld krijgen van je product of je dienst. Allereerst is het natuurlijk belangrijk om je mooiste foto’s of video’s paraat te hebben. Tip: maak er altijd meerdere, dan heb je wat te kiezen! Heb je je mooiste foto’s uitgezocht? Dan is het tijd om ze op Instagram toe te voegen. Bij de optie waar je normaal gesproken één foto kunt selecteren, is nu een extra knop toegevoegd waarop staat ‘meerdere selecteren’. Zo simpel als het klinkt, is het ook! Nadat je je beste foto’s hebt geselecteerd, kun je ze een voor een of allemaal tegelijk bewerken door middel van de verschillende filters. Voeg er nog een leuk onderschrift bij, et voilà, je slideshow is klaar om geplaatst te worden!
Instagram Business Tools en advertentiemogelijkheden
Op dit moment zijn er meer mogelijkheden en functies bijgekomen, die door bedrijven warm ontvangen werden. Je kunt je account omzetten tot een bedrijfsprofiel en de belangrijkste voordelen daarbij zijnde contactbutton en de advertentiemogelijkheden. Nu kun je je bedrijfsgegevens kwijt. Zo kun je mensen direct doorsturen naar je webshop of klantenservice. Daarnaast krijg je de mogelijkheid om statistieken in te zien. Ook is het mogelijk dat bedrijven kunnen adverteren in Instagram Stories. Dit doe je met behulp van Marketing-API, Power Editor en Advertentiebeheer, die zijn geoptimaliseerd voor bereik. Zoek je doelgroep op met een relevante, persoonlijke boodschap, en maak gebruik van de rapportagetools om het succes van deze advertenties te meten.
Shoppen op Instagram (product tagging)
Helaas zit product tagging momenteel nog in de testfase en zijn er nog maar een handjevol bedrijven die er gebruik van mogen maken. Er is geen externe partij of browser meer nodig. Je komt met één klik terecht op de pagina waar je het product kunt kopen en kunt met een swipe of klik terug naar de Instagram-feed. Door deze update wordt het mogelijk om producten in een foto te taggen, op dezelfde manier als wanneer je personen tagt. Je kunt dan de titel en prijs van het product laten weergeven wanneer een gebruiker op de foto tapt. Nog een keer tappen op een specifieke tag (product) zorgt ervoor dat er meer informatie wordt getoond en het product direct kan worden besteld. Een erg makkelijke manier dus om meer bestellingen te krijgen! Overigens krijg je ook de mogelijkheid van Instagram om het product op te slaan, zodat je er nog even over na kunt denken.
Blijft Instagram relevant in 2017?
Ik denk dat Instagram heel relevant blijft in 2017 en misschien wel relevanter wordt. Door nieuwe functies en mogelijkheden ontwikkelt Instagram zich steeds verder. Er zijn ook steeds meer gebruikers op, en als bedrijf wil je natuurlijk zijn waar je doelgroep zich bevindt. Richt je je op Nederlanders die, pakweg, tussen de 14 en 45 jaar zijn? Dan kun je eigenlijk eigenlijk niet meer achterblijven. Instagram is geen nice to have, maar inmiddels een need to have geworden. Succes!